Äntligen ett Star Wars-spel med en story som verkligen går in på djupet när det gäller story och denna gången vill vi bara ha mer, mycket mer!

EA har sedan 2013 haft lite ensamrätt på att få göra Star Wars-spel och sedan dess har vi fått höra att spela spel är i produktion men även att många av dom har lagts ner helt, ett av dom som överlevt hela vägen och som gjort detta med all rätt är Jedi: Fallen Order från Respawn som är gänget bakom bland annat Apex Legends.

Star Wars Jedi: Fallen Order utspelar sig några år efter Episode 3 vilket är då Order 66 precis har ägt rum och då alla klonade trupper fick order om att förinta alla jediriddare. Men Cal Kestis som är huvudkaraktären och karaktären som vi får spela lyckas överleva denna slakt men väljer att hålla sig gömd samtidigt som hålla tyst om Kraften.

Det finns flera jedijägare som är ute efter att förinta dom få jediriddare som finns kvar samt padawans (lärlingar), detta gör tillslut att alla jedis och padawans håller sig gömda men som en efter en avslöjas tyvärr.

Cal Kestis lyckas överleva och lyckas även hålla sig gömt ett par år, men saker och ting händer i början av spelet och Cal blir tyvärr upptäckt och plötsligt börjar Imperiet att jaga honom, inte vem som helst utan Second Sister som är ledaren av ”systrarna” men även dessa karaktärer har en betydligt djupare story bakom sig.

Vi är dock inte ensamma utan vi har hjälp av en tidigare Jedi Cere samt en pilot vid namn Greeze som tar oss till dom olika platserna och ger oss olika tips på hur vi ska gå tillväga. Målet är kort och gott att få igång allt som har med Jedi att göra och helt enkelt återuppliva Jediordern. Men den bästa i hela spelet är helt klart den lilla roboten BD-1 som är med oss från början och genom hela resan i stort sett, men BD-1 håller i en historia som vi försöker lista ut och är en robot med karaktär och som vill sin nya mästare, Cal det bästa. Det känns skönt att inte vara ensam i detta äventyr utan alltid ha BD-1 på ens rygg som beskydd och hjälpreda. BD-1 är även den karaktären som hjälper till att fylla på hälsan samt har koll på kartan och just kartan i Jedi: Fallen Order är kanske inte den bästa, det är en 3D-karta som delvis kan vara svår att läsa av men det är även den som visar vilka vägar vi inte har besökt om man väljer att gå tillbaka.

Det finns totalt sex olika planeter att besöka och alla planeter har olika miljöer, olika fiender samt en historia bakom sig som vi kan utforska om vi vill. Bandesignen på dom olika planeterna är ganska likadan men ändå med en variation, har man spelat något av Dark Souls-spelen tidigare så kommer man nog känna igen bandesignen en del där vi kan hitta genvägar, hemliga rum, grottor, dörrar m.m och sen har vi meditation platserna som påminner lite av Bonfire och det är där vi sparar spelet, tar oss an nya skills samt återställer Cal’s hälsa samt återställer alla fienderna.

Star Wars Jedi: fallen order

Jag märker ganska tydligt att dom olika planeterna har fått olika mycket tid för polering där vissa av planeterna är i stort sett felfria med andra är buggiga och inte alls lika polerade. Det ger lite avsmak från att besöka den planeten igen och detta då spelet går ut på att man under spelets gång får nya förmågor vilket gör att man åka tillbaka till en tidigare besökt planet för att låsa upp nya rum, grottor m.m.

Fienderna har en lite variation men jag skulle vilja se fler bossar, både mini-bossar men även större bossar som ger en lite större utmaning, ibland kan en mini-boss kännas svårare än en riktigt boss. Det är inte så varje gång men hände minst två gånger. Det jag gillar är att man kan utforska och leta efter nya vägar i flera timmar utan att egentligen hitta alla då heller.

Tråkiga är dock att det finns kistor lite här och var i dom olika världarna men det tråkiga här är att det endast är kosmetiska prylar och inget som förbättrar varken Cal eller några av hans förmågor. Det handlar helt enkelt om nya färger, nya material m.m. Jag får känslan av att Respawn hade planer på att göra Jedi: Fallen Order till lite mer RPG men eftersom EA finns i bakgrunden så ska allt stressas på och istället blev det som det blev, detta är en teori jag har och alltså inget som är bekräftat.

Star Wars Jedi: fallen order

Grafiskt är Jedi: Fallen vackert, full med detaljer, lite halv opolerat men jag gillar hela stilen och det är verkligen perfekt för ett Star Wars-spel. Prestandan på grafiken är bra och jag är på ungefär 100 FPS med högsta inställningarna och att det inte blir högre FPS beror garanterat på att spelet inte är tillräckligt bra optimerat men kan säga att det räcker gott och väl för mig med den prestandan jag fick.

Röstskådespelarna gör ett riktigt toppenjobb och ska jag vara ärlig så tycker jag att piloten Greeze gör den bästa rösten som ger både känsla och karaktär redan från start. Det finns en och annan överraskning i slutet som jag lovar er att ni inte vill missa om ni är Star Wars-fans.

Något som jag var orolig över var hur striderna med lasersvärdet skulle vara då andra spel både inte lyckats och lyckats med detta. Respawn har gjort ett riktigt toppenjobb där striderna med lasersvärdet är riktigt bra, tighta och det finns några riktigt roliga samt brutala avslut på fienderna. Det är lätt att komma in i det samtidigt som det finns några kombos man kan göra som gynnar olika fiender.

Star Wars Jedi: fallen order

Det finns mycket jag gillar med Star Wars Jedi: Fallen Order och det är främst storyn i sig samt striderna. Alla strider med lasersvärdet är riktigt roliga och ett nöje i spelet där man inte har emot att göra om samma del om och om igen. Visst finns det lite brister och buggar, men vissa buggar är även ganska underhållande istället för störande.

Star Wars Jedi: Fallen Order är ett spel som jag rekommenderar starkt till alla Star Wars-fan, men är ni inget fan av serien men vill ändå ge det en chans tycker jag helt klart det är värt tiden, det är inte särskilt långt om man väljer att fokusera på huvudstoryn och att kunna spela de på både PC och konsol är ett stort plus.

[wp-review id=”39827″]

Tidigare artikelLite ny gameplay från Star Citizen
Nästa artikelMinihandkontroll från 8BitDo