Återigen dags att överleva en zombieapokalyps tillsammans med sitt ”community” men vad är det som egentligen går fel med State of Decay 2?

Jag spelade aldrig första State of Decay fastän jag har intresset och jätte gärna hade velat det så hamnade det aldrig i min skottlinje att faktiskt ge det ett försök. Istället hoppade jag på tåget med att spela State of Decay 2 som många andra och känslorna är väldigt blandade för spelet, spelet har många sår som går att läka men frågan är om det inte är försent.

State of Decay 2 kan man välja att antingen spela multiplayer med andra spelare eller om man vill spela solo som jag gjorde för att få en upplevelse där jag kan spela i min takt och göra det jag vill.

Som i många andra överlevnadsspel så får man även här en liten snabb guide i början på vad man ska tänka på, hur man hittar betydelsefulla förnödenheter samt hur man helt enkelt bara ska överleva detta och komma till sitt mål, att bygga upp ett community för andra överlevande och skapa en trygg plats för alla, låter enkelt och kanske inte helt omöjligt men som vanligt kommer en massa hinder i vägen.

State of Decay 2 består av tre ”öar” som man kan utforska och bygga sin communityn på, man får inte välja vilken av dessa öar man ska spela på utan varje ö är sin svårighetsgrad och man får börja med den lättaste vilket ärligt talat är lätt men det är inte där problemet ligger.

Tack och lov så har man fordon i State of Decay 2, tyvärr så drar sig alla zombies till ljud i spelet så råkar man åka in i ett träd eller annat så var beredd på att det blir strid då zombiesarna snabbt är där för att göra slut på våra liv. I spelet så handlar mycket om att man ska ta sig till olika punkter på kartan för att rädda andra, hitta förnödenheter eller bara ”utforska” av ren nyfikenhet. Blir mycket körande, långa sträckor oftast och ganska snabbt märker vi hur vi repeterar oss om och om igen i spelet.

När man väl bygger sitt community så har man som olika block att bygga på, allt från vattenreningsverk till ett större lager eller kommunikationsplats. För att bygga dessa behövs material, material som man hittar lite varstans i denna värld samt man får uppdrag som säger till vilka förnödenheter man har chansen att hitta just där.

Grafiken i State of Decay 2 är helt ok, spelar man på Xbox One X så ska man få ta del av ”glorious 4K” men vi spelade på PC och försökte dra upp till 4K men inget som gjorde särskilt mycket mer detaljerat än annars. Något som vi inte riktigt kan sätta fingret på är varför animationerna av karaktärerna är så stela, man får känslan som att dom har försökt för mycket men ändå lyckats göra dom så stela och opersonliga, där just det sistnämnda är viktigt i en värld som denna.

Men tyvärr tar det inte slut där, dialogerna i State of Decay 2  samt alla röstskådespelare gör ett fruktansvärt dåligt jobb, dialogerna är tråkiga, opersonliga återigen och oftast fraser vi får höra om och om igen i spelet. Med tanke på vilken värld State of Decay 2 utspelar sig i så hade man kunnat göra dialogerna och allt annat runt omkring dessa karaktärer mycket bättre och kanske faktiskt skapa som en story bakom varje karaktär, något man kanske försökt med men som man inte bryr sig om i slutändan.

Jag hade gärna sett att man skapar en närmare relation med några av karaktärerna för att verkligen värna om deras liv, tänka över en extra gång för vissa beslut innan man ger sig in i en stor byggnad eller en helt ny värld.

Multiplayer delen fick inte särskilt mycket av min tid, främst för att det var väldigt buggigt men framför allt för att man egentligen inte bygger ett community tillsammans med dom andra spelarna, det ända man egentligen gör är att jag bygger mitt community och dom andra medspelarna följer med och ”hjälper” mig samla ihop allt jag behöver för att ta mig vidare, i mina ögon är inte detta co-op alls då man här mer eller mindre hjälper varandra bara för att bygga upp sitt community.

State of Decay 2 har en hel del buggar, men det hade jag räknat med men samtidigt är det inte några större buggar som jag inte kan leva med, jag var aldrig med om att en bugg skulle förstöra min upplevelse med State of Decay 2 utan det har tyvärr utvecklarna lyckats bra med att förstöra.

State of Decay 2 har en bra grund till hur ett spel skulle kunna vara bra men tyvärr är inte utförandet av spelet lika bra denna gången och om det kommer ett State of Decay 3 så hoppas jag verkligen att utvecklarna lägger fokus på multiplayer men även hitta en balans i hur spelet kan bli intressant samt underhållande att spela även solo.

[wp-review id=”29920″]

Tidigare artikelIntel börjar konkurrera med NVIDIA och AMD
Nästa artikelRecension: Pillars of Eternity II: Deadfire