Zelda har blivit större, bättre, mer äventyr, mer pussel, mer av allting egentligen så vad kan egentligen gå fel?

Jag ska ärligt talat säga att jag har inte spelat ett Zelda-spel sedan The Legend of Zelda som släpptes till NES och varför jag inte spelat något av de andra spelen kan jag tyvärr inte säga.

Men efter allt man läst om Zelda Breath of the Wild så var det inge tvekan om att jag skulle ge detta en chans och jag ångrar det inte en sekund.

Likt de andra Zelda-spelen så spelar man även denna gången som Link som legat nersövd i 100 år och på dessa 100 åren så har ett och annat hänt, tyvärr inget positivt utan den onde Ganon håller världen man spelar på i ett järngrepp. Prinsessan Zelda gjort ett tappert försök med hjälp av några andra ”soldater” men misslyckades och nu är det alltså upp till en själv som Link att ordna upp detta, men det är en lång väg.

Breath of the Wild (BotW) sticker ut från tidigare Zelda men även många andra spel med en öppen värld, BotW har nämligen en gigantisk värld som vi har att utforska. BotW som ni kanske redan vet ett RPG men ett väldigt enkelt sådant och det tar inte många minuter innan man kommer in i det, det största problemet jag hade med spelet innan jag fick ordning på det var kontrollerna, just kontrollerna hade jag enorma problem med och det är egentligen inge fel från Nintendos sida utan mer en vanesak.

Man vet inte särskilt mycket om denna värld allting utspelar sig på men är något som vi sakta men säkert via olika quests får reda på och det dröjer inte länge innan vi märker att under dessa 100 åren som Link varit borta har det hänt en hel del och tyvärr bara hemska saker.

Eftersom det är en såpass stor värld vill man ju utforska allt redan direkt och det finns egentligen inget som hindrar en, man kan klättra på i stort sett allt bara ens stamina håller samt att det inte regnar, regnar det blir berg och annat man klättrar på genast väldigt hala. Att regn kan ställa till klättringen är bara ett bra exempel om hur naturen har en stor betydelse i spelet. Man kan skapa skogsbränder, man kan hugga ner varenda träd i spelet om man känner för det och mycket mycket mer.

BotW är fullt med olika pussel i vad som kallas för Shrines och med hjälp av att lösa dessa pusslen som har en stor variation när det gäller lösning så får man  en Spirit Orb, när man sen lyckats samla ihop fyra Spirit Orb får man möjligheten att levla sin gubbe och då antingen ett till hjärta som är hälsan eller staminan, enkelt och väldigt effektivt. Med hjälp av dessa Shrines finns även möjligheten till ”Fast travel” runt om den enorma världen.

Det finns en massa att göra i BotW, side quest, pussel eller om man bara vill utforska den enorma världen som bjöd på nya överraskningar när varje gång vi startade upp spelet. Spelet är ganska så beroende av tiden då det finns en ingame-tid som tickar och på kvällarna kan det dyka upp andra fiender såsom skelett och fladdermöss samt att efter ett visst antal dagar så kommer alla fiender samt större bossar tillbaka och detta genom att Ganon väcker allt till liv igen, det gör det hela lite mer utmanande.

Valet av grafik i BotW är väldigt annorlunda mot andra spel med en öppen värld men det är så passande och det gör spelet så mycket mysigare och mer underhållande. Zelda har aldrig varit ett spel med realism utan här är det helt och hållet fantasi som gäller och flera av valen som utvecklarna gjort med BotW är perfekt. Visst finns det brister med grafiken där den största var FPS-drops som kunde komma lite då och då men egentligen inget som gjorde att man ville stänga av spelet utan det försvann ganska snabbt, det är ju även något som Nintendo garanterat kommer ordna med i framtida uppdateringar. Det finns några mindre moment som kan vara störande som till exempel musik i varje strid har ingen variation om det inte är en större boss, annars är det alltid samma och det känns som att just den musiken saknade fantasi helt och hållet. Annars är musik och ljud i spelet alldeles utmärkt och just musiken är något som måste vara lite ”mjukare” och mer passande för ett spel som BotW och dennes stil.

Det finns även andra brister i grafiken samt mekaniken i spelet, AI:n är heller inte helt perfekt men BotW är fortfarande ett bra spel, väldigt bra spel med en helt underbara miljöer att sig an samt en värld som ibland känns som att den är oändlig, som tur var finns fast travel.

Det har dröjt 20 år att äntligen få spela enligt mig det bästa Zelda-spel som någonsin har gjorts och vi vågar nog till och med säga att det kan ha varit värt väntan.

BotW är ett lanseringstitel tillsammans med nya Nintendo Switch men spelet finns även till Wii U om man inte har möjligheten eller lust att köpa en helt ny konsol för ett spel.

Omdöme

The Legend of Zelda Breath of the Wild är långt ifrån ett perfekt spel men när vi får vara med om dessa äventyren, miljöerna och få chansen att lägga till ett bra Zelda i vår samling gör att det är värt varenda timme vi lägger ner på spelet.

Vi har väntat länge på detta Zelda och att det är en titel som även introducerar en ny konsol (Switch) är ett utmärkt val av Nintendo där vi har många timmar att ta del av samt möjligheten att göra det på resande fot denna gången också.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Tveka inte att vara med!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


4 + 1 =