Dagen är kommen och jag känner mig redo att recensera Elden Ring, men lever det verkligen upp till hypen? Är det en fullpoängare?

Jag ska ärligt säga att spel from From Software har varit ett stort intresse från min sida, men varit en såpass stor utmaning att man har avskräckts och inte alltid lyckats avsluta spelen, främst för att tålamodet inte fanns helt enkelt.

Men jag har ändå lyckats ta mig igenom Dark Souls 3 samt Demon Souls remaken som släpptes på PS5. Nu är det dags igen och denna gången är det Elden Ring som gäller, en öppenvärld i samma anda som Dark Souls-spelen och vad kan gå fel?

När det gäller storyn i Elden Ring så ska jag inte gå in allt för mycket på den, för ärligt talat tror jag inte många spelar detta spelet för storyn utan det helt enkelt handlar om utmaningen och att utforska denna värld.

När jag drar igång mitt äventyr första gången så kan jag välja mellan flera olika klasser såsom Samurai, Prisoner, Warrior, Vagabond osv. Men det går även att välja ”Wretch” där man kort och gott har en ”naken” spelare och får bygga upp denna helt från början. Min första klass jag valde var Samurai men insåg snabbt att jag inte alls spelade på det sättet som denna klass var menat att göras, mycket smygande samt användning av pilbåge. Men det gjorde inget, bara att spela på sitt sätt och helt enkelt röra om bland sina specs när det gäller uppgraderingar.

Elden Ring

Eftersom From Software varit ganska så snåla med att dela med sig av vad Elden Ring har att erbjuda så visste jag egentligen inte särskilt mycket, inte hur stor världen är, hur många bossar det finns, vilka vapen man ska välja osv. Helt enkelt ett äventyr där man börjar från noll. En annan aspekt som kanske inte alla gillar men som jag gillade starkt är att det må finnas en karta, men denna guidar dig inte vart du ska, det är helt enkelt en karta som bara visar vart man är och som man kan använda för att gå vidare i sin takt.

Man kan lägga ut egna markeringar på kartan vilket jag redan nu kan tipsa om att är en stor nytta för man kan hamna hos bossar och områden i spelet som helt enkelt är för hög level för en själv vilket gör att man helt enkelt får komma tillbaka dit senare. Att spelet egentligen inte guidar en vart man ska kan det bitvis kännas frustrerande när det känns som att man har ”fastnat”, men jag märkte snabbt att genom att utforska områden man trodde man var klar med så hittar man något helt nytt, i bästa fall kan man hitta en dungeon som i slutet av den oftast har en boss som tillslut även belönar oss med något unikt.

Elden Ring

Jag trodde när jag började med Elden Ring att det endast skulle finnas en handfull med bossar, bossar som man får försöka sig på om och om och om igen, men jag kan säga redan nu att det finns säkert 100 bossar i spelet, både ”huvudbossar” men även mindre bossar samt fiender som i många fall kan kännas som en boss. Utmaningen finns helt klart där och det är ett äventyr som man själv kan forma.

I Elden Ring kan man välja att spela med magi denna gången och att kombinera det med ett svärd är helt klart en överlägsen kombination, OM man vet hur denna ska användas rätt, även bland vapen och olika magier så kan jag inte svara på hur många det finns, men efter mina 60 timmar så hade jag över 50 olika vapen och minst lika många magier. Värt att nämna är att jag har långt ifrån hittat allting i spelet då jag ständigt hittar nytt och andra spelare hittar hemligheter i Elden Ring. En detalj när det gäller bossar som jag gillar är att olika bossar kan dyka upp på olika tider på dygnet i spelet, finns till exempel en boss som endast visar sig på natten, att ställa in tid på dagen gör man lättast via Sites of Grace.

En annan trevlig nyhet med Elden Ring är att man faktiskt har en mount, en häst att rida på vid namn Torrent, the Spirit Steed som är välbehövlig i många fall och speciellt med tanke på hur stor denna världen är. Vissa bossar blir lättare med Torrent, men kan även vara ett hinder i andra. Det finns dock endast Torrent som mount, man kan inte göra nånting med den eller byta ut den, Torrent finns där och det är bara att acceptera.

Elden Ring

Tal om kartan i Elden Ring så vid första anblick när jag precis ska börja med mitt äventyr så känns kartan väldigt liten, men hemligheten är att kartan växer, blir betydligt större med tiden vilket gör att allt avslöjas inte i början utan vi får ta del av nya områden lite då och då, perfekt för då vet vi egentligen inte hur stort eller långt äventyret kan vara och det är långt kan jag meddela. Vill man göra allt i spelet så vet man egentligen inte om man har gjort allt, det finns inget som säger vad eller var man ska göra det. Ett plus som From Software har varit generösa med denna gången är alla Sites of Grace som är checkpoints eller för alla Souls-spelare bonfires.

