Samurajer har aldrig varit så populära som nu och det är med goda anledningar, här har vi ett spel som sticker ut på många sätt och gör många bra beslut.

När jag hörde att Sucker Punch jobbar på ett nytt spel med fokus på samurajer denna gången blev jag genast tveksam, detta är dock några år sedan och jag som många andra trodde att detta spelet var nerlagt eller skrotat helt, men så fel jag hade.

Ghost of Tsushima släpptes tillslut och jag kan säga redan nu att det har varit värt väntan, det har varit värt väntan dessa åren som gått det enda jag har att påpeka är att spelet kanske skulle kommit till PS4 tidigare eller kanske varit en titel för PS5 istället.

Men nu är Ghost of Tsushima här och det finns så mycket man vill säga och som jag kan säga men samtidigt vill jag att många ska uppleva det själva. Det första som jag tror många kommer lägga märke till vilket är ganska svårt att inte göra är hur vacker miljö hela spelet utspelar sig i. Det är på den japanska ön Tsushima som hela spelet utspelar sig på men här har du allt.

Ghost of Tsushima

Blomsterängar, vackra vattenfall, sandstränder, lövskog, snötäckta berg och mycket mycket mer. Ghost of Tsushima kommer med en “photo mode” och det är första gången som jag använder detta fotoläget i ett spel just för att det är så enkelt att använda men samtidigt som man bara måste snappa upp bilder på dom helt otroliga miljöerna. Efter att spelat över 30 timmar tröttnar jag aldrig på det heller, fortsätter att fascineras över hur månen, solen eller annat väder verkligen får miljön att sticka ut.

Något som Ghost of Tsushima är annorlunda mot andra spel med öppen värld är hur spelet guidar en. Man kan markera på sin karta vart man vill bege sig men sen är det vinden som visar oss vägen, yes vinden. Det är så smart och så enkelt att jag verkligen hoppas att fler utvecklare tar efter detta. Vinden i Ghost of Tsushima har en stor betydelse som avslöjar en och annan hemlighet på kartan när man är ute på äventyr, fokus på vinden så kan man hitta ett och annat.

Ett problem som jag haft med spel som är en öppen värld är hur mycket det faktiskt finns att göra, sidouppdrag och sådant som uppgraderar karaktären på olika sätt. Det blev lite som “bara en till, bara en till” och plötsligt sitter man där och har gjort flera sidouppdrag samt uppgraderat hälsan och nya förmågor med sin karaktär.

Ghost of Tsushima

På tal om karaktär, vi spelar som huvudkaraktären Jin Sakai som blivit uppfostrad av sin farbror Shimura som även är mannen som leder folket på denna ön. Nu har dock Mongolerna invaderat ön och tagit tillfånga Shimura vilket betyder att vårt första uppdrag blir att rädda honom. Låter lättare än sagt då man är en rookie som samuraj och det gäller att jobba upp tills dess att man kan rädda honom. Det är först huvuduppdraget och efter det blir det bara mer och mer intensivt när det kommer till storyn. Inget jag vill avslöja men något jag tror väldigt många kommer uppskatta.

Sidouppdragen kan kännas ganska enformiga där det gäller att förgöra mongolerna på olika sätt, men varje sidouppdrag har en berättelse som i många fall är intressant och som berättar lite mer om Tsushima som ö och folket som bor där och all historia bakom folket. Ibland kan uppdragen innebära att hitta hemliga platser och detta inte med hjälp av vinden utan av djuren som finns i naturen, i detta fall räven och fågeln. En specifik fågel visar vägen till flera hemligheter på kartan och räven visar oss vägen till viktiga monument i spelet som gör att Jin Sakai uppgraderas på olika sätt, även här annorlunda men roliga och helt klart innovativa sätt att hitta runt på den stora världen tack vare naturen och djuren i spelet.

Ghost of Tsushima

Sucker Punch har verkligen lagt stor fokus på ljussättningen i spelet och det märks ganska snabbt. Sitter man på vanliga Playstation 4 får man nöja sig med 1080p, men sitter man på ett PS4 Pro kan man välja mellan 1080p med högre framerate än 30 eller 4K-upplösning med stadiga 30 FPS. Jag spelade igenom hela spelet på vanliga PS4 vilket fungerade utan problem och fastän jag inte fick ta del av 4K-upplösningen denna gången så är Ghost of Tsushima otroligt vackert.

