Vi har nu fått in tre plastgubbar till redaktionen som tagit oss till ett äventyr ovanför molnen i världen Skylands!

Activison är numer kända för att blanda fysisk plast med digitala spel. Alla har vi väl någon gång hållt i en Guitar Hero-gitarr eller något annat instrument från den omåttligt populära musikserien? Nu mer ligger instrumenten i hög i butiker som vägrar ta emot fler plastgitarrer. Under de senaste åren har Activision satsat på den lite yngre målgruppen och gjort små gubbar i plast som man kan koppla till sitt spel för att ge en extra dimension i spelet.

Spelserien heter Skylanders och gubbarna blir lite som Activisions svar på Pok’emons, ”got to catch ’em all!”. Detta är ett väldigt intressant och genomtänkt sätt att locka spelaren till TV:n för att sedan vilja upptäcka hela Skylands. Men hur bra är spelen? Vad kan man räkna med? Vi har nu testat den senaste delen i serien som heter Swap Force.

WiiU_screenshot_TV_01404(2)

Vi börjar med handlingen som har en ganska stor roll i Skylanders Swap Force. Allt börjar med att Skylanders Swap Force-styrkan, som vanligtvis skyddar Cloud Break Island, besöker en vulkan. Vart 100 år så samlas fyra ”elementals” runt vulkanens krater för att lägga ihop sina krafter och skapa ett vulkanutbrott som sprider magi över Skylands. Denna gången gick det dock inte som planerat då mörka krafter förstörde ceremonin och Swap Force fick skydda vulkanen. När attacken närmade sig sitt slut så sögs alla Skylanders in i vulkanen och delades på mitten.

Sedan sköts de iväg till jorden. Delningen visar sig bli en betydande del i spelet då Skylanders nu kan dela sig och mixa ihop sina färdigheter. 100 år senare, då nästa vulkanutbrott ska äga rum så kommer en viss Kapten Flynn flygandes i någon form av luftskepp för att beskåda ceremonin som hålls vid vulkanen. Men även denna gången kommer mörkrets makter och attackerar Flynn. Som tur är får han hjälp med att fly ner i vulkanen för att skaka av sig monstren som attackerar honom, hjälp av ett litet kattdjur som söker efter Skylanders för att rädda sin by.

Väl nere i vulkanen så är det du (portalmaster) som måste hjälpa Flynn och hans nyvunna vän genom att ställa en av dina tre Skylanders på portalen som tar denne Skylander’n från jorden till Skylands. Väl i Skylands så kan du styra karaktären och hjälpa Flynn med de monster som attackerar honom. Detta är början på ett äventyr som tar dig igenom en hel del skratt och underhållning!

Spelet

Spelet är ett typsikt plattformsspel som blandar lättsamma moment med humor och härliga färger. Man har en plats som man utgår ifrån och reser iväg till olika delar av Skylands för att bekämpa ondskans makter.
Förutom att man kan mixa sina färdigheter mellan olika Skylanders så kan man också uppgradera sina Skylanders. Då varje gubbe är delad i två delar så gäller detta även uppgraderingsystemet då man kan välja om man vill uppgradera underkroppen eller överkroppen. Med detta system så kan man uppgradera och göra sin absoluta favoritkombination vilket är väldigt trevligt.

Tyvärr passar inte alla Skylanders på alla platser då världen är uppdelad i områden där olika Skylanders är olika starka. I vissa områden så är vissa element starkare än andra, så som eldskylanders är starkare på ett ställe och magiskylanders är starkare på ett annat. Vad vi märkt så finns det inte någon direkt logisk förklaring till varför en magiker är starkare i ett specifikt onråde vilket känns lite ogenomtänkt.
Grafiken har fått sig en rejäl uppflyttning jämfört med de tidigare Skylanders, det är stora härliga vyer med klara färger. Man ser dock fortfarande en del mindre grafiskt slipade delar, dock händer det mer när kamera zoomar in och man kommer närmre karaktärena

Kontrollerna

Det finns en del att önska när det gäller kontroller, men i det stora hela så är de lättmanövrerat och väldigt enkelt att komma in i spelet för de flesta åldrar (spelet rekommenderas för 7 år och uppåt). Nyheter i Swap Force är att man nu mer kan hoppa, flyga, klättra med mera. Detta ger självklart mer variationer i miljöerna och en hel del bra upplägg för minispel.

Kameran är en av de större missarna då de är fasta vilket kan ställa till det lite då bandesignen inte alltid är optimal för en fast vinkel. Oftast fungerar det dock bra, det blir även enklare att navigera för barn i mindre åldrar. Annars är det, som nämnts tidigare, väldigt enkla kontroller med tydliga och pedagogiska instruktioner på hur och vad man ska göra i olika lägen. ”popup”-instruktioner visar dig vilka knappar som ska tryckas vid olika tillfällen vilket gör det lätt att förstå.

WiiU_screenshot_GamePad_01404
Gamepadens skärm används till information om aktuell Skylander.

Leksaker

Leksaker, gubbar, Skylanders, ja vad ska man kalla dom? Det är ju trotts allt små Skylandersgubbar i plast. Vad man än vill kalla dom så är de detaljrika och fungerar riktigt bra med den medföljande portalen. Den absolut största nyhetens med Skylanders: Swap Force är just möjligheten att dela gubbarna och koppla ihop dom för att kunna skapa flera olika sorters karaktärer, blanda eld och vatten eller trollkarl och jätte.

Det grundutbud som följer med tar dig igenom hela spelets story och består av en bläckfisk som är pirat, en liten ninja (går ej att dela) och en större eldkaraktär. Med andra ord kan du skapa totalt fem olika kombinationer utan att köpa till fler gubbar. Dessvärre märker man ganska fort att behovet av nya Skylanders är stort om man vill börja utforska Skylands. Detta är en väldigt kul idé och rolig sak att utveckla. Men det kan bli rejält dyrt för personen som köper dessa gubbar då de kostar mellan 100 – 200 kronor styck. Totalt finns det 16 olika Skylanders till Swap Force, de kan sättas ihop till 256 olika kombinationer.
Om man ska ge konceptet ett försvar så kan dina Skylanders även leka med andra leksaker i hemmet då de faktiskt är kompletta plastleksaker.

Har du spelat de tidigare spelen så fungerar det utmärkt att använda dina gamla Skylanders till Swap Force (man kan dock inte ha de nya Skylanders till de gamla spelen). Man kan också ta med sina Skylanders till andra kompisar trots att konsolerna inte är samma, en stor fördel för dessa gubbar. Det sparas även data i dina Skylanders så deras aktuella level etc. följer med dig när du går till dina kompisar för att utmana dom, de är också konsoloberoende vilket betyder att det inte spelar någon roll om du spelar på ett Xbox 360 eller Wii U.

Skylanders.betyg

Skylanders Swap Force är ett mysigt, härligt och intressant spel som tar Activisions roliga spelidé ett steg längre genom att kunna kombinera olika Skylanders färdigheter med varandra. Tyvärr så finns det en viss känsla av girighet mitt i allt detta roliga som tar ner spelets betyg en del då totalsumman blir väldigt mycket högre än ett “normalt” spel.
Men med en välbyggd och underhållande platformsvärld och standardfunktioner som att hoppa äntligen kommit med i spelet så får Skylanders Swap Force en Bra-stämpel.

Frågan som kvarstår är nu bara när butikerna bli soptipp för Activisions plast ännu en gång?

Tidigare artikelNyhet: Xbox One kontrollen har kostat 100 miljoner dollar