Nu är det äntligen dags att träda in i Hyrule igen för att ta kontroll över Link och hans vänner, Zelda Hyrule Warriors är nu testat!

Zelda-serien har nu fått en ny spin-off, titeln är Hyrule Warriors, och det ligger något konstigt över spelet. Trots att det är lättare att hitta spelets nackdelar och trots att spelet bör räknas som något repetativt så är det svårt att inte vilja sätta sig än en gång med gamepaden i handen för att ge sig in i en ny typ av Hyrule Kingdom där storslagna strider och “knapptryckarpanik” ligger i fokus.

Utvecklarna av Hyrule Warriors är Omega Force och Team Ninja, samma skapare som gjort Dynasty Warriors-serien. Utgivaren, Koei Tecmo ligger också dom bakom Dynasty Warriors, något som minst sagt avspeglats i Hyrule Warriors. Skillnaden denna gången är att Dynasty Warriors har gått på maskerad och det finns härliga Zelda-referenser vart man än går.

Här hittar Link en fee i en av de Keep's han tagit över.
Här hittar Link en fee i en av de Keep’s han tagit över.

Senast vi fick se en spin-off från Zelda-serien var 2009 till Nintendo DS. Det spelet heter Irozuki Tincle no Koi no Balloon Trip och bygger vidare på den gröna figuren Tingle som är känd från Zelda-serien.
Irozuki Tincle no Koi no Balloon Trip och Hyrule Warriors är dock två helt olika spel av två olika utvecklare. Hyrule Warriors skiljer sig inte bara från Tingle’s egna spel utan från Zelda-serien i stort – här är det strid och stora vapen i mängder som gäller. Vi lär bland annat känna Impa och Sheik från tidigare Zelda-spel, men också nya karaktärer som Lana.

Hyrule’s öde

Med en något krystad story tar vi oss igenom ett actionfyllt Zelda-spel

Hyrule är i stor fara då den mäktiga Cia får tag i de tre Triforce som håller ondskan borta från Hyrule. Cia’s strävan av att komma åt de stora områden i Hyrule och ta över dom en efter en visar sig vara så stark att Hyrule hamnar i en stor kris.
Det hela börjar med att man som Link, ska försvara Hyrule Field’s från fiender som attackerar. Här träffar han sin första följeslagare (Impa) som är Zelda’s första livvakt. Mitt i striden försvinner Zelda och både Link och Impa blir oroliga, händelsen gör att de ger sig ut på ett äventyr för att hitta och rädda Zelda från var hon än befinner sig.
Längre fram får man hjälp av Sheik, Lana och många fler kända Zelda-karaktärer.

Hyrule-warrior-5
Link, Impa och Sheik

Även Cia har dock medhjälpare i kampen om Hyrule, vid sin sida har hon Volga, en stark man med eldens krafter som har förmågan att göra sig själv till drake. Cia har även Wizzro vid sin sida, en magiker som använder sig av svart magi för att hjälpa Cia att komma till makten.

Man märker ganska snabbt att storyn inte är det väsentliga i Hyrule Warriors. Ett flertal gånger märker man att intriger krystas fram för att få spelet att gå vidare till nästa värld, men det känns inte som att varken Link, Zelda, Impa eller Pi tar speciellt illa vid sig av den behandling de får av Omega Force och Team Ninja. Men är man ute efter en oslagbar story så bör man vänta på kommande Zelda-spel som är under utveckling av Nintendo.

Mäktiga strider

Sällan man känner sig så mäktig som när man slingar Links svärd i Hyrule Warriors

Med en bristande story kliver vi in i slagfält efter slagfält som alla ger oss en flashback i Zeldahistoria. Det är just här som Hyrule Warriors visar sig som starkast. Tack vare ett relativt enkelt och lättöverskådligt levelsystem så kan man skapa kombinationer och attacker som rent av plöjer 30-60 fiender på en gång. Motståndarna bokstavligen flyger åt alla håll när Link går in med sitt svärd i striden eller när Impa svingar sitt “Giant Blade” mot hundratals fiender. Det är precis detta hela spelet bygger på, att möta stora horder av fiender och därpå slunga bort så många som möjligt.

