Ska man ge sig på ett strategispel så gäller det att ha tusentals soldater samt jobba på strategin för att lyckas, något som Total War: Rome II bjuder på väldigt bra och det gäller att vara en general med kloka beslut.

Då har äntligen Sega släpps ett nytt Total War som många fans där ute väntat på, Rome II. Första spelet tog många emot med öppna armar och visst förändrade detta strategispelen på 2000-talet (förutom Starcraft II). Precis som tidigare så gäller det även denna gången att dominera och helt enkelt krossa sin fiende tills det inte finns någon kvar utav dom.

Tyvärr finns det inte allt för många strategispel som släpps nu för tiden och heller inte många som planeras få en lansering inom en snar framtid, men Total War håller sitt ord och med Rome II är man återigen en mäktig general/kejsare och det första jag gjorde var att dra igång en ”skirmish” karta för att få känslan av att bestämma över hundratals soldater som väntar tålmodigt på att få göra slut på fienden på andra sidan.

Massiva arméer tröttnar man aldrig på

Efter att fått dosen av att vara ”den store” så var det dags att dra igång kampanjen och här är det inte filmfrekvenserna som man ser fram emot utan mer var och hur striderna kommer att äga rum. Ibland kan det vara så enkelt som att smyga genom en skog eller bara ta fienden från sidan med ett överraskande moment som kan vara det som gör att man vinner. Kampanjen handlar självklart om Rom och mycket har förändrats där en del överraskningar kommer lite då och då, men skulle man ändå tröttna på Rom så kan man alltid

total-war-rome-2-1

Precis som i alla strategispel så tar även detta en hel del tid och vill man ha mer effektiva strider så får man räkna med att det kan ta sin tid, det gäller även att lyckas då man kan få börja om helt från början vid misslyckande. En stor fördel som man tagit med i Rome II är kartorna som numera har blivit gigantiska och ibland räcker inte ens tålamodet till för att känna av hur stora dessa egentligen är, en kanske liten detalj som gör det hela mycket roligare.

Det som håller kampanjen vid liv är att man inte enbart måste ta kål på sin fiende utan det finns även uppdrag där man t.ex ska hålla gränser, erövra städer, få ihop ett visst antal arméer eller bara få ner så många fiender som det bara går. När det gäller dom stora striderna så är det utan tvekan ”archers” som är mina favoriter som jag aldrig kan ha för många utav och gör allt det lätta på avstånd.

Elefanter, kameler, hästar… kamphundar?

Det finns olika styrkor att välja mellan där det finns dom med svärd, spjut,sköld,pilbågar och mycket mer. Det finns även dom trupperna som inte drar nytta av hästar utan även av elefanter, kameler eller varför inte kamphundar?

total-war-rome-2-2

Grafiken i Rome II har fått sig en mindre förbättring när det gäller grafiken men precis som tidigare är det inte grafiken man är ute efter utan få känslan av att både se och styra över dessa enorma arméer på dom enorma kartorna. Om man inte fått nog av markstriderna kan man alltid ta sig ut till havs och få skepp, nu ska man inte tro att det är pirater och kanoner som gäller utan här är det liknande strider precis som på det fasta landet.

Allt ljud och alla röster i Rome II är precis lika bra som i första samt i tidigare Total War, man behöver samma höga kvalitet och allt fler och fler pusselbitar hamnar på rätt plats.

Har man aldrig tidigare spelat denna typ av strategispel så kan det ta lite tid att komma in i det, men ha tålamod och låt det ta sin tid då det är värt det. Vill man inte spela själv finns alltid co-op läge som man kan lira tillsammans med någon och här gäller det att ha en god kommunikation.

total-war-rome-2-3

Men fastän det är ett strategispel med massiva trupper så har utvecklarna lyckats göra spelet enkelt att styra sina arméer enkelt men fortfarande på ett snyggt sätt för bästa stridsförmåga kan rada upp dom olika arméerna bredvid varandra eller varför inte dom som har lite längre räckvidd längst bak.

Rome II är ett spel som utan tvekan har varit värt väntan, det är ett spel med hög kvalitet och dom timmarna som jag spenderat på det har jag faktiskt inte hittat någon bugg ännu som skulle förstöra eller underhålla. Förutom att det inte är allt för ofta det släpps strategispel så är det inte heller allt för ofta ett PC-spel hamnar på tre stycken DVD-skivor. Visst finns möjligheten att ladda hem via steam om man bara har cd-nyckel med just tre skivor var bra längesedan man fick vara med om.

total-war-rome-2-5

Total War: Rome II får bättre-stämpeln först och främst för att jag ännu efter över 14 timmars speltid inte hittat någon bugg men bara känslan av att styra så stora arméer är något man bara måste prova på. Det som gör att upplevelsen blir annorlunda är många detaljer som sitter på sin plats såsom ljud och dom enorma kartorna. Att spela co-op är en väldigt positiv nyhet som funkar förvånansvärt bra, men som jag nämnt tidigare så är det kommunikation som gäller för att lyckas ute på stridsfältet.

Det som är lite av ett störande moment och speciellt om man som nybörjare skulle misslyckas en strid så måste man börja om helt från början vilket kan ses som positivt för några men ett störande moment och många timmar som man måste lägga ner på att slutföra uppdraget. En annan sak som man borde jobbat lite mer visa hur man ska spela och vad man kan göra förutom att bara nämna det under spelets gång.

Tidigare artikelRykte: Nästa Apple event 15:e oktober
Nästa artikelNyhet: Installera GTA V rätt på Xbox360