Kombinera Diablo med Minecraft och vi får Minecraft Dungeons som ger blandade känslor men helt klart ett toppen co-op för alla åldrar.

Minecraft Dungeons är ett spel som har haft sina motgångar genom fler förseningar, men tillslut kom det och ger mig blandade känslor gällande själva spelet.

Hela idén med Minecraft har jag tyckt sen dag ett är helt genialisk, det är så enkelt men samtidigt komplext och senaste åren har spelet uppdaterats flitigt. Efter att Microsoft köpt upp Mojang som ligger bakom Minecraft var det bara en tidsfråga innan vi skulle få se fler spel inom samma värld och block som Minecraft.

Minecraft Dungeons är det första spelet som tar detta med Minecraft ett steg längre och det överraskade mig lite att man valde att skapa ett spel som är i samma genre som bland annat Diablo, inget dåligt men tveksamheten kom direkt på hur en kombination av Minecraft och Diablo egentligen skulle kunna se ut eller bli.

Minecraft Dungeons

Jag väljer sällan att ha mina spel på svenska, ärligt talat väljer jag aldrig svenska som språk då jag vill ha allt på engelska. Men jag tänkte att med Minecraft Dungeons så ska jag välja just svenska då jag vet det är ett spel som yngre generationen kan komma att uppskatta med tanke på hur stort Minecraft är bland dom. Allt är då på svenska, berättarrösten, alla menyer, namn på fiender m.m. Verkligen allt har översatts till svenska och ärligt talat var det lite mysigt när man fick dom olika historierna berättade för en på svenska. Namnen på fienderna får en även att fnittra till lite, men sen kommer vi fortfarande till det viktigaste och det är gameplay.

Minecraft Dungeons är enkelt, ett gränssnitt som jag tror alla spelare kommer förstå ganska snabbt och lära sig vart allt sitter. Det finns lite olika vapen att välja mellan, ett melee och ett på distans. När det gäller melee så är det till exempel svärd, slägga, yxa m.m som gäller, på distans så är det vapen som pilbåge och armborst som gäller. Vapnen har i sin tur delats upp i olika klasser eller färger där lilla vapen är lite mer ovanlig samt har mer förmågor än andra. Ett system som jag tror dom flesta känner igen.

Minecraft Dungeons

Men hur är då känslan i själva spelet, jag är imponerad och det är tighta kontroller vilket jag ärligt talat inte trodde det skulle vara. Att kombinera melee med distans under alla striderna är helt klart ett plus och något som kommer vara till stor nytta ju längre man kommer i spelet och högre svårighetsgrad.

I början så vill man utforska varje hörn i spelet, man vill verkligen 100% varje bana som vi får spela på, men inser ganska snabbt att det är sällan det finns något ”viktigt” på många av dessa områden och smaragder som vi samlar på oss är helt klart inte värt det, alla fiender man hittar på vägen till bossen eller slutet på sin karta räcker gott och väl till att spendera på olika inköp. Smaragderna kan man välja att använda i två olika ”butiker” där man köper utrustning, men allt detta är slumpmässigt varje gång.

Det finns inga klasser i Minecraft Dungeons utan alla börjar med samma karaktär i stort sett sen får man välja vilka förmågor ens vapen och utrustning ska ha, det finns en del förmågor som förbättrar co-op både när det kommer till skada och hälsan. Men spelar man själv så gäller det enligt mig att göra så mycket skada som möjligt då man ha en flaska med sig hela tiden som fyller hälsan till max och har sedan en cooldown.

Minecraft Dungeons

Jag ställde in mig på att Minecraft Dungeons skulle ha en lite längre story där vi har flera olika världar och ta oss igenom och visst har vi en ganska stor variation av världar att ta oss igenom men detta är precis som andra spel i samma genre ett spel som omspelningsvärdet är viktigt och det finns ett viss värde i det hos Minecraft Dungeons där man kan öka svårighetsgraden som i sin tur ger oss bättre loot och belönar oss med bättre utrustning. Det är till en viss del smart men är man som jag så tröttnar man på detta i slutändan där all loot som jag hittar, vad ska jag använda det till i slutändan?

Grafiskt så är detta helt klart Minecraft på alla sätt, samma när det kommer till musiken och själva känslan som Minecraft annars är vana att ge oss. Det följer med även till Minecraft Dungeons och spelet är på något sätt mysigt fastän att man har ihjäl såpass mycket fiender gång på gång. Något jag gärna hade velat se är att kunna förstöra blocks i spelet med TNT som ligger lite här och var, att liksom kunna forma om banan på ett sätt och på så sätt hitta en och annan hemlighet.

Minecraft Dungeons

Det enda problemet som jag fick med Minecraft Dungeons var när jag skulle testa på multiplayer som inte alltid funka, vi hittade inte varandra, kunde inte gå med i varandras game och helt enkelt fick göra nya först om och om igen. Även menyerna i spelet kunde hänga sig, kunde helt enkelt inte ta mig ur dom av någon anledning.

Minecraft Dungeons är helt klart ett bra spel, godkänt på många sätt. Men är man ett riktigt hardcore-fan av till exempel Path of Exile eller Diablo så ska man inte tro att Minecraft Dungeons kommer ge samma nöje då detta är mer platt och inte går in på djupet för varje karaktär utan det är bara lite olika utrustning som skiljer sig och inte ens dom har något gemensamt såsom ett set till exempel.

Minecraft Dungeons har rätt så lite innehåll just nu, men Mojang har redan utannonserat att flera expansioner är på gång till spelet där vi ska få en hel del nytt att bita i, men fram tills dess så räcker 2-3 genomspelningar för mig och jag vill ha mer, inte samma. Minecraft Dungeons har stor potential och det ska bli kul att följa utvecklingen av spelet framöver och se vad för story och världar vi kommer få ta del av i kommande expansioner.

För att lyfta spelet, detaljerna och hela upplevelsen gjorde vi detta tack var LG OLED55B8. Ni kan läsa hela vår artikel om hur 4K-gaming på TV har kommit till en helt ny nivå och vilka brister som finns och man kanske ska vara beredd på. Ett måste att läsa som gamer på konsol idag.

7
7
6
7
Tidigare artikelValorant kan vara på gång till konsol
Nästa artikelBild på Nvidia Geforce RTX 3080 har läckt
recension-minecraft-dungeonsMinecraft Dungeons är ett spel som kan komma att uppskattas av många men under en begränsad tid, kanske kan framtida expansioner få oss att komma tillbaka till spelet och lyckas man bara få till en bra balans av utrustning och karaktärer så kan nog många bli nyfikna igen.