När det kommer till det grafiska i Elden Ring så måste jag säga att det är en ren katastrof. Det finns i stort sett inga som helst detaljer på nära håll, på avstånd så har From Software jobbat mycket med ljussättningen vilket är ett plus, men ger lite av en obalans när det gäller det grafiska. Karaktärerna i spelet ser ut att komma från PS2- eller PS3-tiden, dialogerna är extremt ojämna där vissa karaktärer gör ett toppenjobb medan andra rent av bara skojar bort det. Men fastän att det grafiska känns väldigt gammalt och utdaterad så har From Software lyckats få in känslan i spelet vilket kanske är det viktigaste i ett Souls-spel.

Inte bara att ha känslan utan att även ge spelarna belöningen, känslan att man besegrar en boss efter att ha försökt göra detta om och om igen i flera timmar. När man hittar loot så har man svårt att släppa det, man måste rida eller springa dit för att se om det kanske är nytt vapen, ny utrustning eller helt enkelt något nytt material som behövs för att kunna crafta ett måste inför nästa boss.

Jag har alltid gillat fantasin som From Software har till alla karaktärer i sina spel, allt från vanliga fiender till bossarna, till NPC. Detta är något som dom verkligen visar sin kreativitet med i Elden Ring på en helt ny nivå, vi har t.ex stor sköldpadda som varit eller är en präst, eller varför inte en boss som är en enorm kruka, precis, en kruka.

Elden Ring

Något som From Software dock fortfarande är extremt dåliga på är co-op, dom vill verkligen inte att vi ska spela spel som Elden Ring i co-op läge men det finns. Denna gången funkar multiplayerläget hyfsat bra men det finns en hel del brister, man kan till exempel inte använda någon mount i co-op läget, man kan endast vara i samma område tillsammans om huvudbossen eller annan boss fortfarande lever, så fort man har fått ner bossen tillsammans så slängs medspelaren ut. Hittar man en dungeon under ett äventyr tillsammans med någon annan så kan inte ”huvudspelaren” gå in där utan medspelaren måste antigen lämna sessionen för att gå till denna dungeon själv eller så får spelaren klara sig själv helt enkelt.

Precis som tidigare Souls-spel så blir man fortfarande ”invaderad” av andra PVP spelare när man spelar i co-op vilket kan för många vara ett tufft moment men som man helt enkelt får stå ut med, detta kan faktiskt bidra till extra XP samt andra belöningar. Det går dock att vara upp till fyra spelare samtidigt denna gången, men räkna då med att fienderna är tuffare också, speciellt bossarna som kan dyka upp när man minst anar det.

Elden Ring

Elden Ring är ett äventyr, ett spel med mycket nöje och enormt belöningssystem som man inte kan dra sig ifrån. Jag skulle dock inte säga att spelet är perfekt, det finns mängder med brister i Elden Ring såsom det grafiska, dialogerna, storymässigt och annat. Men ändå väger mycket av det andra över en hel del till det positiva och det gör att man vill spendera 20, 30, 40 kanske t.om 100 timmar på Elden Ring för att inte bara slutföra storyn utan även hitta alla hemligheter, nya delar av världen osv.

Elden Ring är ett spel med underhållning, jag har kul i spelet och ska ärligt talat säga att man redan är sugen på att skapa en ny karaktär och ge sig ut på nya äventyr, denna gången en helt annan klass och kanske en helt annan spelstil också, mer magi samt smyga denna gången, valen är endast upp till en själv.

Jag kan säga att Elden Ring för mig är inte en fullpoängare, men det är helt klart ett bra spel, ett välpolerat spel med väldigt få buggar vilket man uppskattar extremt mycket idag. Även om ens första genomspelning kan ta bra många timmar så kommer en ny genomspelning vara minst lika spännande och full med äventyr, nackdelen är kanske att man vet vilka bossar som väntar en, men det finns förmodligen nya områden att upptäcka för första gången.

From Software har gjort ett enormt bra jobb med Elden Ring, det blev det spelet jag tror många fans väntade sig och nu håller vi tummarna för att dom kan släppa lite DLC till spelet också, främst för att dom faktiskt har möjligheten att bygga ut kartan på många sätt, bara dom vill.

5
6
7
10
Tidigare artikelLego och Epic Games bygger ett eget metaverse
Nästa artikelKingdom Hearts 4 har offentliggjorts
recension-elden-ringElden Ring bjuder på ett äventyr som vi sent kommer att glömma med stor värld att utforska, men det finns mycket som From Software kunde gjort bättre speciellt när det gäller grafiska och ljudet, men äventyret väger över till det bättre på många sätt vilket gör att Elden Ring blir ett spel vi sent kommer att glömma.