The Order: 1886 som Sony har varit riktigt duktiga med att skapa ett stort intresse runt och marknadsföra har äntligen släppts, men frågan är om det håller måttet? Är det ett spel ”to remember” eller glömmer vi bort det lika snabbt som vi spelat igenom det.

Redan vid start av spelet så blir det pang-på och man börjar med att vakna upp i ett fängelse där man torteras för något man inte vill avslöja till dom andra, exakt vad det är vet inte just då, men är något vi ska jobba på att få reda på. Redan från början väcks det en hel del frågetecken om vad som pågår och man blir direkt nyfiken.

Men man får inte börja direkt i själva handlingen utan istället backar man tiden ett par månader för att se hur allting börjar samt vem man egentligen spelar som. Att vi befinner oss i London är ingen hemlighet, att året är 1886 är heller ingen hemlighet, men plötsligt kommer det varulvs liknande varelser? VA?

Detta är ännu en anledning att man vill ta sig igenom detta spel som tyvärr inte är särskilt långt, 8-9 timmar kan man räkna med men enligt mig så är det faktiskt lagom och man får dom svaren som man är ute efter.

Man spelar som Sir Galahad som är någon typ av högt meriterad ”riddare” och gör allt i sin makt för att skydda drottningen och hennes rikedom.  Man är inte ensam på detta äventyr utan har med både en fransk charmör samt en kvinnlig kollega som blir mer eller mindre hjärnan bakom hur vi ska lyckas få fram vissa av svaren.

the_order_1886_1

Något som man hyllat spelet för redan i början är hur man har lyckats med grafiken samt detaljrikt och vi kan inte annat än att hålla med om det. The Order: 1886 kan kännas väldigt mörkt och dystert men man ska ha i åtanke att man är i London på 1800-talet vilket kanske inte var den bästa tiden för varken landet eller staden. Det finns många detaljer i spelet som uppskattas både grafik- och ljudmässigt. Karaktärerna är väldigt detaljrika och man har fått till många mindre detaljer så som ärr, skavsår och annat som automatiskt gör att utvecklarna växer i en ögon när det kommer till grafik och detaljer.

Hur man har hanterat dom olika rösterna är helt ok, men det finns ibland några karaktärer som är lite stela och inte alls med samma inlevelse som t.ex huvudkaraktärerna som ger en med filmkänsla än spel när det kommer till dialoger och uttryck. Vapnen som är en blandning av nutid och dåtid har även dom lite ”speciella” ljud och ger känslan ibland av att man inte ens var i närheten av dessa vapnen 1886, men hade man varulvar då kan man också fråga sig.

the-order-1886-4

Det är som sagt ett spel så det gäller att ha ett öppet sinne och inte inte bara se det negativa i underhållningen utan istället njuta av dom få timmarna man har att se fram emot med spelet.

Kontrollerna funkar i spelet och man kan vänta sig en hel del quick-time moment samt en del ”mini-pussel” i spelet såsom att lock picka dörrar, kistor och dylikt. Spelet känns som en film där man själv är huvudkaraktären och enligt mig är detta inget dåligt utan en story som helt klart håller toppklass, det tråkiga är bara att ett spel som The Order: 1886 spelar man egentligen bara igenom en gång sen är hela äventyret över då man får alla svaren man vill och det finns inte mycket mer att hitta på dom olika banorna.

the-order-1886-2

Ett spel som tyvärr snabbt försvinner i samlingen och börjar samla damm, inget spel man tar fram då och då för att spela igenom igen av nyfikenhet och då de nu heller inte finns någon multiplayer då har man ännu mindre anledning.

The Order: 1886 ger blandade känslor och det är långt ifrån ett dåligt spel, det är bra spel med några få timmars underhållning. Tyvärr faller det ganska platt då spelet är extremt linjärt och större delen av spelet handlar om att gömma sig bakom föremål och få till en perfekt timing för att få ner fienden, cover-based-shooter som många kallar det.

Många har reagerat på hur utvecklarna har gett respons till spelkritiker som gett spelet ett dåligt betyg och det har även vi gjort, vi kommer inte låta detta avgöra betyget på spelet men att som utvecklare själv tycka att spelet är mycket bättre än vad andra tycker och hoppa på dessa är fel och ger en helt annan bild av vad man ville få fram med spelet.

the-order-1886-betyg

The Order: 1886 har en del brister men det finns många fördelar också såsom en väldigt spännande story samt en grafik som vi hoppas få se i fler spel inom kort. Men när man väl har tagit sig igenom spelet en gång och man spenderar så mycket pengar på det så finns det inte särskilt mycket mer att göra. Man vet hur det börjar, man vet hur det slutar och tillslut är man nöjd. Men grafiken ,ansiktsuttrycken och bara dialogerna i sig skapar en känsla som uppskattas och ger en annorlunda upplevelse i själva spelandet.

En bra-stämpel är det utan tvekan och varför det inte blir mer är för att man kan ta sig igenom storyn, saknas någon typ av multiplayer eller en story som kan fortsätta med hjälp av DLC eller liknande. Bra story med en helt underbar grafik samt miljö, men tyvärr tar det stop där.

• Grafik
  • Toppklass ljud
  • Intressant story