2015 är utan tvekan ett Star Wars-år och med ett spel lagom till filmen kan inget gå fel, eller?

DICE som bland annat ligger bakom alla Battlefield-spel tog på sig uppdraget att utveckla ett Star Wars-spel lagom till filmen The Force Awakens och hypen var enorm inför detta spel.

Battlefield har utan tvekan varit dom bästa spelet för att få spela på ett krigsfält med både fordon och soldater, nu har man tagit samma känsla fast till en Star Wars-värld som varit en dröm för många.

Som vanligt så imponerar grafiken även hos Star Wars: Battlefront där minsta lilla detalj i grafiken är världsklass och explosioner snyggare än nånsin. Eftersom det är laser strålar som skjuts så blir det inte några skotthål utan istället brännmärken som bara de är en stor grej även för dom som kanske inte tänker på det.

Eftersom varje karta man spelar på är på olika planeter i olika miljöer så är även ljus och många andra mindre detaljer olika, något som märks att utvecklarna jobbat hårt med och gjort ett utmärkt jobb med. När det kommer design på fordon som AT-ST, X-Wing eller Tie Fighters så tror vi inte att nån har sett dessa fordon så detaljerade och välutvecklade som i Battlefront och ett tips är att ni verkligen tar en titt på detaljerna som man lagt ner tid på både inne men även utanför fordonen.

Där grafiken faller och det rätt så rejält är vid hjältarna (läs längre ned) som ärligt talat ser lite läskiga ut istället för bra som allt annat i Battlefront. Den hjälten som ser värst ut enligt mig är Luke Skywalker där ögonen, formerna och bara hur han rör sig känns så himla fel och när han väl ”dör” eller bli besegrad går han ner på knä och… ja gör nånting.

star-wars-battlefront-2

Bara känslan att springa på ett krigsfält med 19 andra spelare och höra hur A-Wings, X-Wings och alla andra fordon skjuta och ge en eldstöd är en känsla som inte går att beskriva utan ska upplevas som även ger rysningar i kroppen som vi inte varit med om på länge.

Just grafik och ljud är något som DICE varit väldigt duktiga med och så även denna gången. Ljudet i Battlefront gör mycket och då är det allt från detaljer när Darth Vader andas till olika de olika miljöerna som är allt från öken till snötäckta kartor och varje fotsteg är olika.

Men när det gäller ett Star Wars-spel som Battlefront så tror jag inte det hade spelat särskilt stor roll om man bantat lite på grafik och ljud, det är hela känslan och miljöerna som spelar roll denna gången, men ändå så saknas något.

Det finns flertalet olika spellägen att spela multiplayer förutom dom klassiska som att få flest kills, ta över olika positioner m.m. men i Battlefront har dessa fått nya namn samt betydligt fler spelare än vad man kanske är van vid. Walker Assault där emot är något helt nytt där man spelar 20 vs. 20 och har som mål att antingen förstöra eller beskydda dom enorma AT-AT:s. Detta genom att försöka hålla olika kontrollpunkter som skickar signaler till Y-wings som tillslut bombar och får ner sköldarna på dessa AT-AT. Det blir ännu en gång olika positioner att ta över men samtidigt försöka få ner fienden innan tiden går ut.

Något som jag har haft svårt för i tidigare Battlefield-spel är dom flygande fordonen som alltid enligt mig varit svårstyrda och ännu svårare att sikta för att få ner andra fordon i luften, men denna gången har DICE tänkt om lite samt tagit hjälp av en annan studio med detta. I Battlefront finns det t.om ett spelläge Fighter Squadron Mode, som endast innebär flygande fordon som Tie Fighters, Tie Interceptor, X-Wing samt A-wing och striderna blir intensiva och underhållande. Kontrollerna är lätta att komma in i och att sikta gör det automatiskt men det gäller fortfarande att  vara bakom fienden och detta så länge som möjligt.

star-wars-battlefront-1

Denna gången finns det tyvärr inge story att spela sig igenom utan det är endast multiplayer som gäller, om det är bra eller dåligt kan nog diskuteras men frågan är vilken story som man skulle spela sig igenom inom Star Wars-världen. Inte helt oväntat så finns det även här ett level-system där man får XP samt en valuta efter varje avslutat game som man kan köpa nya vapen, emotes, utseende eller ”cards” som är där man har granater eller andra fördelar för spelets gång. Att levla i spelet går relativt fort men då gäller det även att vinna om man vill ha lite bonus-XP och liknande.

