Multiplayer och “In-Depth Combat” till Ryse: Son of Rome, visat idag på Gamescom.

Microsoft Studios och Crytek visade idag upp spelet Ryse: Son of Rome lite närmare under gamescom. Vad som visades var bland annat gladiatorläge – vilket är multiplayerupplevelsen i “Ryse: Son of Rome,” och de erbjöd en fördjupad titt på en myriad av nya funktioner samt förbättringar av spelets stridssystem.

Multiplayer

Att spela multiplayer innebär att ta plats i Roms berömda Colosseum som gladiator. Tillsammans med gladiatorvänner gäller det sedan att slåss mot en hel hord av fiender.

Crytek avslöjade flera viktiga funktioner i multiplayer, bland annat möjligheterna att skräddarsy sin egen gladiator. Med ett stort utbud av rustningar, vapen, sköldar och förbrukningsvaror skapar man sedan sin egen hjälte. Dessa saker tjänar man in efter striderna då man belönas med guld. Olika objekt påverkar sedan ens fokus, xp, reaktionerna hos folkmassan, och ens hälsa. Det finns förbrukningsvaror i form av elixir som tillfälligt ökar hälsan eller elixir som ögonblickligen tar kål på ens motståndare.

Utmaningar och miljö

Inspirerade av de rörliga golvbrickorna som användes i det antika Colosseum för att återskapa historiska slag, så använder även Ryse dynamiska golvbrickor i olika uppsättningar för att oförutsägbara utmaningar ska kunna dyka upp. Gömt under dessa brickor kan olika omgivningar eller dekorationer komma upp ur marken, i form av ruiner, eller sjöslag.

Ryse låter dig skapa dina egna erfarenheter med en “challenge editor” för att mixa och matcha kartor och händelser till egna spellistor. Varje utmaning har sin egen “leaderboard” och ju fler spelare som har spelat, desto högre blir belöningen i slutet av utmaningen.

Spelet Ryse kommer att innehålla 11 multiplayerkartor vid lanseringen, plus en extra bonus på för de som köper “Day One”-utgåvan av spelet. På gamescom så visade Crytek två av dessa multiplayerkartor, Courtyard och Stronghold. Courtyard är en öppen miljö som verkligen visar den dynamiska karaktären av Colosseum i form av brinnande gropar, dödliga fällor eller automatiska katapulter. Stronghold visar möjligheterna att helt ändra miljön och återskapa en strid mellan romerska styrkor och barbariska horder i de fjärran hedniska länderna i Germania.

Striderna

Crytek visade upp stridssystemet och några av höjdpunkterna var attackerna och tajmingen. Grunden för all strid är att behärska tajmingen av attacker och att blockera. Ju bättre tajming desto bättre attack eller blockering. En perfekt blockering avleder inte bara en inkommande attack utan lämnar även fienden lätt att komma åt och gör motoffensiven mycket mer effektiv. Och skölden är inte bara till för att blockera, den kan även vara lika bra som ett svärd om den används korrekt.

När en fiende nästan är helt besegrad kan funktionen Avrättning aktiveras för att helt ta kål på fienden. Dessa består av en serie olika avslut med svärd eller sköld, varje med olika belöningar då de används. Det finns flera olika nivåer och för att kunna uppleva de mest dramatiska avrättningarna så krävs det hög nivå. Det finns över 100 olika sätt att avrätta på, och påverkas av vart man står eller hur många som är runt omkring en. Det finns även speciella avrättningar som kan ske i kombination tillsammans med någon annan.

Samlarobjekt

Vill man ha lite extra objekt och en bonus, så finns nu Ryse: Sword of Damocles att ladda ner gratis på xbox.com/ryse/comic. Genom att läsa dessa låser man upp samlarobjekt till Ryse: Son of Rome.

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här


6 + 6 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.