Dags för ett helt nytt Resident Evil, åttonde spelet i sin ordning och denna gången får vi springa runt i en by, men var är all skräck?

Jag mer eller mindre älskar Resident Evil, älskar det för sin djupa story och framförallt för sin skräck, skräck som spelserien en gång hade.

Men nu när åttan släppts, Village är här så har nånting hänt, Capcom själva säger t.om att dom valt att inte göra Village särskilt läskigt då dom fick en feedback om att Resident Evil 7 var lite för läskigt och man valde att tona ner det i åttan.

Tyvärr märks detta av ganska så snabbt i spelet, det finns enorm potential att göra spelet riktigt läskigt då miljön som spelet utspelar sig i är en miljö som bara skriker skräck och obehag, men tyvärr kämpar Capcom emot detta, fastän Resident Evil gjort sig känt för just att vara läskigt.

Resident Evil Village

Ännu en gång spelare vi som Ethan Winters och man kan säga att detta Resident Evil är en ren uppföljare till sjuan, storyn fortsätter och mystiken finns kvar. Ethan är åter tillsammans med sin hustru Mia samt sin nyfödda bebis Rose. Målet dom har är att få leva ifred utan en massa problem och intriger men ni kan nog lista ut att denna lugna tid ifred blir väldigt kortvarig. Chris Redfield har en stor roll i detta Resident Evil som mer eller mindre ska skydda familjen, men som till en början ser ut att vara emot oss på alla sätt, men allt har sin anledning.

En annan ”nyhet” i Village är att det egentligen inte är zombies som attackerar oss, istället är det typ varulvar som ligger i fokus, samt några andra typer av fiender som inte verkar vara zombies som vi annars är vana vid. Det är också tråkigt men samtidigt så förstår jag att Capcom vill utöka Resident Evil världen på sitt sätt, men jag tror detta med varulvar och fiender i Village kommer att stanna här.

Fiender i Resident Evil Village är inte särskilt många, det är ganska enformigt men samtidigt så får jag känslan att det inte behövs mer, zombies eller varulvar, det är fiender. Som i alla andra tidigare Resident Evil så har vi lite olika bossar att ta oss an, men kan inte säga att dessa bossar är särskilt utmanande eller krångliga, man ser ganska snabbt vart man ska attackera och då är det bara att mata på, dock får man snåla på ammo fram till bossen.

Resident Evil Village

Resident Evil Village känns som att det har blivit mer fokus på action och enklare pussel än skräcken, vi har till exempel The Duke som är vår ”shop” där vi kan sälja saker vi hittar i denna värld, för dessa pengar vi samlar ihop att vi främst uppgradera våra vapen och köpa tillbehör till vapen samt ammunition. Till en början misstänkte jag att The Duke inte var så trevlig som han verkade, men han gav oss en väldigt god förklaring i koder varför saker och ting händer just Ethan.

Resident Evil har från sitt första spel alltid haft lättare pussel och allt hänger i slutändan ihop, men pussel i Village är lite för lätta, man kopplar ganska snabbt vart man ska och vilka rum man kan öppna med vilka nycklar till exempel.

Resident Evil Village är grafiskt ett riktigt mästerverk, jag spelade på Playstation 5 vilket fungerade klockrent, inga buggar och laddtiderna var minimala, ärligt talat minns jag inte ens några laddtider. Grym känsla i denna by, detaljerna i varje rum och varje hus är obeskrivlig, det märks tydligt att Capcom älskar detta med detaljer som ger ett perfekt helhetsintryck. Jag skulle nog säga att grafiskt så får spelet toppbetyg och då är detta på Playstation 5, jag vet dock inte om spelet är PS5-optimerat grafiskt såsom att ha 4K-upplösning, men toppbetyg är helt klart där.

Utöver det grafiska så är ljuddesignen i Resident Evil Village minst lika bra som grafiken, röstskådespelarna håller alla en hög nivå, grymma dialoger med intressanta diskussioner som är innehållsrika och har stor betydelse i många fall i spelet. Allt hänger ihop på sitt sätt och man får svar på väldigt mycket med tiden och det är exakt det Resident Evil är, mystiken till en början som sakta men säkert ger oss alla svar.

Resident Evil Village

När man hör om Resident Evil tänker man oftast först på Umbrella och T-virus där allt börja, men här har vi inte mycket Umbrella, det finns men långt ifrån som vi annars är vana vid. Men allt har sin början och Resident Evil Village har en början till något helt nytt, frågan är bara vad det kommer att vara framöver då det känns som att Resident Evil 9 också blir en fortsättning på åttan, men i vilken riktning är frågan.

Jag gillar Resident Evil Village starkt, men jag saknar skräcken, jag vill inte ha ännu ett actionspel som vi redan har gott om, jag vill ha skräck och skräck när den är som bäst från Capcom i Resident Evil.

10
10
9
8
Tidigare artikelThe Last of Us Part II har nu fått PS5-uppdatering
Nästa artikelGoogle I/O har sammanfattats på under 9 minuter
recension-resident-evil-villageResident Evil Village är inte min största favorit, men det är helt klart ett spel värt att ge en chans, men det gäller att ha spelat sjuan sedan innan för att hänga med i spelets story. Resident Evil Village erbjuder på mycket gott, men alldeles för lite skräck.