Recension: The Sinking City

Det är dags att ta på sig detektivhatten och vi får ta oss an en värld som är ny för många men vart brister Sinking City där mycket fokus ligger i spelets mekaniker.

Förra året släpptes Call of Cthulu som jag hade sett fram emot enormt och hade hoppats på skulle vara ett spel med en story som vi sent kommer glömma, istället blev det tvärtom.

Jag vet inte varför men jag har fått nån liten förkärlek för Lovecraft spel som bland annat The Sinking City där jag redan när jag sett trailers sett fram emot spelet, fastän jag tidigare blivit besviken över hur inte storyn i sig men spelets mekaniker blir en besvikelse, tyvärr så även denna gången.

Som vanligt när det gäller dessa typ av spel som The Sinking City så är det story i fokus och jag ska inte avslöja allt för mycket då minsta detalj kan egentligen förstöra. The Sinking City utspelar sig i Oakmont, Massachussets som har blivit översvämmat och olika djur har kommit upp på land vad man tror i början. Flera av invånarna i staden har dock på grund av denna översvämning hamnar i ett tillstånd där dom ofta hallucinerar och har flera psykiska problem.

Storyn blir till en viss del intressant med tiden men problemet som jag ser med The Sinking City är att vi har en öppen värld att röra oss på vilket gör att det finns en del sidouppdrag som ibland inte alls har nånting med storyn att göra, detta kan få huvudstoryn att bli rörig och ibland glömmer man av lite vart man var och tappar bort sig helt enkelt. Jag hade inte haft emot att se The Sinking City mer som ett linjärt spel som går rakt på storyn då det är där fokuset borde ligga.

Men största problemen jag ser med The Sinking City är långt ifrån storyn i spelet eller sidouppdragen då dessa två punkterna faktiskt är dom bästa, problemet är dom olika mekanikerna som finns i spelet och enligt mig är stridsmekaniker och utredarmekaniken problemet. Striderna kan vara väldigt varierande fastän man ger sig på samma fiende men problemet är designen och hur man valt att allt ska se ut. Väldigt obalanserat och detta är självklart något som kan ordnas med uppdateringar. Samma gäller när väl ska utreda och det är dags att hitta bevis för att lösa ett pussel kan dessa vara väldigt enformiga och liten variation. Man ska hitta X antal bevis för att sedan sätta ihop dessa i rätt ordning i stort sett, detta gör om och om igen. Det är dock väldigt annorlunda vilket är det största pluset och det gäller att verkligen att engagera sig i storyn för att kunna lösa dessa ledtrådar.

Det är ingen hemlighet precis att mycket detektivarbete blir det i The Sinking City men jag har aldrig något emot det och främst för att storyn i sig är intressant, man vill liksom veta vart detta kommer att leda och om vi faktiskt kommer lösa nånting eller om vi kommer misslyckas helt och hållet.

Det är tråkigt att Lovecraft-genren inte har något bra rykte då det tidigare har släppts mycket dåliga spel i denna genren och det fortsätter lite i det spåret, men fastän att The Sinking City kanske inte får toppbetyg så är detta enligt mig den bästa titeln i sin genre utan tvekan och fortsätter man härifrån så kan det bara bli bättre.

Grafiskt kan The Sinking City kännas lite gammalt och det kunde utvecklarna garanterat gjort bättre, men hela miljön och känslan man får när man går runt i denna världen är obeskrivlig och passar in perfekt för just denna story. Det är mörkt och dystert men på en nivå som inte går till en överdrift eller som gör att man tröttnar på spelet eller världen som vi måste röra oss i. Finns mindre buggar, mindre störande moment såsom att det tar nån extra sekund att få upp sin karta som man blir så beroende utav eller bara att få upp nån meny kan ta lite onödigt eller mer störande extra sekund.

NPC-karaktäerna i The Sinking City är under all kritik dock, dialogerna som man har med olika karaktärer i spelet är livlösa och oftast väldigt spela både röst men även grafiskt. Detta är något som jag tidigare haft problem med lovecraft-genren att NPC i spelet är väldigt karaktärslösa och blir rena motsatsen till huvudkaraktären som man själv spelar.

The Sinking City har flera positiva punkter men tyvärr väger mycket av det negativa allt för mycket där både grafiskt och ljudmässigt borde varit något som utvecklarna slipat på betydligt mer men även att NPC fortfarande är ett sådant stort problem i ett spel som The Sinking City. Att vi har en öppen värld att röra oss i är också något som jag gärna hade sett att dom skippat helt då det uppenbarligen blev för mycket och dom hade redan en bra grund som dom skulle fortsatt på där jag är ganska säker på att dom hade fått till en riktigt bra story samt mer fokus på NPC som håller måttet.

Men fastän dessa brister så tycker jag att The Sinking City är roligt, intressant story och det bästa av allt är att genren äntligen bevisar att spelen kan bli allt bättre och jag hoppas att många framtida projekt i samma genre tittar på The Sinking City och följer därifrån. Sist men inte minst värt att nämna är att i skrivande stund så finns The Sinking City endast på Epic Games Store.

The Sinking City
  • 5/10
    Grafik - 5/10
  • 4/10
    Ljud - 4/10
  • 6/10
    Story - 6/10
  • 5/10
    Miljö - 5/10
5/10

Testutrustning

Processor: Intel Core i7-7700k
Grafik: MSI RTX 2080 Gaming X Trio (Vårt test)
RAM: 16 GB DDR4 3200 MHz
SSD: Kingston DC400 1600 GB (Vårt test)
OS: Windows 10 Pro
Skärm: Philips 4K 436M6VBPAB (Vårt test)

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera inlägget
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


3 + 8 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.