Ubisoft har gjort rätt i att släppa ett Assassin’s Creed vartannat år, det märks tydligt på Valhalla som ger oss mer av allt vi önskat oss.

När Ubisoft valde att inte släppa ett nytt Assassin’s Creed varje år blev det en enorm skillnad, skillnaden kom i samband med Assassin’s Creed Origins som än idag är en av mina stora favoriter i spelserien.

Nu är det dags igen och vi är i Norge för att strida som vikingar, något som vi väntan så länge på och som vi äntligen får ta del av. Att gå från Egypten och Grekland till Norge är ett stort hopp men det är precis det som gör Assassin’s Creed så unikt, det kan i stort sett ta oss vart som helst.

Året är 873 och vi har ett Norge som har allt för många konflikter mellan kungar och ledare, helt enkelt är det kaos och folket i landet påverkas på olika sätt. Det är där vi kommer in i bilden som protagonisten Eivor som tillsammans med sin adoptivbror Sigurd ska kämpa mot allt och alla i stort sett samtidigt som man vill ta sitt folk till England.

För dom som spelat Assassin’s Creed tidigare vet att huvudstoryn i spelet är en väldigt liten men viktig del i spelet, det finns 100-tals om inte 1000-tals saker att göra i spelet, allt från att samla resurser till att hjälpa barnen med sina lekar.

Assassin's Creed Valhalla

Det första jag la märke till när Assassin’s Creed Valhalla väl börjar ta fart och vi ska börja utforska kartan är att just kartan inte är lika stor som tidigare, det är mer kompakt och inte lika långa sträckor att resa om man inte har tillgång till fast travel. Detta är en smaksak men jag tycker mer om detta kompakta vilket inte gör en lika stressad över allt man vill göra på kartan och allt man vill utforska.

Assassin’s Creed Valhalla är lite mer effektivt när det kommer till att utforska, sidouppdrag och helt enkelt rensa kartan på alla stora som små uppdrag som finns att göra. Är man orolig för att en mindre karta ska ge mindre speltid eller mindre att utforska behöver man inte oroa sig, istället för att jobba på större yta finns det nu även ytor inne i berg eller gömda områden som inte alltid kanske visas på kartan.

Assassin's Creed Valhalla

Något som fortsätter följa med även i Assassin’s Creed Valhalla är att detta är ett RPG vilket gör att vi kan ändra på vår utrustning samt vapen på en hel del olika sätt, uppgraderingen för varje utrustning är enkel, man får står enkelt och kan enkelt se vad för material man behöver för att kunna uppgradera. Detta är en mekanik som har underlättats och enligt mig förbättrats, inte en massa onödiga eller hundratals olika vapen eller rustning att välja mellan.

När det dock gäller vapenvalen så finns det en del att välja mellan, men just yxa ligger i fokus vilket kanske inte är så oväntat med tanke på att detta ändå är vikingar och yxor var deras vapen. Man kan antingen ha en two-handed yxa eller varför inte en mindre yxa i varje hand, vid varje uppgradering av sitt vapen så ändras även utseendet på vapnet till en början, mer detaljer och såna små detaljer som verkligen gör varje vapen unikt på sitt sätt. Jag gillar verkligen hur tydligt och lätt Ubisoft gjort det när det kommer till att uppgradera och hålla koll på sin rustning.

Assassin's Creed Valhalla

För att ge utrustning och vapen en liten extra boost så finns det nu även runor att ta del av som har olika förmågor, dessa hittar man lite varstans och kan ha en ganska står påverkan om man hittat sitt favoritvapen och vill hålla sig fast vid det.

Stridssystemet i Assassin’s Creed Valhalla påminner en hel del om striderna från dom två tidigare Assassin’s Creed-spelen Origins och Odyssey, snygga kombos samt vilket eller vilka typ av vapen man använder sig utav spelar roll. Det kan ibland bli riktigt rörigt om man har många fiender runt omkring sig och detta är något som alltid varit lite av en svaghet hos Assassin’s Creed. Dock gillar jag det, timingen ska vara rätt, man ska ha stamina kvar för vissa attacker och helt enkelt så som ett RPG ska vara.

En liten detalj som varit lite av det som kännetecknat Assassin’s Creed från början är spelet smygande, att man faktiskt var en assassin som man inte ska se eller höra, smygandet spelade stor roll och var en del av spelet. Detta är nu tillbaka och vi kan smyga runt på lite olika sätt, bland annat att dra på oss huvan för att soldater och dylikt inte ska känna igen mig i den staden man befinner sig i. Även skill-trädet som vi får tillgång till har en kategori för just stealth och där finns en hel del godsaker att uppgradera.

Grafiskt så är Assassin’s Creed Valhalla ett mästerverk, det finns en ganska stor variation av miljöer fastän man kanske inte tror det och till en början bara är med om snö, men tro mig det finns så mycket mer och i kommande expansioner kommer nog ännu mer att erbjudas där det gäller miljöbyte.

Assassin's Creed Valhalla

Jag föredrar dock hellre Egypten eller Grekland rent av grafiskt då det var otroligt vackert oh är det än idag. Men Norge är inte så dumt heller, men jag föredrar nog solen före snön denna gången. Assassin’s Creed Valhalla är grafiskt snyggt, några mindre buggar och detta var då oftast med olika karaktärer i spelet, inget som egentligen påverkade min upplevelse, var mer roligt och underhållande tills dessa buggar fixas. Jag märkte inte av särskilt många buggar på PC-versionen, visst fanns dom men inget som påverkade mig och som jag vet Ubisoft kommer rensa med tiden.

Där jag märkte stor skillnad var på dom olika uppdragen och framförallt karaktärerna i många fall har sina brister och i andra fall kan vissa karaktärer verkligen imponera medan andra vill man bara ha skämskudde. Samtidigt så vet jag att det är svårt att hålla en och samma kvalitet hela vägen med ett så stort spel, men det är lite av Ubisoft uppgift och det har dock blivit bättre med åren, får hoppas bara det fortsätter åt det hållet.

Assassin's Creed Valhalla

Assassin’s Creed Valhalla är enligt mig helt klart det spelet som har mest innehåll, spelet som utvecklarna tänkt ett steg längre på samtidigt som man vill ge möjligheten till att fler att spela det både genom att menyer och progression är enkel att förstå, men även en såpass intressant story att man vill följa med i den. ,

Assassin’s Creed Valhalla har sina mindre brister såsom att man inte kan hoppa hur man vill, endast när det väl gäller att klättra m.m. Något som jag inte är van vid men som man vänjer sig vid. Assassin’s Creed Valhalla bjuder på bra många timmars underhållning som jag tycker man helt klart ska ge en chans om man gillat dom två tidigare Assassin’s Creed-spelen.

9
8
8