Vi har inte fått ett nytt Zelda men vi har fått mångas favorit men i HD denna gången, håller det fortfarande måttet än idag?

jag ska ärligt säga att jag aldrig tidigare hade spelat The Legend of Zelda: Skyward Sword så just denna lilla remaster av spelet var helt klart välkomnande för min del som första gången.

Zelda är ett enormt varumärke hos Nintendo, finns inte många Zelda-spel som fansen inte tycker om men just The Legend of Zelda: Skyward Sword är en storfavorit hos väldigt många och till en början förstod jag inte varför.

Början av The Legend of Zelda: Skyward Sword är helt klart drygt, långsamt och en massa dialoger som efter ett tag blir uttjatat och man vill bara börja äventyret, se vad Link faktiskt går för och använda oss utav det omtalade svärdet, när man nu får det.

Storyn är sig lik, precis som med Super Mario, vi ska rädda Zelda som blivit ”kidnappad” eller helt enkelt är borta, det blir ett långt äventyr och många hinder men även mycket spännande som händer på vägen som gör att äventyret blir intressant och faktiskt roligt.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Grafiskt så måste man tänka på att detta är ett spel som släpptes på Wii och just Wii var långt ifrån imponerande för sin grafik och det märks fortfarande på The Legend of Zelda: Skyward Sword HD fastän att Nintendo försökt få till en mer modern och bättre grafik så är detta ett spel som verkligen inte har åldrats bra. Nu ska grafiken enligt Nintendo ha en fem gånger så hög upplösning mot originalet men enligt mig så ser det i många fall illa ut, jag vet att det är ett äldre spel på en svag konsol från första början. Men varför inte lägga energi och tid på att göra en riktig remake av spelet med ny modern grafik med tanke på hur mycket fansen faktiskt gillar Skyward Sword.

Ett plus är dock att spelet nu faktiskt rullar i 60 fps vilket är ett stort plus och ger ändå en annorlunda känsla, äldre grafik med en hög framerate ger en känsla som får spelet att flyta på och kännas bättre.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

En annan stor förändring, nyhet eller vad man vill kalla det är kontrollerna, hur man ska styra Link som enligt mig fortfarande är katastrof. Eftersom detta är ett Wii-spel från grund och botten så var det Wii Remote som var kontrollerna, man fick alltså svinga för att slå med svärdet osv. Nu kan man välja att antingen spela på samma sätt genom sina Joy-Con kontrollerna men det går även att spela mer traditionellt sätt utan att behöva svinga.

Jag valde att spela på det traditionella sättet och då är kontrollerna väldigt konstiga, dumma och inte alls så som jag hade velat spela The Legend of Zelda: Skyward Sword HD. Man kan tycka att kontrollerna kan man anpassa sig till men ärligt talat så tröttnade jag, jag fick inte uppleva spelet på det sättet jag hade hoppats på och att svinga framför TV:n med Joy-Con var inget alternativ för mig.

Även alla dialogerna i spelet är som ni kanske listat ut inte inspelade dialoger utan detta får man läsa själv och tro mig, det är en hel del dialoger att gå igenom man verkligen vill och har intresset för dom alla. jag tycker ärligt talat att manuset i dialogerna är tunt, i många fall väldigt onödiga och tröttsamma. Jag förstår att detta är Nintendo, dom tar alltid ner sina spel en nivå när det gäller detta men samtidigt vill jag se lite mer seriösa dialoger, det är ändå seriösa strider som Link är med om under detta äventyr.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD är ett mysigt spel, ingen intressant story då man vet vad man ska göra, men äventyret har många överraskningar och sidospår som jag gillar. Grafiskt är The Legend of Zelda: Skyward Sword HD kanske inte det vackraste, men känslan finns där i spelet, känslan man får för karaktärerna och striderna fastän att kontrollerna är väldigt bristfälliga. Jag älskar spel med pussel och här har vi ett spel som verkligen levererar vid pusselbiten, även bandesignen i många fall imponerar då man märker att Nintendo har verkligen lagt tiden och tänkt på detaljerna för dom flesta banor.

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD är en perfekt mellanladdning medans vi väntar på nya Zelda-spel som ser ut att dröja i nuläget, men att få fler Zelda-spel till Switch är alltid ett plus, fastän det kanske inte är nya så är det äventyr som har stort intresse hos många.

4
4
7
8
Tidigare artikelMicrosoft Flight Simulator har släppts på Xbox
Nästa artikelDr. Mario World stängs ner
recension-the-legend-of-zelda-skyward-sword-hdThe Legend of Zelda: Skyward Sword HD gör det den gör bäst och det är långt ifrån grafiken och ljudet. Men äventyret finns där, miljön finns där och dom mindre detaljerna som fångar ens uppmärksamhet finns kvar än idag.