DICE överraskade ganska sent in i utvecklingen med att bekräfta dom olika hjältarna som blir spelbara, hjältarna som man kan spela är

• Luke Skywalker
  • Princess Leia Organa
  • Darth Vader
  • Han Solo
  • Emperor Palpatine
  • Boba Fett

Jag tycker personligen att man kunde skippat dessa hjältarna fastän det är väldigt roliga att spela och det finns specifika spellägen bara för dom, men att spela dom i t.ex Walker Assault får man nästan alltid garanterat flertalet fiender, första gången jag spelade Palpatine t.ex så fick jag ner 15 fiender då man inte behöver sikta särskilt mycket utan räcker att man bara är nära fiender och ”skjuter”.

För att kunna spela en hjälte gäller det att hitta rätt ”emblem” på kartan som inte alltid syns allt för tydligt och det är oftast något som dom flesta spelarna på kartan slåss om så det gäller att var snabb, tyvärr dyker inte dessa upp individuellt utan alla ser samma emblem som kan göra en riktigt frustrerad.

star-wars-battlefront-3

Kombinationerna i dom olika spellägen finns där, grafiken finns där, ljudet finns där, helt fantastiska miljöer men ändå är det något som gör att Battlefront inte når hela vägen fram. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är och som vi sagt till många av dom som frågat oss om spelet så riktar sig Battlefront mestadels till dom som redan gillar Star Wars vilket gör att det blir en begränsad antal spelare som får ta del av detta mästerverk.

Banorna är OK balanserade men kan ibland bli riktigt svårt och eftersom man kan vara med om att hela laget lämnar än där ensam utan några som helst ”straff” tröttnar man lätt och ibland så mycket att man inte vill ge det en ny chans.

Problemet som vi ser och som förmodligen gör de lite uttjatat är att spelmekaniken känner vi igen redan från Battlefield 3 som kom 2011 och än idag så håller DICE till denna mekanik som känns gammal och tråkig redan, ”been there done that”.

DICE har redan vad vi vet nu fyra DLC-paket planerade där det ännu är oklart exakt vad vi kommer att få se men inte helt oväntat garanterat nya kartor, nya hjältar samt nya vapen. Vi misstänker att dom får hålla tillbaka en hel del innan filmen Star Wars: The Force Awakens släpps och då blir det en hel del material att visa upp för alla.

Vi hoppas att DICE har lärt sig något av sina misstag dom senaste spelen och att man börjar göra lite nytänk när det kommer till sina spel upplägget men Star Wars: Battlefront är långt ifrån ett dåligt spel och om ni tvekar att köpa det tycker jag ni ska tänka om och köpa det istället för att detta är en upplevelse vi tycker dom flesta ska vara med om, speciellt om man är ett stort fan av Star Wars.

star-wars-battlefront-betyg

Det är svårt att kunna rekommendera Battlefront till alla då man först och främst måste vara ett fan av Star Wars eller ha det minsta intresset för filmerna/spelen. Men Star Wars: Battlefront är helt klart välgjort och precis som tidigare så visar DICE vart skåpet ska stå när det kommer till grafik och ljud, men tyvärr inte mycket mer än så då vi känner igen oss allt för  väl när det kommer till hela spelmekaniken och kanske dags för studion att göra lite nytänk istället för att göra om skalet bara.

Bra-stämpel blir det och mycket av anledningarna är att grafik, ljud och känslan att kunna vara med i ett slagfält inom Star Wars-miljön är värt och något som vi tror många har längtat efter och DICE uppfyllde denna önskan åt oss.

• Fantastiskt ljud
  • Grymma miljöer
  • Bara känslan att det är Star wars