Att vara en krypskytt är kanske inte alltid det lättaste, men i Sniper: Ghost Warrior 2 så får man en helt annan bild av detta.

Första Sniper: Ghost Warrior blev kanske ingen jätte succe, men ändå vill man ge spelet en andra chans och största nyheten denna gången blir det nog utan tvekan att spelet drivs av Cryengine 3, alltså samma grafikmotor som i Crysis 3 men tyvärr något som besviker en fastän man kör på PC. Även denna gången är det City Interactive som står för utvecklingen av spelet.

Fastän att spelet försenades inte en gång utan två gånger för att det skulle ”finputsas” så verkar det inte ha hjälpt dom särskilt mycket. Det märks att utvecklarna försökt få med så mycket detaljer som möjligt t.ex pulsen men som inte verkar stämma till hundra procent då genom att bara vrida sig om kan pulsen stiga från 60-70 till 80-90, samt att buskar och träd rör sig mer naturligt när man ligger bland de.

ghost-warrior-2-4

Handlingen i spelet är att en gammal vän eller före detta soldat i den Amerikanska armen har gått över till fienden där det gäller att ta reda på varför och vad som egentligen pågår. Man håller till i balkan, mellanöstern och lite andra länder där man får slåss från 100-tals soldater till helikoptrar och allt man har är sin pistol och självklart olika krypskyttegevär.

Dialogerna i spelet är väldigt stela där det oftast är ganska självklara saker som tas upp. Lite positivt är att kommunikationen mellan soldaterna nere på fältet och en själv uppe i tornet känns bra och känslan att vara en del av striden nere på fältet finns där fastän man mer är ett understöd och gör skitjobbet fast utan att smutsa ner sig.

En annan positiv nyhet i spelet är att man fått till det lite mer realistiskt genom att man dör efter bara några fåtal skott som träffas, istället för att man träffas av tjugoelva skott och fortsätter springa.

Men tyvärr är nog detta det ända som är de positiva, grafiken som ska vara samma grafikmotor som Crysis 3 är nästan pinsamt att säga och kan inte tänka mig att Crytek är allt stolta vad man lyckats göra med motorn i Sniper: Ghost Warrior 2. Några missar såsom om man missar sitt mål (vilket i stort sett nästan är omöjligt) så märker inte fienden av detta utan fortsätter sin promenad som ingenting har hänt.

ghost-warrior-2-2

Vi har sagt det tidigare och säger det igen, det är oftast även dom små detaljerna som gör spelet såpass bra men ibland verkar utvecklarna antingen strunta i det eller hopps på att man inte ska märka av det eller bli påverkad av det.  AI:n i spelet är alltså inte den bästa och fastän dom valde att försena spelet två gånger så hade man hoppats på att få ett mer finslipat och nästintill ”perfekt” spel.

När det gäller kartorna så finns det inte särskilt många alternativa vägar utan det är redan bestämt innan vart man ska, gäller bara att hålla sig till buskar och träd för att smälta in med djungeln och på ett strategiskt sätt få ner fienden, också där får man hjälp vilken ordning man ska ta ner fienden för att inte bli upptäckt.

Sniper: Ghost Warrior 2 kanske inte var menat från början att bli något stort men man kunde gjort detta så mycket bättre, speciellt när förutsättningarna med grafiken fanns där vi kan jämföra med Crysis 3 som har en grafik som fick många att snacka. Dialogerna och ljudet i spelet känns inte särskilt engagerat och det ända som gör det lite mer spännande är man får se allt som händer nere på fältet genom ett kikarsikte. Även i detta sniper-spel har man fått till slowmotion-effekterna när man fått ner sista fienden i närheten som kan vara brutalt men inte lika brutalt som i sniper-spelet Sniper Elite V2.

ghost-warrior-2-1

Tyvärr finns det inte mycket positivt att säga och detta kommer nog ganska snabbt bli ett spel som glöms bort och något kanske en liten skam för Crytek som visat vad Cryengine 3 går för men inte City Interactive. Väldigt linjärt och enformigt spel vilket gör att man tröttnar på det extremt fort.

Kan bara säga en sak som avslut, försök inte igen City Interactive.

Tidigare artikelNyhet: 3DMark Benchmark *Uppdaterat*
Nästa artikelNyhet: Mobiltelefonen fyller 40 år idag