Hyrule-warrior-3
Här flyger fienderna efter att Link har slaktat 700 av dom på cirka 10 minuter, uppe till höger hittar vi kartan, nere till höger XP:n och antal KO:s, samt i övre vänstra hörnet har vi liv, SP, magi och valt föremål.

För att göra striderna än mer storslagna så kan man göra kombinationer och specialattacker genom enkla knappkombinationer. Det är lite detta som Hyrule Warriors vinner poäng på, de actionfyllda fighterna tillsammans med enkla kontroller gör att spelaren får en känsla av makt och oslagbarhet.

Adventure Mode

Förutom själva Storyn finns också ett läge som kallas Adventure Mode, här tar man en resa tillbaka till 1986 för att utforska kartan från The Legend of Zelda till Nintendo Entertainment System (NES). Kartan är uppdelad i rutor precis som i originalet, med skillnaden att man nu ser hela världen uppifrån. Man börjar på ruta ett och tar sig vidare i rutmönstret genom att klara olika uppdrag. För att ta sig vidare till nästa ruta så måste man klara utvald bana med en viss rank, vilken rank som krävs står på kartan innan man går in i uppdraget.

Hyrule-warrior-4
Här är en överblicksbild på kartan i Adventure Mode, här kan man se vad man vinner för föremål och var olika föremål finns.

I Adventure Mode kan man också hitta unika vapen som inte finns i storyläget, man kan också hitta skulltulas och andra föremål som inte går att få tag på annat sätt. För att lägga en liten twist på det hela så har utvecklarna spridit ut föremål över hela kartan som man får när man klarar banorna, dessa föremål är tagna från de tidigare spelen, bland annat kan man hitta kompassen, lampan, flotten, bomber etc. Dessa kommer väl till hands när man ska söka efter gömda skatter på de olika banorna.

Hyrule-warrior-11
Här är bilden som visas på Gamepaden, en inzoomad karta som visar de närmsta rutona.

Kontroller

De kontroller som stöds är såklart gamepaden, men också pro Controller och WiiMote + Nunchuck. Kontrollerna är lättlärda och kräver inte speciellt mycket teknik. Har man en passiv spelare vid sidan av som inte kollar på kontrollen utan lägger allt fokus på vad som händer på skärmen kommer hen säkert föreställa sig avancerade kombinationer likt ett fightingspel, men till skillnad från ett fightingspel så har Hyrule Warriors enkla och lättlärda kombinationer. Enkelt sagt så finns det två fokusknappar där ena (primära) ger ett standardslag och den andra (sekundära) ger ett kraftigare slag. För att göra större kombinationer så trycker man helt enkelt ett flertal gånger på den primära knappen och avslutar med den sekundära. Ju högre level den aktuella karaktären har ju fler kombinationer kan hen utföra.
Då det ibland kan bli väldigt många fiender på samma yta så kan man fokusera på de lite större fienderna med L-knappen. Detta hjälper i strid då man hela tiden kan ha fokus på den boss eller kaptenen som är i huvudfokus.

Gamepaden har ett eget syfte som ger spelomgången lite bättre struktur. Under spelets gång kan man, via gamepaden, se hur mycket liv ens medhjälpare har samt vad det är som händer på stridsplanen. Då man kan missa information mitt i en hektisk strid så är det väldigt trevligt att enkelt kunna titta ner på kontrollen för att se om man missat något viktigt när det lugnat ner sig.

Här är den stora Volga som är Cia's anhängare
Här är den stora Volga som är Cia’s anhängare

Spela tillsammans

”Delad glödje är dubbel glädje”, ja lite så är det

Generellt sett så är det ju alltid trevligare att spela tillsammans, så även denna gången. Tack vare skärmen på gamepaden så får båda spelarna varsin helbild, med andra ord slipper man split screen-läget. Det fungerar så att den spelare som använder gamepaden spelar helt på den med ljud och bild samtidigt som användaren av Pro Controllen (eller WiiMoten) spelar på TV:n. Personer som är “allergiska” av att spela på en lite skärm kan såklart ha ont av detta och nackdelen då är att det inte finns något sätt att välja ett split screen-läge i stället.

Precis som Dynasty Warriors och Samurai Warriors så går det hela ut på att göra olika uppdrag på ett stridsfält, vissa uppdrag kan kräva en hel del springande (speciellt när det dyker upp en “Golden Sculltula” på andra sidan banan). Vid dessa tillfällen är det väldigt skönt att vara två så man kan dela upp sig lite och göra olika saker. En sak som saknas inför varje bana är en stridsplan likt den man kan hitta i tidigare Samurai Warriors-spel, en fingervisning som visar hur man kan lägga upp stridsplaner inför slaget.

