Blizzard fortsätter att ta fram remakes av sina populära RTS-lir och Warcraft III står på tur och visst är det ett lyft, till en viss del.

Det var mer eller mindre bara en tidsfråga innan vi skulle få se en remake av Warcraft III och vi fick höra om detta redan på Blizzcon 2018 och fansen blev både imponerade av det lilla vi fick se men även skyhöga förväntningar.

VI får kort och gott samma händelserika story om vi väljer att spela kampanjen fast i en betydligt upphottad grafik samt ljud. Även multiplayer som är mångas favorit följer med och den nya grafiken och den nya känslan följer så klart med och verkligen ger ett lyft till spelet.

Jag har själv aldrig spelet originalet av Warcraft III så detta blev ett perfekt tillfälle att äntligen ta del av ett av dom mest omtalade RTS-liren som finns där ute, ett spel som skapade flera andra genren inom spelvärlden.

Warcraft III: Reforged

Kampanjen som blev det första jag började spela imponerade egentligen redan från start, men blev ännu mer intensivt när det kommer till berättelsen där jag ärligt talat inte trodde att ett RTS-spel kunde bli så spännande som Warcraft III faktiskt blev och är. Hela storyn i denna kampanjen blir bara mer och mer intensiv ju längre den pågår och ärligt talat så både vill jag och vill inte att den ska ta slut, men frågan är alltid hur allt detta kommer att sluta.

Vi får vara med om att se flera kända karaktärer från Warcraft-världarna som vi kanske mest är vana vid att se i World of Warcraft idag men det fanns en värld även innan WoW. Mycket av berättelsen i spelet går verkligen in i detalj gällande vissa karaktärer där även jag får ett och annat svar om hur dessa karaktärer faktiskt blev till.

Warcraft III: Reforged

Men det finns lite brister i Warcraft III: Reforged och det handlar mestadels om det grafiska vilket kanske inte är så konstigt då det är just det grafiska som är den största nyheten här. Men tyvärr finns flera brister och detta är egentligen Blizzards egna fel för det var dom som lovade så mycket, ett bra exempel är att mellansekvenserna skulle vara mer filmiska och ge en annan känsla i berättandet, så blev inte alls fallet utan det är samma mellansekvenser som i originalet fast med den nya grafiken.

Även flera animationer i spelet när man spelar brister i bilduppdateringen som är låst till 30 Hz, detta gäller till exempel rök, vatten eller explosioner som i slutändan gör att spelet känns hackigt och inte alls flyter på fastän jag hade över stadiga över 100 FPS och min 165 Hz skärm försöker göra sitt jobb.

Något annat som Blizzard lovade är att man skulle lägga lite ny fokus på viktiga karaktärer som idag har vuxit i World of Warcraft, men detta blev inte heller av. Vi skulle få ta del av nya dialoger mellan viktiga karaktärer som skulle hjälpa oss att veta mer när dom sen kommit in i World of Warcraft, men även detta valde Blizzard att skippa. Som jag nämnt tidigare, tror inte många hade brytt sig om inte Blizzard själva lovade detta innan lanseringen.

Warcraft III: Reforged

När det gäller multiplayer så finns det inget rankat system i nuläget men däremot finns ”Custom Maps” där man kan spela lite olika kartor som inte bara är klassiskt strategispel utan även lite andar spellägen, nya som gamla. Det finns en kartbyggare om man vill skapa sina egna custom maps men värt att tänka på är att Blizzard äger allt som deras spelare skapar i Warcraft III: Reforged.

Jag märker ganska snabbt att ambitionerna för Warcraft III: Reforged var enorma, alla planer och idéer som Blizzard faktiskt hade för spelet skulle bli verklighet men att mot slutet märkte dom att det skulle ta alldeles för lång tid och istället valde man att ta den lätta men enligt fansen fel väg. Man behöll i stort sett allt från gamla spelet och bara gjort om grafik och ljud. Warcraft III: Reforged är fortfarande ett bra spel, ett rejält lyft när det kommer till grafiken men förväntar man sig något nytt så är svaret tyvärr nej. Blizzard är själva anledningen till detta då dom själva lovat alldeles för mycket och istället fick vi egentligen bara en mod som lyfter grafiken en aning.

7
5
6
9
Tidigare artikelListan på alla Teknikmagasinet butiker som blir kvar
Nästa artikelTest: Sonos Move
recension-warcraft-iii-reforgedWarcraft III: Reforged är helt klart ett lyft mot originalet, men i slutändan känns detta mer som en HD-mod till spelet än att Blizzard faktiskt gjorde detta helhjärtat. Det lovades så mycket men vi fick i stort sett ingenting av det som dom lovade denna gången. Skadan är nu skedd och finns inte mycket dom kan göra år detta.