Resident Evil 7 blev utan tvekan en succé hos många och nu är det dags igen fast denna gången med en klassiker i ny kostym och jag kan bara säga en sak, vi vill ha mer!

Vad jag kan minnas så spelade jag aldrig Resident Evil 2 på PS1, men ändå känner jag igen mig på vissa moment. Resident Evil 1 och 3 är spel som jag minns från serien och speciellt trean som man ha många minnen ifrån och önskar nu vi får se en remake av den också.

Men nu pratar vi om Resident Evil 2 där Capcom har gjort ett riktigt riktigt bra jobb och då inte bara grafiskt utan detta är en remake där man har gjort om lite i storyn samt gjort om lite i själva miljön som allting utspelar sig i.

Precis som i originalet så är vi tillbaka i Racoon City, vi är tillbaka på polisstationen men det är här allting börjar och inte nog att man försöker ta sig därifrån som antingen Leon eller Claire där båda har olika bakgrundshistorier och båda har sin väg att ta sig därifrån, samma spel, samma miljö, samma mål men två olika perspektiv vilket gör en hel del och jag tycker det är konstigt att inte fler spel har valt att göra så.

Det som jag verkligen tycker om med nya Resident Evil 2 är att Capcom har valt att ha kvar känslan i spelet såsom hur karaktärerna rör sig, att man kan ha Mr.X hack i häl och det ända vi kan göra är att springa ifrån honom, att man måste hitta sina gröna plantor för att kunna öka på hälsan eller så enkelt som att begränsa vårt inventory vilket gör att vi ibland måste ta beslut om vad vi ska ta med oss i utsatta situationer.

Såna små detaljer som inte bara sätter skräck i en utan det gäller att vara taktiskt och ta rätt beslut i just den situationen, kan säga redan nu att skjuta alla fiender man ser inte är en lösning och förmodligen kommer man inte hitta ammunition till det heller. Ju svårare svårighetsgrad desto mindre ammo kort och gott. Det är lite som att betta rätt och ett bra exempel är att betta nu lagom till eurovision betting.

Det är just det jag gillar med Resident Evil 2 förutom all skräck och jump scares som man får vara med om så måste man vara mer strategisk. Det är något jag länge saknat i skräckspel att inte bara ha massa jump scares eller gå runt i korridorer utan faktiskt ha små mini-pussel och begränsa när det kommer till överlevnaden. Resident Evil 2 har kvar flera av sina pussel men långt ifrån så många som jag personligen hade velat ha, hade mer än gärna velat se fler pussel i spelet och lite svårare. Pusslen som är nu känner vi igen från originalet fast med en lite touch, men vi vill ha mer, svårare, mer komplicerade i kommande remakes.

Eftersom det är en remake så är det grafiska och ljud som ligger i fokus och vilket jobb Capcom har gjort med grafiken, det är samma grafikmotor som används i Resident Evil 7 vilket inte kommer som en chock utan tvärtom, riktigt bra val där detaljer och miljöerna är perfekt skapade för Resident Evil 2. Dialogerna är desamma där även ljud har fått sig ett lyft och precis som i andra Resident Evil spel så är det detaljer, både till ljud och grafik som gäller här. Vill man ha original musiken så finns den möjligheten också men då måste man köpa Deluxe Edition, men kan säga att den musiken skapar en helt annan stämning i spelet än den nya. Jag spelade på Playstation 4 och kan säga att fastän att konsolen har några år på nacken så ser spelet riktigt bra ut och det flyter på utan några som helst problem, sen att jag har problem med att sikta med handkontroll är mitt egna fel men känslan och kontrollerna på konsol är utmärkta.

Visst finns det brister i storyn om man spelar dom från två olika perspektiv där saker och ting inte riktigt hänger ihop, men inget som jag egentligen bryr mig om, mer komiskt. Bra exempel är att över hela Racoon City kryllar det av zombies men Leon och Claire verkar inte bry sig om det särskilt mycket utan vill bara komma där ifrån. Karaktärer som Ada Wong finns med i ett hörn också där det i Resident Evil 2 avslöjas mer och mer vem hon egentligen är, faktiskt något som jag inte riktigt hade koll på. Precis som i originalet kan man spela först som Leon och sedan köra en ”2nd run” som Claire där storyn och slutet är annorlunda eller om man vill börja som Claire och köra ”2nd run” som Leon där vi får två andra avslut där. En runda tar ungefär 8-10 timmar så kort och gott har man nästan 40 timmar speltid att ta sig igenom och med gratis DLC på gång och nya spellägen.

Jag är glad att Resident Evil 2 remakes gjordes, jag är glad att den släpptes början på 2019 då hoppet om riktigt bra spel i år håller i sig nu där många stora titlar väntas komma. Jag kan ärligt talat inte säga mycket som spelet brister på utan jag har det riktigt bra, intressant story, snyggt och helt enkelt Resident Evil som vi alltid väntat på att det ska vara.

Nu väntar jag precis som väldigt många andra på att vi ska få se en liknande remake på Resident Evil 3 i framtiden och det är det nog ingen tvekan om med tanke på hur mycket Resident Evil 2 remake sålt och vilket stor snackis det har blivit redan långt innan spelet släpptes.

Ge oss bara Resident Evil 3 remake och låt det ta den tid det tar.

[wp-review id=”33661″]

Tidigare artikelBygg in Sonos-högtalare i vägg, tak eller utomhus