Ibland känns det som en evighet innan ett spel släpps men äntligen så har The Witcher 3 släppts och förväntningarna är enorma, låt oss bara hoppas att de lever upp till dessa förväntningar också.

När vi för första gången fick höra om The Witcher 3 blev det genast en massa diskussioner och spekulationer om hur stort, hur snyggt och vad Witcher 3 kommer att erbjuda. Äntligen har spelet släppts och Polska CD Projekt Red har gjort ett jobb som många trodde inte var möjligt.

Kan säga redan nu att jag har aldrig spelet ett Witcher spel tidigare så detta blir de första äventyret med Geralt of Rivia (förmodligen inte sista). Man börjar ganska intensivt men snabbt går det över till hur Geralt ligger i en badtunna och tar sig ett bad medan en hans nakna kvinna sitter och borstar håret. Japp, det börjar väldigt naket och vi kan redan nu säga att detta blir bara början.

Som vanligt när det kommer till spel som Witcher 3 börjar man kolla runt på rummet, man försöker ta reda på vad man egentligen kan göra i spelet och får sig en snabb tutorial om hur man rör sig, hoppas, får igång Witch-sens och mycket annat. Ni behöver inte oroa er utan man är fullt påklädd nu och slipper se Geralt springa omkring naken med en överkropp full med ärr och sår.

the-witcher-3

Då det varit en hel del snack om hur grafik ska vara i spelet så var det nästan de första vi försökte ta åt oss och vi testade PS4 versionen där man inte blir besviken. Men den stora frågan som vi ställde oss var hur spelsystemet funkar, hur är det att ta sig an striderna och mycket mer än så. Inte helt oväntat så tar vi oss ut från rummet med den nakna kvinnan och träffar då på sin gode vän och tidigare tränare Vesemir som har en ny lärling som är en liten tjej vid namn Ciri som längre fram i storyn inte är riktigt lika liten men har fortfarande mycket att lära sig.

Man får snabbt lära sig lite lätt hur det är att hamna i strid genom att slåss mot sin egna tränare och man får lära sig olika knep m.m. Man kommer snabbt in i det just då men när det väl gäller så var det inte riktigt lika enkelt utan då gäller det att vara lite mer taktisk och använda rätt vapen samt magi till rätt fiende.

Olika vapen till olika ändamål

Man har två olika svärd, ett silver-svärd som är skapat för monster och allt som inte tillhör denna planet, sen har man ett järn-svärd som är bäst på djur och människor som kan komma i ens väg. Att ta fram rätt vapen gör man lätt med de analoga spakarna och minst lika lätt kan man sedan byta ut svärden till bättre fast att dom behåller sitt silver eller järn.

Precis som alla andra spel likt Witcher 3 så tycker man nästan alltid att hela spelsystemet är krångligt, ologiskt och att man aldrig kommer lära sig det, men efter att spendera flertal timmar framför spelet så lär man sig detta och tillslut så byter man ganska snabbt uppfattning om hur systemet är uppbyggt. Det finns ett fåtal frågetecken om varför man inte gjort det annorlunda men i slutändan så tycker vi att det är ett bra system som är tydligt och lätt att förstå sig på i slutändan.

the-witcher-3-4

När det kommer till spelvärlden så är det som kanske dom flesta känner till ingen modern värld utan här är det häst och vagn som gäller med svärd och pilbåge, något som vi gillar extremt men att det ska funka också. Att Witcher 3 har en helt otrolig grafik det fick vi reda på ganska snabbt vi kom in i spelvärlden, men att spelet var såpass stort som det är kom som en stor överraskning och spelet är stort, extremt stort!

