I spelet Scribblenauts Unlimited till Nintendo 3DS så testas ordkunskap och fantasi.

Vi har fått två exemplar av Scribblenauts Unlimited till Wii U samt Nintendo 3DS. Här nedan får du läsa vårt test för 3DS-versionen och våra åsikter om den.

Maxwell är tillbaka i ännu ett äventyr, denna gången med lite mer omfattande bakgrund vilket ger ett djupare spel än tidigare varianter. Man spelar Maxwell, och Maxwell har av sina föräldrar fått ett magiskt anteckningsblock som öppnar upp en värld full av utmaningar. Genom att skriva i detta anteckningsblock får man fram i stort sett vad man vill.

Bakgrundshistorien är att Maxwell och Maxwells syster Lily misskött sig och sitt användande kring detta magiska anteckningsblock. De har med hjälp av sitt block trollat fram ett dåligt äpple till en hungrig gammal man. Detta gjorde mannen väldigt arg, och han förtrollade Lily så att hon sakta blir till sten. För att bryta den förtrollning som Lily fått så måste Maxwell ge sig ut på ett äventyr och samla på sig starites. För att få tag på starites så ska Maxwell (du) hjälpa sina medmänniskor med olika uppgifter, till sin hjälp har man då detta magiska anteckningsbok.

scribblenauts.unlimited.3ds.4

Spelet

I början av spelet är man på en bondgård, där man får en genomgång av vad som har hänt och man får också en liten tutorial för att lära sig hur spelet fungerar. Det är bra, speciellt för en nybörjare av detta spel som jag är. Under spelets början finns ett antal platser att resa mellan, och ju fler starites man lyckas få – desto fler ställen kan man också resa till. Detta gör spelvärlden ändå tämligen öppen, då man inte tvingas genom ett ställe i taget för att sedan komma till nästa.

Här nedan är en del av världen som Maxwell ska möta och ta sig igenom. Det är den första halvan som visar Capital City och en del av MetaForest.

Scribblenauts.wiiu.3

De olika platserna man reser mellan är av varierande innehåll, det är allt från stora slott, undervattensvärldar, djungler eller städer. På dessa olika platser finns karaktärer som behöver hjälp med olika saker, och om man hjälper karaktärerna med deras problem så blir man också belönad. Varje plats – eller bana, har ett visst antal starites man kan få. Stora uppdrag ger en hel starite, medan små uppdrag kan ge en skärva av en starite. Om saker och ting är för svårt att lösa, så får man efter en viss tid fram ett frågetecken där det ges mer hintar om vad det är för något man ska skapa med sitt magiska anteckningsblock.

De olika problemen man möts av kan dock oftast lösas med samma sak – exempelvis en brandsläckare eller ett svärd, men det är upp till ens egen fantasi (och kunskap i engelska) att se till så det inte blir så enformiga lösningar på det man ställs inför. Oftast känns det dock som om det enklaste är det som fungerar bäst, och det gör att det känns som om spelet upprepar sig och man gör samma sak om och om igen.

Eftersom spelet är så pass öppet som det är och ens valmöjligheter är så många så går det att skapa mycket objekt eller till och med karaktärer, bara för att det är kul. Begränsningar finns, och då främst kring “fula ord” och licensierade saker. Men i grund och botten är det en själv som spelar spelet som sätter gränserna.

scribblenauts.unlimited.3ds.1

Grafiken i Scribblenauts Unlimited är väldigt speciell och lekfull. Det är en enkel animering i det som sker, och miljöerna är lite barnsliga och söta. Allt går i samma nyanser och karaktärerna har liknande drag. Men med all lekfullhet så går det att få saker passa i hop oavsett vad man skapar, och det passar så väl vuxna som barn med denna grafik. Och eftersom grafiken inte är speciellt avancerad gör det också att det passar bra att spela på en 3DS. Men för att vara ett spel till Nintendo 3DS så är det väldigt platt.

scribblenauts.unlimited.3ds.2

3DS-specifikt

Tyvärr saknar 3DS-versionen möjligheten att skapa och designa egna föremål, som man kan göra till Wii U. Men vad som däremot är 3DS-unikt är Streetpass. Med Streetpassfunktionen kan man se hur andra löst pussel och problem i spelet på sina egna unika sätt. Detta skapar alltså möjligheten till att få nya idéer om hur man kan lösa problemen i spelet.

scribblenauts.unlimited.3ds.bra

Spelets idé är väldigt rolig, och det går att spendera mycket tid på att skapa saker bara för att det är kul. Grafiken är unik och söt, och känns rolig att spela i. Problemen man stöter på känns humorfyllda och roliga att lösa, till en början. Ju längre spelet spelas så blir det enformigt och då pussel kan lösas på samma sätt känns det som om man efter ett tag spelar samma sak om och om igen. Men trots all är det ett roligt och bra spel som passar hela familjen att spela tillsammans.

Tidigare artikelRecension: Scribblenauts Unlimited (Wii U)
Nästa artikelNyhet: Dröjer innan Battlefield 4 får AMD boost