Det finns totalt 18 446 744 073 709 551 616 planeter att besöka i No Man’s Sky och bara tanken av att varje gång man besöker en ny planet så kommer man få vara med om nya växter, nya djur, ett annorlunda väder, vatten, lava m.m. Det kommer alltså aldrig se eller upplevas likadant på nån utav dessa planeterna. Skulle man för allt förmodan ge sig på att besöka varje planet så skulle detta enligt matematiska beräkningar ta över 500 miljarder år och då besöker man varje plantet i en sekund, så även om ni skulle försöka er på att besöka varje planet skulle det vara omöjligt så njut istället på dom planeterna som ni väl kommer till.

no-mans-sky-rec-img02

När man börjar sitt äventyr och ska börja utforska så får man egentligen inte veta nånting förutom att man har fått tillgång till ett skepp, man har sitt multi-tool som ska underlätta att skydda sig från fiender, djur och dylikt samt kunna skjuta sönder material som man ständigt kommer jaga i slutändan.

Eftersom det finns så många olika planeter så kommer varje spelares första steg att vara annorlunda och detta eftersom alla börjar på olika planeter där vi läst att vissa hamnat på planeter med dom perfekta resurserna för att få tag på credits (valutan man köper för) medan andra som t.ex vi fick kämpa oss igenom bara för att kunna laga vårt skepp för att ta oss där ifrån. Det alla har gemensamt är att man i början måste laga sitt skepp för att ens kunna lyfta och detta en väldigt bra början då man lär sig lite vilka material och dylikt som behövs för dom olika delarna skeppet består utav.

Man har alltså sitt skepp som har ett antal slots som man både ska använda till material man hittar men även till skeppets motorer, sköld samt kanoner. Det är oftast dessa slotsen som man jagar för att få fler och ju fler slots desto dyrare skepp där priserna snabbt springer iväg. Tyvärr så kan man i nuläget endast äga ett skepp i taget så det gäller att man är smart i sina val redan från början. Samma gäller multi-tool som används både som ens vapen men även som mining verktyg har slots men här används dessa slots endast för att förbättra verktyget. Man har alltså ett vapen också som används för att skydda sig för små drönare som flyger runt och håller koll på material man plockar på sig men kan även vakta en bas som man ibland måste skjuta sönder dörren för att ta sig in på. Även olika djur på planeterna kan ibland få fnatt och attackera en, där är vapnet ett måste och det gäller att vara redo. Men shootermekaniken är urdålig och man önskade nästan att utvecklarna skippade möjligheten att skjuta helt och hållet.

no-mans-sky-rec-img05

Sen tillslut har man Exosuit som är dräkten som skyddar oss från allt som dessa planeter kan erbjuda. Allt från giftig gas till radioaktiva planeter där man måste hålla koll på flera mätare för att inte dö. Man har en liten AI i sin dräkt som är duktig på att varna när nivån sjunker. För att hålla sig vid liv så används oftast material såsom plutonium eller kol för att ”ladda” upp dräkten igen.

För att kunna få fler slots till sin exosuit så är det inte lika enkelt att bara köpa dessa hos någon av baserna man hittar på dessa planeter utan här gäller det istället att hitta Drop Pod som då kan erbjuda en att köpa en slot för en viss summa credits, för varje ny slot man köper så ökar priset med 10 000 credits och tyvärr är 48 slots max man kan ha i sin exosuit.

Men ok, vi vet att det finns mycket att utforska, vi har vårt skepp tillsammans med vår dräkt som håller oss vid liv och vapen/verktyg som ska underlätta ”arbetet” som ska utföras för att ta oss vidare, men hur mycket finns det egentligen att göra?

