Kan minnet i framtiden vara värt mer än allt annat på denna planet? I Remember Me är minnet det ända man har och man måste kämpa för det, men hur långt håller den iden?

Det är alltid kul när det kommer nya spel med en lite mer annorlunda story och speciellt när det handlar om framtiden. Det tar inte allt för lång tid att lista ut att Remember Me utspelar sig i Paris vilket kanske inte heller är helt vanligt. Om man tänker sig Paris som en romantisk och välvårdad stad så får man nog tänka om när man spelar detta.

Året är 2084 och av någon anledning så är minnet något av de mest betydelsefulla på denna planet. Genom ett styrande företag vid namn Memorize som utvecklat en teknologi som gör det möjligt att ladda upp sitt minne online och självklart använder Memorize detta till sin fördel då det finns en del minnen där ute man velat komma åt.

Man spelar som huvudkaraktären Nilin som är en kvinna där mystik är bara förnamnet. Ganska väntat så ha Nilin inget minne av nånting och det gäller att få tillbaka detta samt bekämpa just Memorize som styr och ställer allt för mycket. Man tar både hjälp och hjälper olika rebeller samt dom som är anti just denna organisation. Storyn i spelet börjar väldigt hårt men blir i slutändan ganska rörande och man blir mer och mer nyfiken hur det egentligen kommer gå för Nilin och om hon får svar på sina frågor.

remember-me-3

Förutom att Remember Me handlar en hel del om att klättra och hitta dom rätta vägarna som man får en hel del hjälp med men så finns det en del fighting i spelet där man lyckats utvecklat ett annorlunda combo-system med olika combos där olika kan ha olika födelar till olika fiender eller hjälpa Nilin med såsom att öka på hälsan, starkare slag eller bara öka energin som får till extremt kraftfulla och snabba slag. Som kanske väntat så finns det även bossar och mini-bossar som det gäller att få ner med rätt combo där det gäller att välja rätt kombination. Men kan detta combo-systemet göra spelet till att bli bra? Kan väldigt lätt bli uttjatat och man tröttnar lätt på det, fastän det finns några coola sexstegs combos så blir även dessa uttjatade efter ett tag.

Från romantiska Paris till slummen…

Remember Me har verkligen en snygg och lite små mysig/romantisk miljö för man är ju ändå i Paris men allt är inte lika vackert under ytan som man ganska snabbt får känna efter och vad gör man inte för att få tillbaka sitt minne. Kartorna kan kännas väldigt stora men tyvärr kan de luras lite då spelet är väldigt linjärt och det är bestämt vilken väg man ska ta samt vart man ska klättra men ibland får man tänka till lite då det kan finnas skyltar som byter skepnad och man tvingas stressa igenom de lite mer eller elstängsel som går på till och från där även de gäller att man är snabb i fingrarna, men frihet saknas tyvärr vilket förstör en hel del då det känns som att tanken fanns där om att vara ett mer fritt spel. Lite roligt är det att karaktärerna som finns lite över allt på kartorna kan ge olika kommenterar när man springer förbi eller liknande.

Grafiken i spelet är annars väldesignat och man har lyckats få till många fina detaljer som gör att helhets intrycket imponerar. Synd bara att det kunde bli mer fritt och öppen värld så hade det blivit ett riktigt topp spel som vi sent skulle glömma. Röstskådespeleriet var utan tvekan genomarbetat och många av detaljerna satt utan tvekan på sin plats.

remember-me-1

I sin helhet är Remember Me ett bra spel med lite annorlunda funktion som att spola fram och tillbaka i olika minnen för att ändra lite i dom för att klara av uppdraget. Men just att det bli såpass linjärt och på många moment väldigt enkelt gör att det hela blir lätt tråkigt och man upprepar i stort sett samma sak varken svårare eller lättare. Det utan tvekan roligaste i spelet är striderna och utmaningen om att lyckas få fram nya combos där Dontnod som är utvecklarna gjort detta tillräckligt enkelt för att se snyggt ut och ge oss en mindre utmaning i vissa fall.

Remember me…

Capcom som utgivare marknadsförde spelet en hel del under årets samt förra årets E3 men dog sakta men säkert ut vilket gjorde att kanske inte allt för många visste om spelet eller var beredda på att köpa det, Capcom borde kämpat fram till lanseringen av spelet och kanske hade marknaden nappat på det.

Spelet må heta Remember me, tyvärr kommer det inte blir något ”remember me” denna gången.

Tidigare artikelE3: Call of Duty: Ghosts till Wii U
Nästa artikelUndersökning: Vilken konsol blir nummer ett nästa år? Del 2