Ännu ett Star Wars spel men denna gången är det fokus på rymdstrider som har varit en pojkdröm så länge, som vi har längtat.

EA fortsätter att satsa men även få möjligheten till att skapa Star Wars spel där Squadrons har full fokus på rymdstrider denna gången och är något som jag tror många Star Wars-fans har längtat efter, jag är en av dom.

Redan spelet tvådelade prolog gör att suget ökar och vi får spela som en karaktär från båda sidorna för att få en överblick om vad det egentligen handlar om och när Squadrons utspelar sig i den enorma Star Wars sagan. Vi får se perspektivet från både New Republic men även Imperiet.

Snabbt får vi vara med om hur folk som valt den ”onda” sidan inser att det inte alls är så bra som man faktiskt trodde, man håller inte sitt ord om att skona oskyldiga och istället vill man bara visa sin makt på det sättet vi är vana vid att Imperiet ska göra, rädsla.

Star Wars: Squadrons

Snabbt inser man att vi inte får gå runt fritt i hangaren utan det är bestämda platser vi kan röra oss till och förbestämda karaktärer att prata med, detta är något som jag känner igen från samma genre av Star Wars spel fast från tidigt 90-tal, en liten detalj som är skön att EA har tagit med, dom som vet dom vet.

Kampanjen som egentligen är en liten del av Star Wars: Squadrons har totalt 14 storyuppdrag som jag jätte gärna hade velat se mer utav, storyn är välskriven och manuset likaså. Ännu ett bra Star Wars-spel från EA efter succén med Jedi: Fallen Order. Alla uppdragen kanske inte helt oväntat tar oss ut i olika strider men inte alltid pang på, många gånger är det mer moraliskt spel till en början innan det händer något och plötsligt gäller det att överleva.

Eftersom det endast är 14 uppdrag så tog hela kampanjen strax över 10 timmar vilket inte är särskilt mycket och även denna gången så vill vi bara ha mer, vill ha mer strider med en bra story som har ett syfte. Dock har vi multiplayer som har störst fokus, men vi kommer till det.

Star Wars: Squadrons

Det jag var mest orolig för hos Star Wars: Squadrons var helt klart kontrollerna. Hur kommer känslan vara idag med antingen handkontroll eller tangentbord och mus. Jag fick chansen att spela Star Wars: Squadrons på PC och då valde jag att spela med handkontroll som var helt klockrent. Kontrollerna var tighta och alla knapparna som i slutändan inte var så många var det inga problem att hålla koll på. Jag som växte upp med X-Wing spelet fick även med lite detaljer där ifrån när det kommer till kontrollerna, dom små detaljerna som verkligen gjorde mig glad.

Grafiskt så är Star Wars: Squadrons mer eller mindre lite av ett mästerverk när det kommer till att få med detaljer på både karaktärerna men speciellt när det gäller X-Wing, Tie Fighter, Y-Wing osv. Detaljer som jag inte tidigare tänkt på men som jag inte kunde låta bli att ta en närmare titt på bara för att jag för en gång skull kan nu och gör allt detta i högupplöst grafik. Även detaljerna ute i rymden såsom stjärnor, planeter och andra rymdstationer ger en helt annan känsla och i sin helhet så är rymdstriderna eller bara att flyga runt i rymden ger en skön känsla.

Star Wars: Squadrons

Multiplayerdelen har två olika spellägen där vi antingen kan spela Dogfight som kort och gott handlar om att skjuta ner varandra så många gånger som möjligt. Det andra spelläget som är betydligt mer intressant är Fleet Battles som har ett helt annat tempo och betydligt mer action. Fleet Battles är uppdelat i olika nivåer där man måste ta sig igenom en och annan strid, här är dock viktigt att man har ett bra team samt om möjligheten finns till kommunikation. Jag var med om ett sådant team en gång där man verkligen var seriösa och plötsligt blev det så mycket roligare.

Väljer man dock att spela en Fleet Battles match så är dom betydligt längre än hos Dogfighter som är snabba och intensiva, typisk Deathmatch.

Star Wars: Squadrons är ett spel som EA Motive som lyckats polera till spelet riktigt bra men frågan är också om dom lyckats med detta tack vare att spelet är såpass litet som det är. Kampanjen är få timmar med få uppdrag och multiplayern har inte jätte mycket att bjuda på som jag känner borde ha betydligt mer med tanke på att det ändå är ett spel med fokus på rymdstrider.

EA är dock duktiga på att skapa DLC och nytt material efter att spelet släppts så jag hoppas att det blir detsamma med Star Wars: Squadrons att vi får fler spellägen och kanske en DLC-kampanj.

i samarbete med PriceRunner

9
8
8
6
Tidigare artikelDestiny 2 next-gen har fått ett släppdatum
Nästa artikelTest: Huawei Freebuds Pro
recension-star-wars-squadronsStar Wars: Squadrons är spelet som många fans har väntat på, synd bara att vi inte fick mer än så. Känns som att det fanns betydligt större mål för spelet men i slutändan valde man att banta ner alldeles för mycket, ge oss fler spellägen till multiplayer och mer story till kampanjen så blir alla nöjda.