Obsidian Entertainment är äntligen tillbaka och dom har gjort det dom gör bäst i en helt ny värld som vi inte kan få nog av, till en början.

Medan Bethesda sakta men säkert begraver Fallout-serien med sina senaste dåliga beslut för spelet så kommer Obsidian i ett perfekt läge för att släppa The Outer Worlds som gör allt exakt det vi velat att Fallout skulle gjort från början.

The Outer Worlds är utvecklat av Obisidian som är gänget som en gång i tiden utvecklade Fallout: New Vegas och enligt många är det bland dom bästa Fallout-spelen. Jag kan redan nu säga att gillar man Fallout så kommer man gilla om inte älska The Outer Worlds minst lika då det finns flera faktorer som följer med till The Outer Worlds men denna gången nästintill buggfritt.

Storyn i The Outer Worlds är ganska enkelt igen, vår karaktär som vi spelar har varit nedfryst i flera decennier och en galen professor väljer att tina upp oss för han behöver vår hjälp med att få en balans på allt som håller på att hända på olika planeter och kolonier där just kolonierna ligger i fokus. Vi får först besöka Terra 2 som styrs av Halycon Holdings Corporation eller ”The Board” som består av tio olika företag som styr och ställer, men detta vet vi inte om eftersom vi varit nedfryst och har ingen som helst aning om vad det är som händer, men det dröjer inte allt för lång tid innan vi får redo på att just dessa organisation inte låter vem som helst göra som dom vill eller prata om vad dom vill.

The outer Worlds

The Board gör allt i sin makt för att styra och ställa men dom är också ute efter denna galna professorn som har hjälpt mig men som även är beroende av min hjälp. Det finns hundratals med dialoger i spelet och flera gånger under resans gång har vi chansen att sätta ditt professorn men något gör att man väljer att inte göra det, fortsätta med sina olika uppdrag och fortsätta med att ställa till det för The Board. Just dialogerna är lätta, innehållsrika och må påminna mycket från Fallout men på ett bra sätt och fastän jag kanske inte alltid får den relationen jag vill ha till karaktärerna som är dialogerna lång ifrån tråkiga och svaren som vi kan ge har stor variation, från vettiga svar till roliga och ibland riktigt dumma.

Dom olika planeterna har inte helt oväntat lite olika miljöer som jag inte kan få nog utav att utforska och väljer man att inte bara göra alla uppdragen kan man hitta områden på kartan som kan leda till något helt annat, sidouppdrag som har sin story i sig och vi får reda på lite mer vad som hänt med alla kolonier men även en närmare relation med olika karaktärer som från början kan vara viktig för sidouppdrag men som längre fram helt plötsligt är med i huvudstoryn. Mycket kan hända och att utforska allt man kan i The Outer Worlds är helt klart värt det.

The outer Worlds

Eftersom detta är ett RPG så finns det en hel del olika saker man kan konfigurera här handlar det mest om utrustning, hjälp samt vapen. Just vapnen så finns det lite olika att välja mellan men jag hade gärna velat se lite fler alternativ till vapen, det finns både melee och skjutvapen, men fler kombinationer är alltid välkommet. Det bästa med alla vapen i The Outer Worlds är designen, namnen och hur dom faktiskt fungerar, speciellt när det kommer till melee.

Gränssnittet i The Outer Worlds är nog bland det bästa men samtidigt det lättaste jag varit med om, hela levelsystemet tar inte många minuter innan man förstår sig på samt får all information man behöver utan en massa krångel. Detta gäller även vapnen samt utrustningen där det inte finns en massa onödig krångel och onödig text som lätt förvirrar många. Det finns så många beslut gällande gränssnittet som Obsidian gjort riktigt bra och riktigt enkelt.

Det som jag var orolig för när det kommer till The Outer Worlds är hur känslan för dom olika vapnen skulle vara, det är ett RPG med stor kombination, stora världar och mycket annat som ska passa ihop. Känslan för dom få vapen som finns är stor, Obsidian har verkligen gjort ett riktigt bra jobb med att skapa en balans mellan dom olika vapnen. När jag trodde att just melee vapen skulle vara tråkiga och meningslösa blir dom istället något helt annat och blir en ny favorit i The Outer Worlds. Men kombinationen är stor och när det gäller levelpoängen så behöver man inte oroa sig då man kommer samla på sig bra mycket poäng med tiden.

The outer Worlds

Att ta sig igenom bara huvudstoryn i spelet är nog det minsta problemet då gränssnittet visar tydligt vilket som är huvuduppdraget och vilka som är sidouppdragen. Kartorna som vi har att röra oss på är inte för stora för att bli för mycket vilket jag kan tycka är jobbigt ibland, här har vi istället lite olika planeter att välja mellan.

Efter att man har spelat bland annat Fallout så är man alltid beredd på att det ska vara buggar lite här och var, prestandan när det kommer till grafiken skulle vara katastrof från dag ett och ett spel som man helst lägger ifrån, men The Outer Worlds är tvärtom. Första som imponerande på mig var prestandan när det kommer till grafik där jag kunde skruva upp allt till Epic och ändå utan problem ha över 100 FPS. Buggar var jag ärligt talat inte med om några som helst, varken roliga eller jobbiga. Buggfritt från min sida.

Där The Outer Worlds dock brister är när det kommer till hela RPG-systemet som vi har sett tidigare och i min smak funkar bra och det är både lätt att komma in i men blir också ganska så begränsat när det kommer till kunna konfigurera sin karaktär mer i detalj.

jag har haft riktigt kul i The Outer Worlds och omspelsvärdet är stort då man kan spela om detta med helt andra dialoger och andra val man gör i spelet. jag har dock inte spelat om det igen men kommer helt klart att göra detta när speltorkan kommer och ännu större anledning när och om vi får se några DLC till spelet. Det finns enorma möjligheter hos The Outer Worlds och är nästan ganska så säker på att vi får se en uppföljare om några år då Microsoft står som ägare av Obsidian.

[wp-review id=”39825″]

Tidigare artikelTest: Tado Smart Radiator Thermostat – Starter Kit V3+
Nästa artikelLite ny gameplay från Star Citizen