Spider-Man: Miles Morales bjöd på ett äventyr jag inte trodde jag saknat men vilket äventyr och vilken story, kom från ingenstans.

När Spider-man på Playstation 4 äntligen släpptes 2018 blev det snabbt en favorit hos mig men även många andra. Men när det väl var slut, när vi inte fick mycket mer story efter några fåtal DLC så trodde vi att det var över.

Men så fel vi hade, Insomniac har sedan dess jobbat på Spider-Man: Miles Morales som inte är en uppföljare men ändå är en uppföljare på sitt sätt. Vi får följa med Miles Morales denna gången istället för Peter Parker, en karaktär som kom till genom filmen Spider-Man: Into the Spider-verse som är ett måste om man är ett Spider-man fan eller gillar Marvel-filmer generellt.

Spider-Man: Miles Morales

I Spider-Man: Miles Morales ska vi inte tro att Miles och Peter är ovänner, tvärtom så har dom blivit två goda vänner som i sin tur bekämpar kriminalitet men även hjälper med mycket annat i New York City. Dom har blivit goda vänner och man kan nästan se Miles som en Padawan till Peter där han ska lära sig så mycket som möjligt och ta kloka beslut, lättare sagt än gjort för en 17-åring kanske.

Storyn i Spider-Man: Miles Morales är kort och gott att Peter Parker (riktiga Spider-man) tar sig en liten semester och åker iväg, då får Miles Morales i uppdrag att hålla ordning i staden på ett sätt som bara Spider-man kan. Det låter lättare sagt än gjort och så är fallet också, inte helt oväntat kanske så händer en hel del i staden och för att göra saker och ting ännu värre så är det från personer som Miles har en stark koppling till. Det är nog även det som gör att storyn i sig gör spelet extremt intressant och det var längesedan som jag bara ville fortsätta med storyn för att se vart allt detta leder till.

Förutom att ha en intressant story att ta del av så finns det även en hel del sidouppdrag på olika sätt i Spider-Man: Miles Morales. Till exempel så har Miles tillsammans med sin bästa vän Ganke Lee tagit fram en app där befolkningen i New York kan begära hjälp på olika sätt hos Spider-Man, helt klart ett modernt och smart sätt att implementera sidouppdragen i spelet. Men det finns även möjligheten till att bekämpa brottsligheten när man utforskar staden, något vi känner igen från första Spider-Man.

Spider-Man: Miles Morales

Spelmekaniken i Spider-Man: Miles Morales är väldigt likt tidigare Spider-man, vi har tighta kontroller när det kommer till att swinga sig fram i New York. När det väl kommer till striderna så är kontrollerna lika tighta där och mycket påminner om första spelet. Vi har dock lite nya kombos samt Miles har lite nya förmågor som ger som ett tillägg i spelet och helt plötsligt kan uppdragen variera betydligt mer. Precis som i tidigare Spider-man så fastnar jag snabbt för striderna i spelet

Grafiskt är Spider-Man: Miles Morales ett mästervärk på sitt sätt, Insomniac som är gänget bakom spelet har inte bara byggt upp New York City i detalj, men även med grafiken fått med sådant som reflektioner och liknande, allt för bästa möjliga upplevelse i spelet. Det jag är mest imponerad över och som jag uppskattade mest var helt klart kamervinklarna som används på olika sätt, dessa vinklar är vi med om både mellan olika filmsekvenser men även under tiden vi spelar där vinkeln kan variera beroende på utrymme, situation och liknande.

Röstskådespelarna håller minst samma klass som grafiken, det är verkligen engagerade personer som lånar ut sina röster vilket ger helt rätt upplevelse i Spider-Man: Miles Morales och just den upplevelsen som spelet förtjänar med tanke på allt annat som håller hög kvalitet.

Spider-Man: Miles Morales

Det finns så mycket mer jag vill prata och dela med mig om gällande Spider-Man: Miles Morales men jag tror detta är något man ska testa på själv, att jag berättar det kan bli en rejäl spoiler och man får inte samma första upplevelse som jag fick och alla överraskningar som man har att se fram emot.

Spider-Man: Miles Morales är nog bara början på vad Spider-man kommer ha att erbjuda framöver. Att se ett närmare samarbete mellan Miles och Peter är helt klart något jag tror många vill se, fienderna blir tuffare men så även våra Spider-mans. Sony har förmodligen enorma planer för Spider-man så vi får bara ha lite mer tålamod och avvakta för att se vad som faktiskt komma skall.

9
9
9
10
Tidigare artikelSony på gång med sitt egna Game Pass
Nästa artikelSnapchat presenterar Spotlight
recension-spider-man-miles-moralesSpider-Man: Miles Morales är helt klart ett måste om man redan har spelat Spider-Man (2018) där storyn fortsätter men även går in mer på djupet, hur kan samarbetet mellan Miles och Peter verkligen bli framöver.