Som en uråldrig Mariofanboy så måste jag nu erkänna att Ubisoft har satt ribban för hur ett modernt plattformsspel till Wii U ska vara!

Rayman Legends är ett spel som många Wii U-ägare har väntat på . Spelet som var Wii U-exklusivt blev den 7 februari ett multiplattformsspel och försenat från mars till september, ett slag under bältet från Ubisofts sida med försvaret att fansen vill kunna spela på sin nuvarande konsol och Ubisoft vill släppa sina spel samtidigt till alla konsoler. Efter bekräftelsen så fanns det inte så mycket att göra. Men den 11 september släpptes äntligen Ubisoft’s uppföljare till Rayman Origins. Rayman Legends finns nu till Wii U, Xbox 360, PS3, PS Vita och PC. Men det vi har testat är Wii U versionen, förutom unika kontroller och lite extramaterial så märks det tydligt att spelet är byggt för just Wii U från grunden.

Rayman Legends är ett plattformsspel där du rör dig från sida till sida, utan att överdriva så är detta ett av de mest underhållande, genomtänkta och väldesignade sidescrollers som gjorts i modern tid. Med Rayman Legends bakom sig så inser man vad spel som New Super Mario Bros kunde varit om Nintendo vågade satsa lite mer. Här finns Co-op, Onlinelistor, mängder av hjältar, varierande världar och en fantastisk bandesign.

Det hela börjar i ett stort tält där det lilla flygfäet Murphy får reda på att farliga och onda monster håller på att attackera de små figurerna Teensies. Till deras räddning så blir Murphy befallen att varna hjältarna i dramat, Rayman, Globox och Barbara. Tillsammans (eller ensam) ska de rädda Teensies från fångsten och återställa deras samhälle.
Handlingen är lagom lätt och inte speciellt krävande för spelet. Platformsspel av denna typ behöver inte ha mer invecklad handling än att en eller flera ska bli räddade från de onda.

Själva spelet är uppbyggt på tavlor (banor) i ett stort tält, det är Bubble Dreamer som är herren i tältet och även han som varnade Murphy för attacken. Till vänster om Bubble Dreamer så finns extramaterial så som Hjältar, Figurer och fem världar med de bästa banorna från Rayman Origins.
Till höger om Bubble Dreamer så finner man de nya världarna, det är sex världar totalt som bjuder på action, musik, episka bossar och ett enda stort leende!

rayman_legends-1

Sista tavlan på varje värld är extra nyskapande då Ubisoft har blandat musik och plattformsspel på ett unikt och fantastiskt sätt! Här gäller det att springa då du är jagad av eld eller stora drakar. Men det som är så fantastiskt härligt här är att man med ett brett leende springer i takt till kända musikstycken som Eye of The Tiger, givetvis i underbar Rayman-anda.
Musik är något viktigt genom hela spelet då musiken tillsammans med grafiken och humorn gör Rayman Legends till ett fantastiskt äventyr!

Kontroller

Kontrollerna är enkla som sig bör, det är egentligen bara tre knappar och analogspak/D-pad man använder. Spelet visar att du ska styra med analogspaken, men som sidescroller så känns D-paden mer naturlig och direkt. Springer gör man genom valfri axelknapp.

A-knappen använder du för att hoppa, väl uppe i luften kan du hålla inne samma knapp för att ”flyga” eller rättare sagt falla långsamt. B-knappen används till slag, här kan man även kombinera för att styra slagen. Trycker man neråt och B så slår man neråt och så vidare. Väljer man att springa och trycka B så snurrar man för att attackera fiender, detta går även lite snabbare än att springa vilket kan vara ett bra sätt att ta sig framåt på vissa sekvenser.

Lucky Tickets

Rayman Legends har, som vi skrev ovan, sex världar att tampas med. Men förutom dom så finns det en hel del annat att gotta sig i. När du klarat en tavla så får du olika pokaler beroende på hur många Lums du tagit på vägen. Mellan silver och guld så finns även en Lucky Ticket som är en skraplott där du, via Gamepaden, skrapar fram din vinst. Det är just dessa Lucky Tickets som spelets extramaterial ligger i.

