Recension: Total War: Three Kingdoms

Det är dags igen för mer Total War, denna gången får vi chansen att slåss som kinesiska kejsare eller generaler, men vad har hänt med Total War? Allt blir bara rörigt och förvirrande.

Jag har aldrig varit något större fan av Total War, jag tycker hela idén med dessa spelen borde passa mig då jag tycker just dessa typ av strider med hundratals ibland tusentals soldater passar perfekt för ett spel, men det är något som utvecklarna gör fel och jag kan inte riktigt sätta fingret på det mer än att det blir väldigt, krångligt och rörigt.

Jag gillar att vi denna gången tar oss till Asien, Kina bland kejsare och generaler där vi får en typ av story som jag inte riktigt alltid hänger med i men som finns där och det kan bli en riktigt lång sådan. Men fokuset ligger denna gången på spelets mekaniker, hur spelet är både för erfarna men även nybörjare. I början kan man välja mellan två olika spellägen Romance eller Record där Romance har mer fokus på en karaktär i spelet som vid slagfälten blir även den som är mäktigast på fältet, lite likt Warcraft 3 hur man har sina “heroes” där.

Det går relativt fort att komma in i spelet när det gäller att veta hur man ska flytta sina soldater m.m. Det går även relativt fort att lära sig flera av mekanikerna i spelet men problemet som kommer är att det blir nästan lite för mycket man kan göra, striderna fastän det är olika landskap och ibland även städer man ska ta över kan kännas enformiga och lyckas man inte få tag på nya soldater så blir det extremt enformigt. Finns sätt att ta sig ur detta men svårt att veta det kanske som nybörjare.

Det är en stor karta man spelar på och som man inte helt oväntat ska erövra så mycket som möjligt, en trevlig detalj är att man behöver inte vara ensam utan kan alliera sig med andra generaler eller varför inte släktingar för att i sin tur ta över ännu mer av kartan, men fastän det är en släkting så kan det gå riktigt åt skogen så det gäller att hela tiden vara med på det värsta. Fastän man skickar in en spion till en fiende för att få fram så mycket information som möjligt så finns risken att spionen åker fast men ännu värre, spionen kan byta sida och man vet inte ens om det utan försöker ta reda på all information om oss istället till fienderna, jag gillar detta och som sagt det gäller alltid att vara på sin vakt.

Ett minus och ett stort sådant i Three Kingdoms är gränssnittet som är väldigt rörigt, förvirrande och ser inte alls så genomtänkt ut som mycket annat är i spelet. Utvecklarna vill visa mer information än vad vi egentligen behöver vilket skapar en förvirring.

Grafikmässigt när det gäller byggnader, striderna, soldaterna så får varje Total War ett lyft och bara möjligheten att zooma in vid dom enorma striderna till enstaka individ är imponerande och något jag gjorde ofta, när tiden fanns. Att kunna se sin general slåss och hjälpa sina soldater direkt på slagfältet istället för fågelperspektiv är ett stort plus och något lika tillfredsställande varje gång.

Miljöerna som varje strid utspelar sig på varierar till en viss del, dock kan vissa slagfält se ganska så lika ut men när det sen gäller att ta sig in i en stad så kan det variera i storlek samtidigt om hur man ska ta sig in genom olika hjälpmedel som man får planera innan man tar sig an en strid. Mycket att tänka på men även logiskt tänkande fastän man har enorma trupper med soldater.

Jag kan låta ganska så negativ med Total War: Three Kingdoms men det är långt ifrån ett dåligt spel, jag har haft bra många timmar nöje med spelet där det tog sin lilla tid att lära sig allt och inse t.ex detta med spionerna att dom kan byta sida. Det ända jag inte gillar är gränssnittet med för mycket information och att det ibland kan vara lite för segt att jobba åt rätt håll då även om man blir attackerad med färre soldater och minst snedsteg kan ställa till det rejält.

Vi har en hel del Total War-spel nu som är samma i grund och botten fast med olika teman, är det kanske dags att tänka om lite eller varför inte ta denna idé till moderna slagfält där det finns ett och annat ta hem. Ska bli intressant om vi får fler Total War-spel eller om det är dags för en liten paus nu.

Total War: Three Kingdoms
  • 8/10
    Grafik - 8/10
  • 7/10
    Ljud - 7/10
  • 6/10
    Story - 6/10
  • 7/10
    Miljö - 7/10
7/10

Testutrustning

Processor: Intel Core i7-7700k
Grafik: MSI RTX 2080 Gaming X Trio (Vårt test)
RAM: 16 GB DDR4 3200 MHz
SSD: Kingston DC400 1600 GB (Vårt test)
OS: Windows 10 Pro
Skärm: Philips 4K 436M6VBPAB (Vårt test)

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera inlägget
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


4 + 2 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.