Recension: Wolfenstein: Youngblood

Vad hände? Hur kunde det gå så fel? Youngblood är i stort sett allt som Wolfenstein spelen inte är och det försöker mer än gör nytta tyvärr.

Jag tyckte verkligen om Wolfenstein The new order och The New Colossus som förutom att vara actionpackat även höll en hög nivå när det kom till story, manuset har kanske aldrig varit spelets starka sida men det har ändå varit underhållande med en story som jag fastna för relativt snabbt.

När jag fick höra att det kommer ett större DLC till Wolfenstein där det denna gången handlar om B.J. Blazkowiczs tvillingdöttrar gör allt i sin makt för att leta upp sin pappa som är spårlust försvunnen efter ett uppdrag. En ganska enkel story som jag tycker man inte borde kunna misslyckas med men det brister redan från start, redan från start där karaktärerna dessa två döttrar introduceras och vi vet i stort sett ingenting om dom förutom att dom vill få hem pappa.

Grafiken i Wolfenstein: Youngblood är lika bra som den har varit i dom två tidigare Wolfenstein spelen i stort sett, här känns det som att utvecklarna inte har valt att lägga någon energi alls utan helt och hållet bara satsar på story och allt runtomkring det. Vi känner igen oss men med tanke på att dom haft med Wolfenstein: Youngblood så tycker jag att grafiken borde ha fått sig ett lyft och att ytan eller världen som man spelar på borde vara betydligt större än vad det än. Visst går det att hitta lite hemliga rum, pussel m.m. men det är fortfarande en väldigt begränsad yta att röra sig på och utforska tyvärr.

Uppdragen är även dom rätt enformiga och blir i slutändan väldigt uttjatade, det handlar i stort sett om att döda alla i ett område för att sedan hitta lösningen hur man ska ta sig vidare, flera co-op baserade lösningar vilket dock är ett plus. Att just co-op är i så stort fokus gillar jag och hoppas på att det kanske kan vara något vi får se mer utav framöver.

Men det största problemet jag har med Wolfenstein: Youngblood är faktiskt inte grafiken för det har man nästan börjat vänja sig att leva med, det är istället att manuset samt röstskådespelarna är rent av katastrof. Det är ett väldigt tunt, tråkigt och utdraget manus som gör att röstskådespelarna för varje karaktär känns så förvirrade och det blir i slutändan dåligt. Just tvillingarna som karaktärer känns tråkiga och dialogerna dom har med varandra främst handlar mest om att peppa varandra och genomföra olika uppdrag för att hitta pappa.

Jag gillade verkligen Wolftenstein spelen som släppts nu senaste tiden och hade stora förhoppningar när Wolfenstein: Youngblood utannonserades första gången. Men mycket brister i spelet och det känns lite som att just Youngblood är något som utvecklarna tvingats på från Bethesda istället för något dom faktiskt velat utveckla själva.

Nu hoppas jag bara på att vi faktiskt får se vad utvecklarna går för att dom lägger Wolfenstein: Youngblood bakom sig för dom har bevisat att dom kan ta fram bra spel med bra manus, bra miljöer så detta var ett litet mellanstopp som helt enkelt bara inte gick hem.

Wolfenstein: Youngblood
  • 4/10
    Grafik - 4/10
  • 3/10
    Ljud - 3/10
  • 4/10
    Miljö - 4/10
  • 5/10
    Story - 5/10
4/10

Testutrustning

Processor: Intel Core i7-7700k
Grafik: MSI RTX 2080 Gaming X Trio (Vårt test)
RAM: 16 GB DDR4 3200 MHz
SSD: Kingston DC400 1600 GB (Vårt test)
OS: Windows 10 Pro
Skärm: Philips 4K 436M6VBPAB (Vårt test)

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera inlägget
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


5 + 9 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.