Hoppla hästen…

Eftersom det är såpass stort så finns fördelen att man kan antingen dra nytta av sin häst och rida till dom olika positionerna men det finns även ”fast-travel” positioner lite här och var på kartan så man snabbt och smidigt kan ta sig till dom olika städerna. Det är något vi rekommenderar då man sparar en massa tid och om man nu vill ta sig igenom huvudstoryn är det också att rekommendera då det finns en massa sidouppdrag som jag själv brukar ha svårt att hålla mig borta ifrån. Ibland kan det faktiskt även vara så att sidouppdragen kan underlätta huvuduppdragen om man t.ex hjälper en soldat som längre fram visar sig vara någon som kan hjälpa en själv på vissa uppdrag, så att göra några av dom kanske kan löna sig i långa loppet.

the-witcher-3-1

Det är mycket snack om grafiken samt spelsystemet men hur är då allt annat såsom ljud, röstskådespelare och känslan att vara i denna världen?

Ljudet i spelet är bra, men inte mycket mer än så. Det kanske inte är riktigt så detaljer som vi hade hoppats på men man har fått till ljudet så att man hör om det kommer djur eller monster från längre håll mot en så att spela med hörlurar är att rekommendera. Röstskådespelarna är av toppklass och det vi gillar väldigt mycket var hur dom lyckats få in olika dialekter beroende på vart karaktären i spelet kommer ifrån som t.ex franska, tyska eller bara halvdålig rysk dialekt.

Oftast en liten detalj som man kanske inte tänker på men gör att helheten blir betydligt bättre i spelet och det blir ett större nöja att spela ett spel som Witcher 3.

Svårt att lämna ifrån sig Witcher 3

När man spelar Witcher 3 så är det svårt att slita sig, men jag tror även att det gäller att tycka om spel som Witcher 3 med en så enorm stor värld och så mycket att göra. Min första tanke var Skyrim samt GTA V som även dessa har enorma världar och jag har båda gångerna varit värdelös på att ta mig igenom hela huvudstoryn just pågrund av att jag är en sucker för att mig an sidouppdragen.

The-Witcher-3-5

Det låter som att vi bara berömmer The Witcher 3 och det finns faktiskt anledning till detta, utvecklarna har verkligen gjort ett riktigt bra jobb med detta spel och att få tillgång till ett antal gratis DLC-paket kommer inte göra hela saken sämre. Äntligen får vi ett spel som vi kan minnas och prata om flera gånger än att bara vara en i mängden som många andra spel lätt blir.

Det är mycket snack om speltimmar och att olika personer ser olika på detta med speltimmar, men vi kan nästan garantera att ni kommer ha bra många timmar framför Witcher 3 varesig man tar sig an sidouppdragen eller inte, det tar tid och hela storyn är rätt så stort vilket tar sin tid och tro mig när jag säger att det är värt det. Världen är full med nytt att upptäcka även om man väljer att inte följa storyn som är tanken, man har fullt hela världen med överraskningar som inte kanske alltid dyker upp på kartan så vi rekommenderar er att hålla ögonen öppna även runt karaktären.

the-witcher3-betyg

Bäst-stämpel är inte ofta vi kan dela ut men vi måste säga att Witcher 3 har allt och fastän vi försöker hitta brister i spelet så är det väldigt svårt denna gången. Det ända vi skulle kunna klaga på för att klaga är menyerna som till en början är svåra att förstå sig på och är krångliga, men efter att glömt av hela omvärlden och bara spelat i 10-12 timmar så är menyerna det minsta man har att tänka på.

Vi har aldrig spelat ett tidigare Witcher så vad vi hade för förväntningar var inte allt för höga och vi var först och främst rädda att hela storyn inte skulle passa oss då vi inte vet vad som egentligen hade hänt innan i dom två tidigare spelen.

Witcher 3 är riktigt snyggt spel med tanke på hur stort det är och man har tänkt till på många mindre detaljer som underlättar och fortfarande gör spelet underhållande. När man väl tror att man har lärt sig eller kommit långt in i spelet får man snabbt en vändning och man inser att det tillslut bara är början och att man har en hel del kvar att ta sig igenom, något som bara gör en ännu mer glad!

• Välskriven story
  • Grafik & ljud av toppklass
  • Enorm värd med stor frihet