Grafiken

En bristande grafik väges upp med den actionfyllda spelupplevelsen

Nu kommer vi till den största svagheten med detta spelet, grafiken. Från början till slutet så är det inget som imponerar speciellt mycket i det grafiska, det skulle i så fall vara de oändliga horder av fiender som springer över fälten utan att spelet påverkas negativt av det (förutom när man spelar multiplayer då det kan hacka till någon gång). Grafiken är under snittet på ett relativt nytt spel, i stort sett ”last-gen”. Buggar finns det flertalet av, väggar försvinner i vissa kameravinklar, fysiska material så som fiender och stenar kan ibland bete sig som luft, ja listan av exempel på grafiska snedsteg kan göras lång. Men Hyrule Warriors bygger inte på en grafisk häpnadsväckande spelupplevelse. Utvecklarna har troligtvis velat skapa ett spel som flyter på bra trots de tusentals fiender som springer runt på skärmen samtidigt, vilket det som sagt gör.

Här är ett bra exempel på hur gammalmodig grafiken i Hyrule Warrior kan vara

Det som imponerar med den dåliga grafiken är hur det visar att spelglädjen sitter i spelet och inte i grafiken då spelet lockar redan när man stängt av det. Men med de ”krav” som ställs på grafiken idag så är detta ett stort minus, speciellt de buggar som dyker upp lite överallt.

Bazaar

Under spelets gång samlar man, till skillnad från ordinarie Zeldaspel, på sig XP för att avancera med sin karaktär. Man samlar också på sig rupees och olika föremål man kan förstärka vapen och färdigheter med. Detta görs i bazaaren som nås från huvudmenyn. I bazaaren kan man välja vilka attacker, styrkor och magier de olika karaktärerna ska ha. Man kan också ”träna” de karaktärer med lägre level genom att betala rupees (pengar som samlas i spelet och inte riktiga pengar – kan vara värt att notera med dagens speltrender). Med hjälp av denna träning kan man höja karaktärers level upp till samma nivå som den karaktär med högst level.

För att släppa fokus från de karaktärer spelet har så kan man också förbättra sina vapen. Under spelets gång samlar man på sig vapen, en del mer exklusiva än andra. Vissa vapen har plats för extraförmågor så som att ge mer skada, ge mer rupees, höja chansen för att få nya material när man dödar fiender etc. Antalet platser varierar och ju fler platser vapnet har ju fler extraförmågar kan vapnet få. Med hjälp av bazaaren kan man då mixa sina vapen så de blir så optimala som möjligt.

Hyrule-warrior-10

Zelda Hyrule Warriors är ett perfekt exempel på att grafik kontra spelglädje inte går hand i hand alla gånger. Den grafiska delen är långt ifrån fulländad och grafiska buggar kommer från och till. Men det är något i den övermäktiga känslan som gör att man bara vill spela mer och mer. Det är snabbt, enkelt upplägg, mäktiga fighter och underhållande.

Spelets stora baksida är att det kommer kännas en aning enformigt och långtråkigt för många spelare. Grundserien, Dynasty Warriors, är omåttligt populärt i Japan vilket troligtvis beror på de övermäktiga fighterna och enkla upplägget. Att Hyrule Warriors blir lika populärt här ska vi nog inte räkna med, men har man förmågan att se bortom grafikens brister och tar spelet för vad det är så kommer man kunna fylla timmar av spelglädje i Hyrule tillsammans med Impa, Pi, Lana, Zelda, Sheik, Midna, Darunia och alla andra kända ansikten från Zelda-serien.

Zelda Hyrule Warriors får en mycket stark Bra-stämpel av oss. Det som drar ner betyget från bättre är främst de oacceptabla buggarna spelet har (vilket kan komma att förbättras med framtida uppdateringar) men också den brist på relativt modern grafik. Hyrule Warriors är dock ett spel vi rekommenderar att man ska ge en chans då det är väldigt tillfredsställande när man kommit in i det.

+ Spelglädjen
+ Adventure Mode

[column size=one_half position=last ]