Peppen och längtan inför ett nytt Pokémonspel har varit stor på Teknikhype. Lever Pokémon Alpha Sapphire till Nintendo 3DS upp till förväntan?

För ungefär två månader sedan skrev jag en krönika inför rollspelen Pokémon Omega Ruby och Alpha Sapphire gällandes peppen inför de nya spelen. Nu har vi på Teknikhype fått prova Alpha Sapphire till Nintendo 3DS. I krönikan står det om nyheter om spelet, och även övrig information, så nu kommer mer fokus på hur det fungerat att spela, och eventuellt lite upprepningar.

pokemon.alphasapphire.3

Handling

I början av spelet får man välja om man ska köra spelet som en pojke eller flicka i sitt val av tränare, och så får man välja namn. Spelet startar sedan i staden Littleroot town, dit man nyligen flyttat. Man kikar runt lite i sitt nya hem, och sitt nya rum – vilket snarare är en hel våning så vi kan ju gissa att ens karaktär är lite bortskämd. Via TVn får man veta att man precis missat sin pappa på TV. Pappa är gymledaren i Petalburg City!

pokemon.alphasapphire.1

Efter detta tar man en runda och säger hej till sina nya grannar. I grannhuset bor professor Birch, som är Hoenns mest kända pokémonforskare. Hoenn, det är hela det området där spelet utspelar sig, så han är alltså väldigt känd. Professor Birch är dock inte hemma, men man får prata lite med hans fru, och dottern May eller sonen Brendan beroende på vad du själv valde att spela som i början av spelet. I ett laboratorium en liten bort får vi veta att professor Birch är ute och utför en fältundersökning. Så, det är bara att leta efter honom. Och man hör honom lång väg, skrikande efter hjälp. Och nu får man välja sin första Pokémon för att rädda professor Birch! Valet är mellan Treecko, Torchic eller Mudkip. Alla med olika egenskaper. Jag valde Treecko – en tuff gräspokémon, och räddar professor Birch i ett nafs.

Nu med en riktig egen Pokémon, så får man även några pokébollar och är redo att gå ut i världen, fånga de Pokémon man vill ha, lösa uppdrag, spöa pokémontränare och gymledare. Under resans gång bekantar man sig med de man möter, och de kan både hjälpa och stjälpa.

Pokémon är inget spel som man bara kan prova tjugo minuter och sedan tro att man har koll. Det tar många timmar innan man hittar ens bra Pokémon att ha med sig. För det gäller att ha olika typer av Pokémon för att klara av att ta sig fram i världen. I vissa tillfällen måste man ta sig över vatten, och andra behöver man någon som kan krossa stenar. För oss som spelat de tidigare Pokémonspelen är det en självklarhet att även prova detta. Men är det egentligen bättre nu? Med nya funktioner som jag nämner i krönikan är tanken att man ska få mer kontakt med sina Pokémon och kunna göra fler saker. Men för egen del räcker det med grundspelet. Det är tillräckligt bra.

pokemon gba ruby sapphire andraideal

Pokémon Ruby och Sapphire kom för cirka 11 år sedan till Gameboy Advance. För egen del var det dessa spel som var de bästa av de som kommit. Det var en bra story, och det var i dessa spel som double battles introducerades, en typ av strid där man har fler Pokémon att strida mot samtidigt. Sedan dess har det introducerats många nya saker, främst olika Pokémontyper. Medan det i originalversionerna inte fanns fairytyp, så har man nu valt att behålla det då det kommit i senare spel. Och storyn håller i sig, vilket är bra!

Till Pokémon Alpha Sapphire får man under spelets gång Kyogre, men har också möjlighet att fånga den legendariske Latias!

Grafiken är lik den från förra spelen X och Y, men, på den nedersta skärmen ser det lite mer old school ut. Även om grafiken inte ser så otroligt avancerad ut så är det ändå stor skillnad från originalspelet till detta. 3D-effekterna är oftast inte synliga. Det är främst i striderna och i användandet av Pokedex som en viss känsla av detta uppenbarar sig.

Spelkänsla

En stor fördel från Pokémon X & Y är, att denna gången laggar det inte i striderna med 3D-läget på! Helt otroligt att det gjorde det i spelen som kom förra året. Det verkar dock som om det är åtgärdat nu, i alla fall så långt jag har spelat. I megautvecklingarna återstår det att se. I övrigt är det väldigt lätt att navigera med styrspak.

pokemon.alphasapphire.2

Funktioner

Funktionerna som fanns i Pokémon X & Y finns även nu i Pokémon Omega Ruby och Alpha Sapphire, det ser faktiskt i stort sett lika dant ut när det gäller att mata och leka med ens Pokémon, eller superträna dem man har med sig.

En sak som däremot är nytt med spelet, är möjligheten att smyga på de Pokémon som gömmer sig. Man får en DexNav som tillåter en att scanna av omgivningen och de Pokémon man ser skymtas för att se deras level och förmågor. Genom att lätt använda sig av sin cirkle pad kan man alltså smyga på dessa som gömmer sig, innan de hinner springa i väg.

pokemon.alphasapphire.betyg

Om det är så att du inte har en aning om vad Pokémon är, så har du gått miste om en hel del de senaste 16-18 åren. Men, var inte ledsen för det! För det är aldrig för sent att börja. Ja jag kanske är partisk då jag tycker väldigt mycket om Pokémon, men Pokémon Alpha Sapphire till Nintendo 3DS är ett fantastiskt spel som lätt kommer sluka många timmar ur ens liv om du gillar denna genre. Ett spel där man kan hålla på i evighet med att fånga nya Pokémon, och få dem bli starkare och bättre.

Även om Alpha Sapphire innehåller en del saker, precis som X & Y som kom förra året, som man egentligen inte behöver, så är spelet underbart. Det är bara strunta i sådant, och hålla sig till själva spelet.
Spelet laggar inte, och flyter på felfritt. Det är ett bättre spel till Nintendo 3DS!

Tidigare artikelNyhet: Razer Seiren utannonserad
Nästa artikelTeknicast #91 (säsongsavslutning)