Recension: Moonlighter

Moonlighter är det närmaste vi kommer ett nytt Legend of Zelda i modern tid och vi gillar det, dungeons har nog aldrig varit så intressanta som nu.

Moonlighter är ett action-RPG utvecklat av en spansk studio vid namn Digital Sun där vi får ta oss an karaktären Will Moonlighter som ärligt talat ser ut som en snäll och mysig lite gosse men har betydligt större problem än så.

Moonlighter handlar i stort sett helt om att ta sig från dungeon till dungeon, allt baseras på detta men dessa dungeon är inte den andra lik och det som gör det hela ännu svårare är att man har inte hur mycket utrymme som helst i sin väska samt att skulle man förlora/dö i spelet i en dungeon måste man börja om samt att man förlorar större delen av all sin loot man hittat på vägen. Storyn i Moonlighter är bra, vi ska inte gå in i för mycket i detalj för att spoila något men det finns en röd tråd i storyn, intressant sådan där suget för att fortsätta spela finns där och man vill veta om slutet är gott som det egentligen kan bli.

Det man väl lyckas få med sig av loot i dessa dungeon kan man sedan sälja i sin butik, man lägger upp ”produkterna” man vill sälja på bordet och då och då kommer det in kunder som helt enkelt köper det för priset som står eller försöker pruta på priset, men valutan behöver vi och ärligt talat i mängder känns det som.

Eftersom vi har ett RPG att göra med så får vi även möjligheten att crafta olika vapen, utrustning eller bara sådant som vi behöver för att ta oss an svårare dungeons som ger oss bättre material samt dyrare produkter att sälja. Det kan låta väldigt repetitivt men jag hade riktigt kul, spelet är mysigt på något sätt, man väl är i byn (Rynoka) så det lugnt, fridfullt och bara avslappnande om man jämför hur kaotiskt det kan vara väl nere i en dungeon.

Vapen som vi kan använda oss utav är

  • Svärd & sköld
  • Spjut
  • Tvåhandssvärd
  • Pil & båge
  • Handskar

Alla vapen har olika nivåer också där det krävs material, ibland material som vi aldrig lyckats få tag på för att kunna crafta mer kraftfulla vapen för svårare dungeon och större bossar, för bossar finns det gott om och då känns det som att vi inte ens har kommit halvvägs in i spelet.

Grafiken i Moonlighter är väldigt passande, att använda sig av de lite mer pixliga utseendet som vi annars är vana vid hos kanske SNES-spel passar in väldigt bra, man kan fortfarande se tydligt vad det är för karaktärer och hur vi bygger upp vår uppfattning runt dom kanske snabbt. Dungeon är fyllda med detaljer fastän en pixlig grafik vilket jag personligen älskar och ger en helt annan charm i spelet.

När det dock kommer till ljudet så finns det några störande moment som vi hoppas på kommer försvinna med tiden, ett exempel är när man har lite hälsa (HP) kvar så är det ett specifikt ljud som upprepas om och om igen tills dess att man fyller på hälsan, något som ibland kan dröja bra många minuter och man måste stå ut med det ljudet fram tills dess. Musiken kan också vara väldigt enformig där vi hör samma om och om igen under flera olika dungeon, vi vill gärna ha mer variation och lite mer passande musik när man till exempel är i byn som man spenderar hel del tid i för att få ordning på sin ”butik”.

Digital Sun har några riktiga fullträffar med Moonlighter men det finns brister också, brister som vi misstänker kommer försvinna med tiden men tyvärr finns där i dagsläget. Moonlighter ger os retrokänslan som vi har saknat hos många spel med bra många timmar av nöje och underhåll.

Moonlighter finns tillgängligt på Steam (PC/Linux/Mac), PS4, Nintendo Switch samt Xbox One.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Tveka inte att vara med!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


3 + 8 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.