Recension: Fallout 76

Bethesda är tillbaka med ett nytt Fallout som har fokus på att spela tillsammans, men hur mycket spelar man egentligen tillsammans?

Äntligen har vi fått ett nytt Fallout men det blev inte ett Fallout 5 som många hade hoppats på utan istället har vi fått ett online-Fallout där vi äntligen kan spela tillsammans, men tyvärr är det nog det ända som är positivt.

Fallout 76 är Fallout som nog dom flesta känner igen i alla fall från Fallout 4 där inte mycket har hänt när det kommer till det grafiska samt till menyer och mekaniker, men det finns självklart nytt. Grafiken har polerats lite men spelet har fortfarande problem med FPS-drops samt att det saknas flera menyval såsom FOV, Motion Blur, Vertical Sync m.m. Sådant som vi tycker nästan är en självklarhet för en AAA-titel.

Jag kan själv säga att något jag saknade i Fallout 4 är att kunna spela med vänner, men då vill man spela uppdragen och uppleva världen tillsammans något som Bethesda försökt göra med Fallout 76 men det finns alldeles för många brister dock stor potential.

När man spelar Fallout 76 själv eller med andra så vet man ju redan att världen är ganska ”tom”, men det känns väldigt ensamt, väldigt ensamt. Fallout 76 saknar mänskliga NPC helt utan istället pratar man endast med robotar och datorer som ger en uppdrag eller dylikt. Uppdragen man får från dessa robotar och datorer varierar ganska så mycket och ett uppdrag kan ta flera timmar att göra och detta främst för man måste ta sig till olika platser och oftast hitta lösningar till uppdraget, till exempel hitta blod från en varg för att kunna analysera blodet för att kunna skapa till exempel antibiotika.

Uppdragen har sin variation och detta redan ganska tidigt men det är fortfarande ensamt, dom ända vi kan stöta på är andra spelare som inte alltid kanske är så pratglada eller man vill bara ta sig igenom detta äventyret själv. Fiender finns det, om det inte är djur så kommer antingen Feral Ghouls, Supermutant eller Scorched jaga en och ställa till det, det finns fler typer av fiender men just dessa tre är dom som man stöter på oftast och ju högre level fienden är desto större belöning om man har tur.

Ett problem som jag var med om i Fallout 76 och jag ser det som ett problem då man oftast ser level-systemet som en viktig del. Jag stötte på fiender som var minst 20-30 levelar högre än mig och jag insåg snabbt att jag inte kommer kunna springa ifrån dom, det var bara att ta fram hagelbössan och överleva och visst överlevde jag, det tog tid, det tog bra många stimpacks men jag överlevde vilket jag inte tycker borde vara möjligt så lätt som jag gjorde det, vi pratar då inte om en fiende som är högre level utan säkert en 20-30 stycken.

Men nog om det, Fallout 76 har ett levelsystem där vi XP (experience) för nästan allt vi gör, från att slakta fiender till att äta, bygga eller bara utforska nya områden. Det som skiljer Fallout 76 lite från tidigare Fallout-spel är att man nu har perks att jobba med och man öppnar upp perk-packs som är kort som vi redan kan kombinera till att bli kraftfullare men man kan endast välja ett kort per level och detta under sju olika kategorier som är Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility och Luck eller kort och gott SPECIAL som det heter i Fallout 76.

Som vi nämnde tidigare har det inte hänt särskilt mycket när det kommer till grafiken, visst har det fått sig ett litet lyft och verkligen litet. Det finns fortfarande flera problem vilket gör att prestandan i spelet blir stundvis rent av katastrof, besviken blir man och det finns stor anledning till det. Grafikmotorn Creation Engine som används i Fallout 76 är samma motor som Bethesda har använt sedan 2011 har självklart fått sig ett lyft men hur kan prestandan fortfarande vara såpass dålig och varför begränsar sig Bethesda såpass mycket när det kommer till grafiken när vi har sett via moddar till Skyrim att grafikmotorn kan göra ett riktigt riktigt bra jobb.

När det kommer till ljudet istället så är det OK men det finns fortfarande en massa brister även här. Ljud från olika vapen kan verkligen låta tunt, tråkigt och inte alls som man hade velat att till exempel en stor hagelbössa skulle låta, det största pluset här är nog ändå dialogerna man har med just robotarna där man snabbt får en uppfattning för vad denna robot har för syfte och detta redan vid en första dialog. Stor plus där med tanke på att det inte finns några mänskliga NPC utan endast robotar. Ett annat plus är också ljud som verkligen kan få en att rysa till när man går i en grotta eller helt enkelt i ett öde hus, man hör fortsteg eller skrik i skogen men vet egentligen vart det kommer ifrån eller varför, man vill ha så många svar men får dom inte förrän man tar sig an att utforska det och helt enkelt ta reda på det själv.

Det går väldigt fort att komma in i Fallout 76 och detta även som ny spelare, har man spelat till exempel Fallout 4 kommer man känna igen väldigt mycket. Fallout 76 är inget dåligt spel men har även väldigt svårt att rekommendera spelet i det stadiet som det är i just nu i skrivande stund. Det finns alldeles för mycket buggar och brister i spelet som vi annars är vana vid med Bethesda men nu börjar vi ärligt talat tröttna på detta. Fallout 76 är även ett spel som handlar om att utforska, bygga sin C.A.M.P men ändå begränsas man enormt mycket både hur mycket man kan bära men även hur mycket man kan spara i sitt stash. Alldeles för mycket begränsningar när spelet ändå går ut på att utforska och hitta nya områden, gömställen m.m.

Jag såg verkligen fram emot att få spela ett Fallout-spel tillsammans med vänner men tyvärr finns det såpass mycket brister och att det inte finns några mänskliga NPC alls gör att man känner sig väldigt ensam, det är nästan lite deprimerande att springa runt utan att ens ha nån möjlighet att stötta på någon annan god människa om det inte är en annan online-spelare.

Dock skulle jag inte och kommer inte att utesluta Fallout 76 helt, det finns enorm potential för spelet och när det väl kommer modstöd längre fram samt Bethesda får ordning på spelet kan Fallout 76 bli väldigt intressant. Just att spelet ska få modstöd längre fram kommer nog lyfta spelet enormt och kanske först då kan vi ge Fallout 76 en chans till, tills dess kommer det tyvärr hamna på hyllan och vi får njuta av Fallout 4 ett tag till.

Fallout 76
  • 3/10
    Grafik - 3/10
  • 3/10
    Ljud - 3/10
  • 6/10
    Miljö - 6/10
  • 4/10
    Multiplayer - 4/10
4/10

Testutrustning

Processor: Intel Core i7-7700k
Grafik: MSI GTX 1080 Ti Gaming X (Vårt test)
RAM: 16 GB DDR4 3200 MHz
SSD: Kingston DC400 1600 GB (Vårt test)
OS: Windows 10 Pro

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Vill du vara med i diskussionen?
Tveka inte att vara med!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


2 + 3 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.