Med The Sims 4 så har vi på Teknikhype fått ett gemensamt hem. Men, hur fungerar själva spelet The Sims 4?

I avsnitt 77 av Teknicast diskuterade vi på Teknikhype The Sims 4, och där nämndes att det funnits i 16 år. Detta var inte riktigt sant, men däremot har The Sims som spel funnits i 14 år. Nu har precis det fjärde spelet i ordningen släppts, och vi på Teknikhype har fått prova det.

Upplägg

The Sims beskrivs som ett strategiskt relationsspel som utvecklats av Maxis och sedan blivit utgivet av Electronic Arts. Ett spel där man kan låta sina simmar leva ut ens egna hemliga drömmar, eller så kanske det helt enkelt kan ses som ett modernt dockhus, eller ett ställe att få inreda och bygga hus. Oavsett anledningarna till vad man vill göra i spelet så har man i alla fall möjligheter att skapa simsfigurer efter tycke och smak, flytta in i hus som man kan bygga om och möblera, och ens simmar kan skaffa jobb, familj, vänner eller ägna mycket tid åt ett specialintresse. Det går att stänga av simmarnas egna vilja, och helt styra sin sim – eller så kan man låta ens simsfigur- eller figurer, leva på av sig själva och man kan luta sig tillbaka och bara titta. Gör man det sistnämnda är dock det inte lika varierande och utvecklande för ens sim som när man själv är aktiv och styr och agerar med sin sim och dess omgivning.

Att skapa och spela med en sim

Nu i Sims 4 är det mycket så att man ska ta tag i saker och dra de efter önskemål. Det gäller även då man skapar en sim. Tidigare var det exempelvis så att man klickade på näsan, och reglerade hur den skulle se ut med färdiga näsor eller via reglage. Nu kan man i stället ta tag i näsan med muspekaren och dra den på olika sätt. Det tar en liten stund att sätta sig in i men är mycket roligare än tidigare sims. Roligt hade varit om man även kunde reglera höjd hos en sim, i alla fall till viss del.

Något som utvecklats bra sedan föregående spel är känslorna som ens sim kan uppleva. Beroende på vad som händer så förändras ens mående och med måendet kommer också ett visst agerande eller vissa önskemål som annars inte skulle framkomma. Detta ger ett djup hos en sim som tidigare inte funnits. När man skapar en sim får man välja personlighetsdrag och mål i livet. Här känns det lite begränsat, oavsett vilket val man tar så blir ens sim väldigt extrovert i sitt beteende vilket inte alltid känns rätt för den sim man skapat. Kommer kanske detta utökas i en kommande expansion?

Nytt för Sims 4 är också att man kan välja gångstil. Dock känns flera av de väldigt överdrivna, men är ändå roligt.

För att se mer hur man skapar en sim är det bra att titta på del 1 av Teknikhypefamiljen.

Bygga

När det gäller att designa och bygga sitt hus så har funktioner lagts till som både förenklar och försvårar det hela. Det finns fler möjligheter nu än tidigare. Det går exempelvis att placera saker i olika höjder, och med reglage enkelt ändra höjd på husgrunden. Det finns rundade former, och man kan ta tag i väggar för att ändra storlek och slipper radera och bygga upp igen om man plötsligt kom på att storleken på rummet inte riktigt blev som man hade hoppats på.

Tidigare gick det att anpassa färger och design på möbler och kläder genom att få fram färgpaletter, men nu är det mer begränsat. Nu finns det ett antal färdiga alternativ man kan få fram om man klickar på möbeln eller kläderna man vill använda till sin sim.

I the Sims 4 är det inte möjligt att direkt bygga med allt som finns, vissa objekt är låsta och kräver att man gjort vissa saker eller uppnått vissa mål med sin simsfigur. Detta ser jag som både för- och nackdelar, men jag hoppas ändå att de till slut beslutar att ta bort denna begränsning då begränsningar kan irritera även om syftet är bra att motivera en att göra vissa saker med sin sim, och att då de med ett visst intresse premieras med saker andra simmar inte får möjlighet till att ha.

Innan The Sims 4 släpptes kom uttalanden om att det skulle vara mindre krävande än föregångaren The Sims 3 – och det märks. Spelet flyter på bättre. Ens simsfigurer verkar ha ett lite mer tecknat utseende nu i The Sims 4 jämfört med The Sims 3. Rekommendationerna  för att The Sims 4 ska fungera bra är att ha 4 GB RAM, Intel Core i5-750 eller AMD Athlon x4, och ett grafikkort som är NVIDIA GeForce GTX 650 eller bättre. Själv har jag ingen superdator, men bättre än vad som rekommenderas vilket kan vara en förklaring till att det flyter på bra – men eftersom The Sims 3 är oerhört segt på min dator så tror jag ju att det helt enkelt är så att The Sims 4 är mindre krävande!

Sedan är min upplevelse att allt är snyggare nu än tidigare simsspel.  Medan tidigare simsspel är ganska skarpa i sina detaljer är det nu mer mjukt och inte så hårt och skarpt, och ser helt enkelt bättre ut.

Övriga förändringar

Det är mycket som är roligare nu jämfört med the Sims 3 och tidigare simsspel, och en av dessa saker är att var man än tar sig nu är det alltid många andra simmar där, som man kan prata och interagera med.

En förändring värd att nämna är att i the Sims 4 är världen inte längre så öppen. Om man ska gå till grannhuset så blir det en laddningscen. Detta är förmodligen för att spelet ska flyta på lättare, och det stör inte så väldigt mycket eftersom laddningstiden är kort. Om det behövs en laddningscen för att spelet ska flyta på lättare är det värt det, även om det känns lite tråkigt att inte kunna springa runt som man vill i närheten där man är med sin sim.

Expansionspaket

Det är uppenbart att Maxis och EA har samma tankar som när det gäller tidigare the Simsspel, och det är att det kommer komma expansioner. För nu är det direkt så att vissa saker saknas och det känns lite snålt. En diskmaskin till exempel, det borde ha funnits med i första The Sims 4. Förväntade expansioner från oss: The Sims 4 Husdjur, The Sims 4 Drömjobb, The Sims 4 Nattliv, och sedan en rad mängder av pryl- och klädpaket.

the sims 4 betyg

The Sims 4 har gjort en hel del förändringar i Sims 4. Det är fördjupade karaktärer och det flyter på bättre än the Sims 3. Simmarna har en mer tecknad uppsyn än tidigare, och det handlar mycket om att dra och släppa för att ändra ens sim eller ens hem. Spelet har nog en begränsad målgrupp – förmodligen de som spelat de tidigare the Sims, eller gillar spel som Animal Crossing eller allmänt gillar att fixa och trixa med gubbar och miljöer. Eftersom jag förmodligen med barnslig förtjusning kommer spendera flertalet timmar med the Sims 4, och med alla förbättringar som ändå överväger så får The Sims 4 betyget Bättre.

+ Utvecklade personligheter.
+ Många andra simmar att interagera med.
+ Bättre flyt i spelet, inte så krävande som Sims 3.