Efter att spelat No Man’s Sky i 6-7 timmar och äntligen lyckats byta galaxer eller ta del av nya planeter så är det fortfarande lite intressant att landa på en ny planet för att ta reda på vilken överraskning som väntar oss, men när det kommer till material, dom olika baser eller ”shelter” som vi hittar på planeterna så skiljer det sig inte särskilt mycket förutom att det finns en ny art på olika planeter som försöker kommunicera med oss utan att vi egentligen fattar nånting. För att kunna prata med dom olika arterna eller aliens så måste man lära sig språket och detta gör man genom att lära sig ett ord i taget genom olika platser på planeterna som lär oss detta.

no-mans-sky-rec-img01

No Man’s Sky har lite pussel också som man ska lösa och oftast matematiska eller gåtor som kan bli svåra att lösa om man inte lärt sig språket, men fastän vi kanske inte alltid lyckats så gjorde de inte särskilt mycket då man ganska snabbt tog beslutet att byta planet eller galax helt och hållet, valet är ditt.

Grafiken i No Man’s Sky är snyggt, man har jobbat väldigt mycket med färger vilket är väldigt uppskattande och passande för just detta spel. Det är ju ändå ett indie-spel som utvecklats av totalt 15 personer och med tanke på hur stort det är och hur man använt sig av dom komplicerade algoritmer för att genererar planeter, djur och dylikt så är det grymt imponerande. Ljudet är väl kanske inte det bästa men det funkar och egentligen inget som spel som No Man’s Sky lägger fokus på utan det är istället äventyret och variationen.

Men tyvärr finns det väldigt mycket vi saknar i spelet, framför allt möjligheten till multiplayer att spela tillsammans med vänner. Utvecklarna säger att man kan träffa på andra spelare i detta gigantiska universum men att sannolikheten är i stort sett minimal. Det vi vill se är att man börjar på samma planet eller i alla fall kan se vilken galax ens vänner spelar på för att då kunna utforska dessa planeter som erbjuds. Sen även lite mer material för att göra nått än att bara utforska i spelet, bygga sin bas, ha ett moderskepp, på något sätt hitta civilisationer som man kan hjälpa genom att samla in material,djur eller något helt annat. Man skulle kunna så enkelt som att man kunde inspirerat sig av t.ex Minecraft där man kan kombinera olika material för att bygga t.ex hus m.m.

no-mans-sky-rec-img04

Fastän vi klagar och gnäller lite mycket kanske så hade vi ändå svårt att fortsätta spela No Man’s Sky och detta då man hela tiden tror, hoppas och önskar att man kommer hitta nya saker att utforska på en galax flera miljoner ljusår bort, men besvikelsen blir allt större ju fler galaxer vi väljer att besöka.

Det finns som sagt inga större brister eller buggar i spelet (PS4-versionen) men saker att göra i spelet är väldigt få då det i stort sett endast är att utforska dom olika planeterna som gäller just nu, när man gjort det.. tja… då får man vänta på att utvecklarna lägger till nytt i spelet.

no-mans-sky-rec-img03

Utvecklarna har redan nu sagt att dom kommer uppdatera spelet duktigt och att man har en hel del planer på vad man vill ha i spelet och det viktigaste av allt att dom lyssnar på sitt community för att lägga till om möjligt sådant som spelarna saknar.

Största pluset med No Man’s Sky är att man har en väldigt bra grund som man nu bara kan bygga på och lägga till i spelet som kan få spelet att leva vidare, men detta är något som nu ligger i utvecklarnas händer och ska bli intressant att följa spelets utveckling en tid framöver.

No Man’s Sky är ett bra spel, gillar man att utforska och upptäcka nytt i ett spel så är No Man’s Sky det perfekta spelet, men det är i stort sett det. Det finns inte särskilt mycket mer än så att göra och man blir lite ledsen att hypen var såpass stor och att det i slutändan bara blev utforskandet som blev spelets huvudgenre när potential för så mycket mer finns där.

Det som kan få många att skrämmas lite är priset på No Man’s Sky som idag ligger på rekommenderat pris 599 kronor och är mycket pengar för att vara ett indie spel och den vanligaste från, ”Är spelet värt pengarna?”

Vi får hoppas att utvecklarna kommer lägga till en massa till detta spel för annars blir det lätt ett spel som glöms bort och dör ut sakta men säkert.

Tidigare artikelG Pro ny mus från Logitech
Nästa artikelVi får veta mer om Bastion i Overwatch