På dessa lotter kan du vinna banor till det tidigare spelet Rayman Origins, fler Lums och figurer. Dessa figurer finns i en hel del olika arter och ger dig nya Lums varje dag, antalet Lums du får beror på vilken grad figuren har i artens hierarki.

Lums, Lums, Lums… Vad använder man alla dessa Lums till?

rayman_origins_conceptart_0rEEY

Lums är en sorts insekt som kan användas som valuta för Rayman och hans vänner. Med Lums låser du upp nya karaktärer och dräkter, som exklusiva dräkter så kan man i Wii U versionen få Mario (Rayman) och Luigis (Globox) dräkter.

För den som inte tycker olika dräkter eller massa figurer är något värdefullt så bjuder även Rayman Legends på spelbart extramaterial. Som vi skrev tidigare så finns det en tavla som heter Back to Origins. Här hittar du fem världar från Rayman Origins, detta är extramaterial av rang och ger en hel del extra glädje för den som inte testat Rayman Origins. Rayman Legends är Origins uppföljare vilket gör att bandesign och humorn smälter väldigt bra ihop därför är detta extramaterial en väldigt passande del av Rayman Legends.

En rolig detalj som Ubisoft har lagt in i spelet är ett fotbollsspel, det är simpelt, snyggt och underhållande. Här kan man spela fyra personer samtidigt, man har två mål som står på en upphöjd hylla vilket gör det betydligt svårare att få in bollen. Det finns ingen direkt poäng med spelet, men det är ett kul sätt att lägga in spelbart extramaterial som garanterat kan fylla en helkväll om man fastnar i det.

Awsomeness

I Rayman Legends samlar du hela tiden på dig pokaler, du får brons, silver eller guld beroende på hur många Lums du samlar på dig i tavlorna. Pokaler får du också när du spelar online och gör utmaningar. För dessa pokaler får du poäng, brons=1 poäng, silver=5 poäng, guld=10 poäng och platina ger hela 50 poäng.

Med dessa poäng bygger du upp din Awsomenesslevel vilket är en måttstock för att visa hur du presterat i spelet. Spelar du enbart för att köra igenom de sex världar som spelet bjuder på så spelar detta mindre roll, men kör du onlinematcher så blir Awsomenessleveln roligare att bygga upp då du blir offentlig på topplistor och tävlar mot andra.

Nu kommer vi till grafiken, den underbara grafiken. Rayman Legends är full av fantastisk grafik, hela spelet är ljuvligt att kolla på, banorna är härligt lummiga med härliga färger, karaktärerna är knasigt designade och fienderna har en blandning av hat och skratt. Detaljen att kunna kittla de stora bestarna på Gamepaden gör att leendet drar i ens mun.

En härlig grafisk designdetalj är tavlorna i tältet. När du springer mellan tavlorna så blir de som 3D då bilden i tavlan rör sig i samma håll som du springer, bilden på tavlan hoppar också ur en bit vilket ger en härlig och levande effekt. Detta är ett av många exempel på hur Ubisoft lyckats fånga så otroligt mycket liv i ett plattformsspel som detta.

rayman_legends_running

Flerspelarläge

Nöjer man sig inte med att spela själv så kan man bjuda hem sina kompisar för att spela. På Wii U versionen kan ni vara upp till fem personer samtidigt, fyra som spelar med Wii U Pro Controller eller Wiimote och en som spelar Murphy på Wii U Gamepad. De karaktärer som är spelbara i Co-op läget är Rayman, Globox, Teensies, Princesses och Murphy. Förutom själva karaktärerna så kan man naturligtvis gå in i Heroestavlan och välja vilken dräkt man vill springa runt i.

