Årets kanske mest oväntade succé Valheim har verkligen gjort avtryck, men vad är det som gör så Valheim bra och är det så bra?

Jag tror ärligt talat ingen hade särskilt stor koll på Valheim innan det släpptes, detta var helt klart ett spel som hamnade utanför många radar men som till många förvåning blev en enorm succé, men frågan jag alltid ställt mig är varför? Vad är det som gör att så många som över fem miljoner exemplar av Valheim har sålts?

Först och främst kan vi säga att Valheim till större delen har utvecklats av en person och det är Richard Svensson från Iron Gate som i början endast bestod av en person. Men lagom innan Valheim skulle släppas så fick Richard sällskap av två andra utvecklare, men det tog ändå ungefär tre år innan Valheim var redo för early access.

Valheim

Valheim handlar kort och gott om att överleva, vi spelar som en viking som hamnat på en ö utan några större förklaringar men vi har uppdrag, vi har mål som vi ska ta oss igenom utöver att överleva i form av att äta, dricka och bygga skydd. Men ni kan nog lista ut att det bli mycket mer än så, Valheim handlar helt plötsligt om hur vi ska bygga, vilka material vi ska använda oss utav och hur vi får tag på allt som vi behöver för att kunna bygga.

Valheim är i nuläget early access men jag ska ärligt talat säga att det ändå känns som en fullversion då jag inte var med om några som helst buggar mer än att själva byggdelen i spelet kan vara lite krånglig i början. Jag tror det i slutändan handlar om en vanesak bara och man kommer ganska så snabbt in i det också. Ett bra exempel är när man ska höja eller sänka marken som inte är lika lätt som i många andra spel i samma genre utan här får man tänka till lite och det kostar oftast även material.

Utöver byggdelen i Valheim så har utvecklaren verkligen valt att hålla spelet lätt, skillsystemet i Valheim är enkelt och det påminner mycket från Runescape för dom som spelat det, mer eller mindre så förbättras olika färdigheter beroende på hur mycket man faktiskt använder den. Hugger man mycket träd så blir man bättre och bättre på detta, man behöver inte hålla koll på några poäng eller liknande utan allt sker automatiskt beroende hur mycket man använder det.

Jag tror verkligen det är det som gjort att Valheim såpass populärt att det är simpelt, det har sin enkelhet vilket gör att det passar alla, erfarna som oerfarna inom denna genre att överleva.

För att överleva måste man äta, denna gången så har Valheim olika lösningar för detta och det gäller att man äter ”rätt”. Man måste få i sig allt som är viktigt och det hjälper inte att bara äta kött eller grönt eller nyttigt, lite av varje gör att man kan maxa sin hälsa och sin stamina. Såna detaljer som är lätta men samtidigt viktiga och avgörande.

Valheim

Valheim lyser med sin enkelhet samtidigt som vi har en story och bossar att slåss mot, variationen av fiender samt andra jul i denna värld är bristande, jag hoppas verkligen vi får se mer variation när Valheim släpps i fullversion och jag skulle nog gissa att detta är bara början för Valheim, en väldigt bra början.

Grafiskt så är Valheim något jag inte varit med om innan, det är pixligt när man zoomar in mycket men ser riktigt bra ut på långt håll. Detaljer såsom ljussättning och väderväxling är ett stort plus och nästan ett måste för ett vikingaspel, finns inget som slår att man smyger sig på ett vildsvin i ösregnet och den leriga skogen.

Valheim

Jag tycker vi nöjer oss där för nu, Valheim är som jag nämnt en early access så vi kommer helt klart att komma tillbaka till Valheim när spelet släpps i fullversion vilket jag hoppas inte dröjer allt för länge, viktigt att hålla spelet uppdaterat och levande nu när spelarna finns där.

Tidigare artikelKena: Bridge of Spirits har fått ett släppdatum
Nästa artikelExpandera SSD i PS5 redan till sommaren

LÄMNA KOMMENTAR

Lämna kommentar
Ange namn