Recension: Outward

En kombination av Dark Souls och Witcher 3 heter Outward och jag gillar det, dock finns det mekaniker vi saknar och blir snabbt uttjatat.

Outward är utvecklat av Ninedots som tidigare inte har gjort något så stort spel som Outward och det märks på vissa delar.

Det första jag lägger märke till i Outward är hur färgglatt och vackert det faktiskt är fastän att grafiken kanske inte är den mest skarpa eller detaljerade så finns det miljöer som gör att man verkligen vill utforska. Det första som händer när det kommer till storyn är att vi blir skyldiga vår “stad” 150 silver då jag varit “bortrest” en längre period och inte betalat min andel varje månad.

Vi får en väldigt snabb, på några sekunder, kurs i hur man strider i spelet och det första jag tänker på hur striderna påminner om Dark Souls med samtidigt en kombination med Witcher 3.

Outward har stod fokus på ens packning, väska, kistor eller vad man nu väljer att kalla där man förvarar allt man plockar på sig i dom enorma världarna. Det finns en och annan dungeon, ett och annat slott m.m. som man kan utforska och utan förvarning kan bli lurad och hamnar i fängelsehålan. När man väl är där gäller det att antingen kriga sig ut eller bara förtjäna sin frihet om man vill gå den långa vägen.

Men när det kommer till just den stora världen så finns det några saker som är värda att tänka på, bland annat att det finns ingen som helst fast travel utan man måste själv springa till alla punkterna. Det finns en karta i spelet på området man befinner sig på men den visar inte exakt vart på kartan vi befinner oss utan det får man lista ut själv.

Detta kan självklart för många vara en extra utmaning och en del av äventyret som man får vara med om, men det är också betydligt mer tidskrävande och jag vet av erfarenhet att när det inte finns fast travel och man måste springa till alla områden så tröttnar man snabbt och ger upp till slut tyvärr. Jag vill inte att det ska finnas fast travel till precis varje liten del av världen, men hade varit stort plus om man i alla fall kan ha en fast travel mellan om olika världarna eller större områden på kartan. Det finns alla möjliga olika lösningar på detta men i Outward finns det inte nån. Dom första världarna som tar några timmar att ta sig igenom kan kännas lite enformiga men jag kan lova er att det lönar sig att fortsätta äventyret då miljöerna som dessa nya världar kommer att erbjuda blir en överraskning.

Det går att antingen spela Outward helt solo, uppleva allting själv eller så kan man spela i co-op men max två spelare, upplevelsen blir densamma dock så är spelet betydligt lättare om man är två då ena spelaren kan ta på sig all aggro från fienderna medan den andra krigar. Co-op funkar bra, när man väl är i en “värld” eller ett område så kan man utforska fritt hur man vill men när man sedan ska till en dungeon eller annan del av världen så måste man gå tillsammans så att hålla ihop är ändå att rekommendera i slutändan.

Det finns en hel del dialoger i Outward men tyvärr så gör röstskådespelarna bara halva jobbet där, kort och gott läser dom endast antingen första raden eller första meningen i en dialog, resten får man läsa själv. Jag ser inte riktigt meningen med det, varför inte läsa allt eller ingenting är vad jag undrar, varför göra bara halva jobbet.

Men det som Outward sticker ut mest och som jag gillar mest är striderna och hur man lyckats kombinera två av spelvärldens bästa spel enligt många till ett. I Outward kan man välja att antingen använda sig av vapen eller så kan man kör all in på magi. Det finns olika klasser i spelet men detta är inget som presenteras tydligt utan det listar man ut under spelets gång och där är det viktigt att följa i dialogerna då en enkel dialog kan ge bra med belöning. Outward har inget typ av level system så det gäller att hitta rätt utrustning och välja rätt från början, tips är att välja vilken klass man vill spela från början och inte ta lite av varje då jag inte riktigt förstod hur hela systemet var uppbyggt eller fungerade.

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte har följt med i Storyn särskilt mycket men inte helt oväntat så handlar det om att rädda världen från allt ont och kombinationen av fiender första timmarna är inte stor, hur det ser ut mot slutet vet jag tyvärr inte då jag tröttnade ganska snabbt på allt springande fram och tillbaka.

Outward är ett spel där man får bra många timmar för valutan med tanke på att spelet inte är fullpris men hamnar på cirka 400 kronor på Steam. Mycket spel för pengarna och jag hoppas att utvecklarna uppdaterar spelet med funktioner som saknas idag och som förmodligen får många att ge upp innan spelet riktigt har fått chansen att visa vad det går för. Ser helt klart fram emot vad Ninedots har att erbjuda framöver och om det blir Outward 2 eller något helt annat spelar egentligen ingen roll då allt från studion är av intresse just nu.

Outward
  • 7/10
    Grafik - 7/10
  • 5/10
    Ljud - 5/10
  • 7/10
    Miljö - 7/10
  • 5/10
    Story - 5/10
6/10

Testutrustning

Processor: Intel Core i7-7700k
Grafik: MSI RTX 2080
RAM: 16 GB DDR4 3200 MHz
SSD: Kingston DC400 1600 GB (Vårt test)
OS: Windows 10 Pro

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Var med och diskutera inlägget
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


4 + 7 =


Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.