Ett mystiskt spel men ändå med underbar humor och det man minst anar händer, men håller det i längden? Blir det inte uttjatat? Det ska vi ta reda på…

Om man som jag och inte har spelat dom tidigare Saint Row utan mer sett dom på youtube eller sett på när andra spelat kan man tro att fjärde delen i serien ska vara ett seriöst spel med mycket gäng och andra problem, men då blir ni kanske besvikna men ändå glada då vi kan säga att det är detta och mycket mer.

Det är ett vågat steg av utvecklarna Volition att få in så mycket humor som dom har lyckats med i ett spel som Saint Row. Till en början kan man tro att det är seriöst med en massa action men det är i stort sett bara början av spelet som är det och det dröjer inte länge innan leendet på läpparna hamnar där.

Vem vill inte vara president?

Att börja spelet med att vara president i USA kan inte bli så mycket bättre tycker man men det dröjer inte allt för länge innan man får sin värste fiende emot sig, en utomjording som börjat anfalla USA och självklart är det presidenten som ligger i fokus och dessa är bekanta med varandra sedan tidigare.

saintsrow4-2

Ingenting går som planerat och utomjordingarna får sin vilja igenom men fastän man är en av världens mäktigaste så blir man tillfångatagen och man hålls som ”gisslan” i någon typ av virtuell värld som ens fiende har skapat, till en början känns det som en omöjlighet att ta sig ur men tillslut får man hjälp av den man minst kunnat ana skulle finnas där vid ens sida.

Fastän spelet har en del komiska och ”speciella” delar i spelet som gör det hela roligare och ger en enorm överraskning, ett exempel kan vara man ska jaga fiender som är utklädda till katter med enorma huvud på cyklar som är snabbare än sportbilar. Vem skulle kunna komma på något sådant i ett action spel?

Saint row tar hjälp av gäng…

Det som gör Saint Row 4 speciellt från sina tidigare spel är att denna gången tar man det inte lika seriöst på allting om man jämför med dom tidigare spelen där det varit mer likt GTA med det kriminella och gängen. Utvecklarna har ändå valt att behålla visa delar från tidigare Saint Row som bland annat att gå med gäng eller skapa sina egna gäng. Precis som vanligt i dessa typ av spel så är det makt som ligger i fokus, så ju mer man äger av kartan desto bättre och mer poäng tjänar man.

Med dessa poäng kan man sedan uppgradera vapen, få ”superkrafter”, nya kläder, tatueringar och mycket mycket mer. Det finns hundratals, om inte tusentals olika sätt man kan skapa sin karaktär på och är man inte nöjd kan man alltid under spelets gång ändra det med nya kläder eller varför inte en ny tatuering.

saintsrow4-1

Men precis som i både Saint Row, GTA och andra liknande spel så är det sidouppdragen som den mesta tiden och där finns det både roliga som man vill få bästa resultatet på eller andra man bara vill göra för att få dom avklarade. Saint Row 4 erbjuder en massa sidouppdrag som aldrig tar slut och man kan alltid satsa på att få guld och bästa ”highscore”.

Grafik & Ljud

Grafiken i Saint Row 4 är bra och det märks att utvecklingen går framåt fastän spelmotorn Havok har några år på nacken. Men det som gör spelet riktigt bra är musiken som är bland de bättre man hört i ett spel på länge samt röstskådespelare som gör precis som dom ska och får passande karaktärer. Med tanke på hur stort spelet är så har utvecklarna varit snabba med att åtgärda buggar som man snabbt upptäckt och även lika snabbt åtgärdat.

saintsrow4-4

Recensionen är baserad på PC-versionen av spelet där kontrollerna kan man nästan säga är perfekta och genom att styra kameravinkeln med hjälp av musen blir det egentligen inga problem där. Det svåraste enligt mig var när man skulle hoppa (med hjälp av sin ”superkraft” kan man hoppa högt, riktigt högt) mellan olika plattformar eller liknande kunde kontrollerna ibland bli ostabila och i värsta fallextremt irriterade när man nästan kommit högst upp.

Fjärde delen i Saint Row-serien känns som man valt att ha två olika ansvariga till storyn där ena fått ta del av komedi-delen och den andra för det lite mer seriösa. Enligt mig är detta den perfekta blandningen men det kanske inte passar alla och kan bli väldigt förvirrande vi köp av spelet. Men att spelet är så fritt som de är ger en stor fördel och enligt mig tycker jag det är modigt av Deep Silver som utgivare att acceptera det mer komiska i spelet om man jämför med dom tidigare spelen. Man kan leka att vara en superhjälte eller varför inte stadens värsta gangster med både hela staden och poliskåren efter sig.

Saint Row 4 är utan tvekan ett spel som är lite annorlunda och får dig att skratta kan vi varmt rekommendera det men tyvärr kan det bli väldigt förvirrande och dom som köper spelet kan antingen bli besvikna eller nöjda med spelet då man har olika krav. Men vem skulle inte vilja kunna flyga eller hoppa över en skyskrapa?

Låt oss hoppas att detta var slutet av Saint Row-serien men man kan aldrig vara säker då utomjordingarna kanske återigen gör en comeback…

Tidigare artikelNyhet: Wonderful 101 säljer sämre än väntat
Nästa artikelNyhet: Styr din Philips Hue lampa ifrån din Mac