Nu har vi på redaktionen testat nästa spel i Super Mario serien till Wii U, vad tycker vi?

Super Mario 3D World är på många sätt ett nytt spel, med en världskarta där du kan röra dig mer fritt och inte är låst till att bara följa strecken, du kan även samla mynt och hitta hemliga vägar.

Ut_HKthATH4eww8X4xMDoxOjA4MTsiGN

Allmänt

Som inbiten Mariofantast så är det en udda känsla att vara såpass fri i spelet. Inte bara världskartan är ändrad även möjligheten att innan varje bana startar så kan man välja vilken karaktär man vill spela med, Mario, Luigi, Toad och Princess Peach finns att tillgå och alla har sin speciella egenskap i spelet. Något som jag har tyckt på de senaste Mariospelen är att det blir lättare och lättare att klara banorna. Även här i Super Mario 3D world har dom gjort det nästan lite för lätt, genom att om man dör fem gånger så får man superlövet som gör dig mer eller mindre odödlig gentemot fiender såsom Goombas och Koopas och de andra fienderna som kan tänkas finnas runtom i världen.

mario2

Grafiskt

Rent grafiskt så är det ”klassisk” Super Mario grafik med glada och pigga färger, även ifall detta känns lite mer mysigt och varmt. Det märks självklart att Nintendo har arbetat med grafiken på detta spelet, varmare toner och på det stora hela så känns det väldigt välarbetat. Det ger verkligen en känsla av att man vill fortsätta spela!

super-mario-3d-world-10-15-05

Spelkänslan

Som vi berättade tidigare så får man i början av varje bana välja vilken karaktär man vill ha, det som vi finner lite negativt här är att om man vill byta karaktär så måste man gå ur banan och all framgång hittills går förlorat. Men utöver just karaktärerna så kan man även få precis som i de andra Super Mario få ”power-ups” i form av blomma, svamp och löv. Nu har det dessutom tillkommit nya power-ups i form av körsbär, kattbjällra och supersize svamp. Körsbären dubblerar spelaren, kattbjällran låter dig klättra på väggar och supersize svampen låter karaktären bli enorm under en begränsad tid.

Man kan även spela multiplayer lokalt, där det höjer upp känslan något, här löser man mysterier och har ihjäl fiender tillsammans. Det som kan ses som negativt här är att kameran fokuserar väldigt mycket på spelaren i täten och det är lätt att spelaren som hamnar längst bak kommer utanför skärmen.

Detta är ett väldigt nytänkande spel i Super Mario serien, flera power-ups och väldigt mycket friare känsla. Det finns egentligen ingenting att klaga på när vi kommer till att ge detta spelet ett betyg. Det ger en känsla av att man inte vill sluta spela, man vill hitta alla stjärnor för att se vad som kan låsas upp härnäst. Det är ett roligt spel för hela familjen. Det som gör att detta spelet inte får en bäst stämpel är att det känns lite dumt att man inte kan stänga av gamepadens display när man spelar på tvn, möjligheten att inte kunna byta spelarkaraktär när man väl har startat en bana och sen att det känns lite för lätt. Super Mario 3D world får av oss på TeknikHype, en Bättre stämpel!

supermariobattre

Tidigare artikelNyhet: Star Wars: Attack Squadrons bekräftat!
Nästa artikelNyhet: Viber kommer till Windows 8