Warhammer: Vermintide är tillbaka från svenska Fatshark men hur mycket nytt har vi att se fram emot denna gången? Slåss vi fortfarande mot endast råttor?

Jag ska vara ärligt och säga att jag äger första Warhammer: Vermintide men är faktiskt något jag aldrig har spelat igenom, jag har velat men har aldrig riktigt prioriterats tyvärr och bara blivit en i mängden tyvärr.

När jag fick reda på att Warhammer: Vermintide 2 kommer så blev man helt klart nyfiken, inte bara för att det är en svensk studio som står för utvecklingen utan även för att vi som gillade Left 4 Dead förmodligen kommer gilla detta, istället för zombies har vi stora råttor och lite andra nya fiender att ta oss an.

Man börjar Warhammer: Vermintide 2 genom att välja en karaktär att spela och det man kan välja bland är dvärg, alv, magiker, häxjägare och nån typ fäktsnubbe som alla har sina egenskaper, sina svagheter och sina speciella förmågor. Som ni kanske redan listat ut så kan olika karaktärer även ha sin roll såsom tank och DPS som vi annars är vana vid i allt fler spel idag.

Det finns en story bakom allt detta i spelet men enligt mig kanske inte den mest intressanta storyn, här vill man istället lägga all fokus på att döda så många fiender som möjligt, hitta alla gömda föremål för att få så mycket XP som möjligt för att få upp sin level på sin karaktär och då få fler och bättre förmågor längre fram.

Det finns totalt 13 olika banor att ta sig an där varje bana tar ungefär 30-40 minuter att ta sig igenom, det finns inte många banor men det kan variera vilken väg man går samt fienderna kan variera beroende på vilken svårighetsgrad man väljer. Ju högre svårighetsgrad desto större belöning men vi kan redan nu säga att det kan bli svårt, riktigt svårt och det gäller att man ha lite samarbete med sina andra tre medspelare för annars får man göra om allting flertalet gånger, been there, done that.

När det gäller grafiken då har Fatshark gjort ett riktigt bra jobb, det är bra med detaljer och kartorna har sina variationer och ger oss olika upplevelser tack vare hur miljöerna kan variera men framför allt just detaljerna. Det vi gillar och som märks tydligt är att ljus har varit en stor del av spelet, hur ljuset kan påverka upplevelsen och hur vi måste på minst en karta frakta en liten vagn med lyktor på för att få ljus i mörka tunnlar som kryllar av fiender.

Förutom att vi har en skarp och detaljrik grafik så är även ljudet över förväntan i ett spel som vi inte trodde att ljud skulle ha en så stor positiv påverkan på ett spel som Warhammer: Vermintide 2. Alla olika typer av fiender har sina ljud, varje karta har sina karaktärer när det kommer till ljudet och tillslut det viktigaste att när väl fienderna kommer i stora hordes så är det just ljudsignaler som vi lyssnar efter, signaler som verkligen skapar en stämning av rädsla men samtidigt nyfikenhet.

Det finns kanske inte alls för mycket variationer när det kommer till fiender så är den liten men det gör inte särskilt mycket för det handlar helt enkelt bara om att kötta, kötta sig igenom mängder och mängder av fiender och fastän det kan kännas som en lätt match i början så blir det svårare och lite då och då kommer även en mini-boss som ska ställa till det och dessa bossar har sina svaga punkter som alla i laget måste sikta in sig på men samtidigt ta sig an alla andra fiender som aldrig sluta komma.

Vi var med om några fåtal buggar där vi kunde fastna mellan lådor eller att vi blev utslängda mitt under en strid, men dessa buggar försvann och uppdateras relativt fort av utvecklarna så det är heller inget vi kommer lägga all för stor vikt på.

Warhammer: Vermintide 2 är ett enkelt spel, det tar inte lång tid innan vi kommer in hur spelmekaniken fungerar och vad vi har för mål. Det är ingen öppen värld som vi kan utforska utan det är en bestämd väg vi måste gå och som kanske inte är alltid lika lätt att se vilken väg det är vi ska gå, men man hittar den och världen är uppbyggd så att man vill utforska fastän man inte kan det tyvärr.

Ett tips som vi kan ge redan nu är att Warhammer: Vermintide 2 uppleves bäst om man spelar med andra vänner istället för botarna, först och främst för att det bli lättare men sen även för att man vill dela med sig av detta äventyr med andra, det går att spela med andra online men alltid roligare med någon man känner.

Warhammer: Vermintide 2 är helt klart en värdig uppföljare, en uppföljare som bjuder på mer och gör det riktigt snyggt. Ett perfekt spel om man är fyra spelare och vill ta sig an mängder och mängder med fiender samt några halvkluriga bossfighter som till en början kan vara svåra men man kommer snabbt in i det.

Vi hade mer än gärna velat se att vi har en mer öppen värld att få ta del av, att få kunna springa runt i den detaljrika miljön och kanske inte behöva öppna upp varje dörr men i alla fall få chansen att utforska lite mer.

[wp-review id=”29264″]

Tidigare artikelPlaystation 5 dröjer några år till
Nästa artikelBlue trådlösa Satellite kommer till Sverige