Är man två till fyra spelare som hjälps åt så blir spelaren med Gamepaden Murphy när dessa delar av banorna kommer, annars så är man vald karaktär. Är man fem spelare så blir personen med Gamepaden endast Murphy, som Murphy kan denna spelare sätta upp plattformar, rotera världen, hjälpa till att besegra fiender med mera. Detta kan jämföras med New Super Mario Bros som låter dig endast sätta upp plattformar med Gamepaden genom att du pekar med fingret (där kan du inte använda Gamepaden till något annat i Co-op läget).

Online

Att göra ett plattformsspel av denna sorten till ett onlinespel är inte helt lätt. För att spela flera spelare samtidigt så krävs en hel del kommunikation, tyvärr så försvinner ofta det när man kör online då språket kan vara ett hinder eller att alla inte vill vara med och prata. Sen ligger det alltid en viss retrokänsla i sidescrollers, därav har Ubisoft fått in en perfekt onlinelösning för spelet. Ubisoft har rättare sagt tagit leaderboards till en ny nivå.

En av tavlorna i spelet heter Challenges, detta är en utökad version av den Wii U exklusiva challengeappen som släpptes i våras (För er som har spelat mycket på Challengeappen så förs dessa poäng över till hela spelet för att stärka din awsomenesslevel). Till skillnad från challengeappen så kan man nu välja mellan daglig utmaning eller veckoutmaning, därefter kommer även extrem daglig utmaning och extrem veckoutmaning. Båda dessa utmaningar går ut på samma sak, klara det uppdrag man får på en specifik bana. Uppdragen kan vara att nå en viss längd så fort som möjligt, klara en bana så fort som möjligt eller springa så långt som möjligt på en viss tid.

rayman.eld

Som utmaningen nämner så är det nya utmaningar varje dag eller varje vecka beroende på vad man väljer att göra. Här tävlar du mot en snittid som ger dig brons, silver, guld eller platina beroende på hur bra du presterat. Dessa utmärkelser ger dig ett visst antal Lums som pris för att du varit med och tävlat.
Den extrema varianten är samma princip fast på betydligt svårare banor.

En sak som de verkligen lyckas med på dessa challenges är att få fram vinnarglöden i dig. Har man väl börjat slå rekord så är det svårt att sluta för man kommer hela tiden på nya sätt att klara det snabbare. Det faktum att det blir nya tävlingar varje dag gör att man inte tröttnar på att hoppa in i denna delen av spelet.

En annan del av onlinestödet är så kallade Invaded-tavlor, dessa tavlor är ett sidouppdrag på originaltavlan där man ska rädda tre Teensies på tid. Ju snabbare man kommer i mål ju fler Teensies finns det kvar, efter en viss tid så skjuts de upp med raketen de är fastknutna i.
Då dessa tavlorna går på tid så passar de bra att använda i onlinestödet. När banan är slut så kan man sedan se på Gamepaden hur man har presterat jämfört med top 10, sina vänner, andra i sitt land eller globalt.

Även MiiVerse-integration har Ubisoft fått med i spelet, detta gör att du när som helst kan trycka + och posta din aktuella skärmbild på MiiVerse. Du har också MiiVerse-knappar på Gamepadens skärm vid topplistorna, statistiken och slutet av banorna om du vill dela dina prestationer med andra på MiiVerse.

rayman.betyg

Redan efter någon timma så kändes Bäst-stämpeln som det rätta valet. Nu tiotals timmar senare så sitter känslan fortfarande kvar. Då vi är hårda med betygen så försökte jag hitta negativa saker att sätta dit Rayman på, men det går inte. Ubisoft bjuder på ett fantastiskt äventyr med denna plattformssuccé. De sätter en helt ny ribba för hur man ska utveckla plattformsspel (främst till Wii U). De blandar känsla, grafik, musik och underhållning i en enastående förpackning som är ett måste denna spelhöst!

Det negativa som finns är att spelet blev så pass försenat till oss Wii U-ägare, men annars kan vi bara gratulera Ubisoft för ett av årets bästa spel!

Tidigare artikelNyhet: iCloud.com uppdaterad för iOS7
Nästa artikelRykte: Zelda – Wind Waker HD tar väldigt lite utrymme *Uppdaterad*