Recension: Middle-Earth: Shadow of War

När vi spelade MIddle-Earth: Shadow of Mordor för första gången kan vi ärligt talat säga att förväntningarna var extremt låga och största anledningen då var att just under den perioden så var det flera spel om härrskarringen som hade misslyckats och detta rätt så rejält, mer eller mindre en flopp.


Dock visade sig Shadow of Mordor vara en rejält succe, inte bara för spelet i sig utan även spelstudion som hade gjort ett toppenjobb och ett jobb som vi som många andra hade drömt om när det kommer till denna mörka och dystra värld.

Nu är vi tillbaka i Shadow of War och ärligt talat så är vi inte förvånade, dock är vi förvånade över hur Shadow of War är uppbyggt och fastän detta är en uppföljare så har vi massa nya mekaniker att ta del av, massa nya fiender, och ett uppgraderas nemesis-system, spelet i sig har också växt något enormt och när vi säger enormt så överdriver vi inte.

Som vi kan höra på namnet ”Shadow of War” så handlar det inte längre om några mindre konflikter utan här är det ett fullskaligt krig det är tal om och det är även här spelet får en helt ny vändning för oss som spelare.

Men kriget som vi ska styra och ställa över här är också lite annorlunda, istället för att ha en stor arme så har vi istället flera små där det är vi som bestämmer vilka orcer som är som ska bestämma över dessa platser samt arméer. Det kan i slutändan gå så långt att man förlorar både sin arme samt område som vi en gång med kämpat för. Dessa striders görs överraskande nog av andra spelare och blir man av med ett område finns det inte mycket mer att göra än att ta tillbaka det. Men även här måste vi tänka till, vi måste ha rätt levelnivå på våra generaler och ledare samt att vi själva måste ha rätt leven för att ens ha en chans att ta över områden med såpass hög level.

Precis som i första spelet så har vi ett nemesis-system som vi måste anpassa oss efter och varje förlust mot en högre uppsatt karaktär blir starkare om vi skulle förlora, det gäller alltså att komma väl förberedd och vara med att allt kan hända samt att överraskningar kan vänta runt hörnet.


Grafiken var i första spelet redan bra och detaljrikt, i Shadow of War har det självklart fått sig ett lyft men det är inga jätte stora skillnader förutom att upplösningen är högre, skarpare och mer detaljer när det kommer till eld och skog bland annat. Vårt exemplar var på PC där vi snabbt märkte att om vi ändra alla inställningar till ultra så var det fullt med detaljer i spelet till en stadig FPS även vid de större krigen som uppstår då och då.

Där vi dock fått oss ett ganska så rejält lyft samt något som vi märker utvecklarna jobbat på lite mer är alla mellansekvenser samt manuset till spelet nu. Man får en betydligt mer filmisk känsla denna gången som vi uppskattar och dialogerna är mycket bättre än i första spelet. En del nya karaktärer introduceras i spelet men även karaktärer som vi hört talas om tidigare men aldrig fått se kommer nu i Shadow of War som en stor överraskning.

I första spelet så fick vi ta del av några få öppna världar medan i Shadow of War har vi flera stora öppna världar som vi alltså inte endast har ett mål utan har även som mål att ta över området för att vara i vår ägo för att underlätta striderna längre fram.


Vi gillade Shadow of Mordor starkt och det var verkligen ett lyft för Härskarringen. Shadow of War är inget undantag, tvärtom så är dett spelet betydligt bättre, välpolerat och vi har bra många speltimmar att nöta igenom och detta varesig man väljer att endast följa huvudstoryn eller att klara spelet till 100 procent. Shadow of War höjer ribban som utvecklarna redan satte med Shadow of Mordor vilket vi uppskattar men nu är frågan då vad nästa steg är, kan man göra något ännu större än Shadow of War eller är detta gränsen?
Frågan som även garanterat kommer få om man måste spela första spelet (Shadow of Mordor) innan man ger sig på Shadow of War och ärligt talat så måste vi säga Ja denna gången. Först och främst för att ni itne vill missa ävetyret i det första spelet men även för storyn då det finns vissa delar i Shadow of War som kan skapa ett stort frågetecken utan vetskapen om vad som händer i första. Utvecklarna har varit duktiga med att försöka fräscha upp våra minnen via kortare mellansekvernser om vad som hände i första spelet men vi tycker att spela igenom första skulle ge en helt annan bild på det nya spelet.

Omdöme

Shadow of War är helt klart ett lyft mot första spelet och bara tanken att få leda en arme med orcer är nog något som dom flesta bara drömt om efter att fått växa upp med härskarringen filmer och böcker. Nemesis-systemet samt alla andra nya mekaniker är lätta att komma in i och vi har verkligen ett nöje att spela detta fastän vi väljer att itne gå rakt på huvudstoryn utan göra en massa annat som till en viss del även kommer att krävas för att få rätt orcer på sin sida samt rätt vapen för rätt strid.
Shadow of War är nästan en fullpottare men det finns några få brister och buggar som kan förstöra upplevelsen lite, bland annat kontrollerna när det kommer till klättrande och smygande har blivit mycket bättre om vi jämför med första spelet men långt ifrån bra och vi tycker att detta skulle kunna putsas till lite mer vilket det garanterat även kommer göras.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Tveka inte att vara med!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


8 + 1 =