Men förutom att dom vackra miljöerna så har Sucker Punch lagt stor fokus på detaljer, detaljer som blodet i spelet som har en stor betydelse till det grafiska, hur Jin beter sig i olika miljöer, man kan se exakt hur många pilar man har kvar på ryggen samt mycket mer. Små detaljer som enligt mig har stor betydelse och spelar stor roll i ett spel som Ghost of Tsushima.

När det kommer till fienderna så skiljer dom sig från vanliga med svärd eller andra med svärd och sköld, stora fiender som tar mer skada eller fiender som helt enkelt också är samurajer och vi måste utmana dom 1vs1. Jin kan ha olika hållningar eller stances som det heter i spelet och detta beror på vilket typ av fiende man möter, enkla kontroller som man lär sig ganska snabbt in i spelet och som har en enorm betydelse. Levelsystemet är lätt och man får poäng som man kan lägga ut på till exempel stances eller hur man vill utforska världen, allt förklaras enkelt och det tar inte lång tid att komma in i hela levelsystemet.

Ghost of Tsushima

Just 1vs1 duellerna med andra samurajer är utmanande men otroligt vackra, kameravinklar, ljussättningen, detaljerna gör att man verkligen känner spänningen mellan dessa två personer. Detta är en duell där vi verkligen får visa vad vi har lärt oss och det är inga vackra ord som den vi möter säger till oss, allt för att reta upp oss så vi tappar behärskningen inför duellen.

En samuraj är väldigt beroende av sitt svärd, svärdet har en enorm betydelse men det finns även lite andra vapen som man har tillgång till såsom två olika pilbågar men även andra mindre vapen som ska underlätta och hjälpa till när det är fler än en fiende. Hjälpmedel som jag inte använda mig utav allt för mycket i början men betydligt mer mot slutet då det nästan blev ett måste. Men svärdet är fortfarande det som är i fokus i spelet och detta med all rätt.

Gällande dialogerna i spelet valde jag att spela allt på japanska vilket enligt mig är helt klart ett måste i ett spel som detta och vilken upplevelse och vilken känsla man får. Många dialoger kräver mer känsla och mer spänning vilket helt klart märks av och röstskådespelarna både på engelska och japanska har gjort ett riktigt bra jobb, toppklass och något som märks att Sucker Punch inte sparat på. Vissa dialoger kan vara lite stela när det kommer till manuset eller rent av onödiga.

Ghost of Tsushima kan spelas på olika sätt, antingen är man den tysta spelaren som smyger och får ner alla fiender i smyg, man blir alltså aldrig upptäckt och det är möjligt då det även finns olika hjälpmedel för detta. Eller så är man som jag lite av en hybrid mellan att smyga och pang-på. Ju lägre in i spelet jag kom och speciellt mot slutet av spelet, sista delen av ön märkte jag olika buggar av världen. Hur man försöker smyga sig på dom men ändå lyckas dom se en, hur jag försöker hoppa mellan två stolpar som gick alldeles utmärkt i början på spelet men som nu plötsligt får mig att fastna och verkligen ställa till de.

Ghost of Tsushima

Ghost of Tsushima är en storfavorit hos mig, Sucker Punch har verkligen visat på allvar denna gången vad dom går för och nu vill vi bara ha mer. Jag hoppas bara att Sucker Punch inte släpper ett spel i början av PS5 och slutet av konsolen livslängd utan att vi får lite fler spel med minst samma kvalitet som denna gången, Playstation 4 avslutar på topp med sina spel denna gången.

Det finns så mycket jag vill berätta om spelet men samtidigt så vill jag att man som spelare för första gången ska få uppleva allting själv, vill inte avslöja för mycket av det goda. Jag kan dock säga kort och gott att gillar man japansk historia, gillar man samurajer så är Ghost of Tsushima helt klart ett måste att spela igenom, en dröm är att få se Ghost of Tsushima komma på PC eller PS5 i högupplösta 4K-upplösning och över 60 FPS.

BETYG
Grafik
10
Ljud
10
Miljö
10
Story
9

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.