Nu har vi testat Need For Speed Most Wanted U som är Criterion bästa version av spelet. Här kommer recensionen av Wii U:s snabbaste bilspel.

Jag bjuds på en helikoptertur över staden Fairhaven. Fairhaven är en hamnstad med en stor stadskärna, långa fina motorvägar och närhet till naturen. Ett stort problem staden har är den olagliga bilsporten. Polisen listar de värsta i kretsarna och jobbar hårt med att få stopp på den illegala bilsporten.

Här kommer jag in i bilden. Jag kör min kompis i en glänsande grå Aston Martin V12 Vantage från utkanten av Fairhaven till Downtown. Efter en provkörning med min kompis Aston Martin så kommer vi fram till min första egna bil, en gul Porsche 911 Carrera S.
När vi fått tag på varsin bil så kör vi ett race genom staden. Detta är de första stegen påvägen upp till Fairhavens topplista av de mest svartlistade bilisterna.

När man tagit sig igenom det första racet så får man en genomgång av vad som retar poliserna och hur man ska bygga på sina poäng för att klättra på ”Most Wanted” listan. Det gäller att vinna tävlingar, fly från polisen, köra förbi hastighetskameror, köra på avspärrade områden och hoppa genom skyltar. Med kopplingen till nätet och Nintendo Network (kallat autolog) så kan man även tävla med sina kompisar om vem som kör snabbast eller hoppar längst.

Till en början så har man hela 25 bilmärken att välja mellan. Man kommer åt dom genom att åka nära en parkerad bil och trycka på ”X”. Man kan också trycka höger på D-paden för att komma åt easy drive som är hjälpmeny för att hålla koll på bilar, tävlingar, uppgraderingar och så vidare. Bilutbudet ökar ju högre upp på Most Wanted listan du kommer. Ju fler tävlingar du vinner desto bättre delar kommer det till dina bilar.

NFS karta

Kontroller

De två viktigaste punkterna i ett bilspel (förutom bilubudet) är kontrollerna och fysiken. De två punkterna går hand i hand tillsammans med grafiken.
Hur är då kontrollerna i Need For Speed Most Wanted (NFS Most Wanted)? Sådär skulle jag vilja säga. NFS är känt för sitt arkadupplägg, där det oftast går fort, är flashigt och kontrollerna är snabba och ”enkla”. Men i NFS Most Wanted så är kontrollerna mer åt simulatorhållet vilket är lite segare och trögare.

Detta gör sig ganska dåligt tillsammans med den otroliga hastigheten som är i spelet. Självklart är det lätt att drifta genom att trycka in bromsen (ZL) eller handbromsen (Y). Men Driften är inte helt lätt att få igenom en hel 180 graders sväng.

Så något man får vänja sig vid är att man kommer göra en hel del frontalkrockar i både mötande bilar, vägräcken, väggar och så vidare. Kontrollerna har faktiskt en rätt lång inlärningskurva för att vara en arkadracer.

De kontroller spelet stödjer är de flesta

  • Gamepad
  • Pro controller
  • Wiimote
    • Plus nunchuck
  • Classic controller PRO

Det går att styra med både analogspakar och rörelsesensor.

Grafik/Fysik

Under kategori grafik så kan vi bara säga att NFS Most Wanted är som utlovat enastående! Criterion utlovade den bästa konsolversionen till Wii U. Detta beror på att de valt att använda sig av PC versionen som grund istället för Xbox 360 versionen. PC versionen har (som alltid) betydligt mer detaljerade texturer vilket tydligt märks när man spelar Wii U versionen. Här kan man även lägga till att detta visar Wii U:s styrka gentemot PS3 och Xbox 360.

När vi testat det har vi endast stött på en grafisk bugg. Det var skuggan av ett träd som blev väldigt pixlit mot baksidan av bilen. Annars har spelet hållit en väldigt hög kvalité. Bilder som folk postat på Mii verse har dock visat på en del buggar. Men mestadels har det varit bilder på härliga solnedgångar och kraschade bilar.

Hur är det med fysiken då?

Det märks tydligt att NFS Most Wanted inte är något simulatorspel då bilarna inte hanterar sig allt för realistiskt. Det är dock svårt att styra när man (i en Bugatti Veyron Vitess) ligger i 300+ km/h.

Bilarna går sönder till en viss del, men de blir inte okörbara. Rutor krossas, plåt bucklas. Men i det stora hela så sitter allt kvar där det ska. En rolig detalj Criterion lagt till är att däcken smäller om man bränner gummi (eller kör över en spikmatta).
Bilen går dock lätt att laga genom att ändra färg genom Easy Drive, Co-op funktionen (mer om den längre ner) eller genom att köra igenom verkstäder där bilen lagas på nolltid. Dessa verkstäder skyltas med en skiftnyckel på kartan.

nfs 1

Online

Criterion är i dagsläget den ända utvecklaren, förutom Nintendo, som valt att integrera Miiverse direkt i spelet. Detta gör att man enkelt kan se hur ens kompisar presterat på olika hopp och fartkameror. Man kan också enkelt posta inlägg till Mii verse genom easydrive.

När det kommer till spelandet online så har Criterion valt att sänka gränsen för antal spelare från åtta till sex. På Xbox 360 och PS3 så kan man alltså spela åtta personer mot varandra online, men på Wii U versionen så är det sex som gäller. Detta ser många som en brist, personligen så spelar det inte så stor roll då det hela handlar om att köra ifrån de andra spelarna. Skulle det gälla ett FPS spel så skulle avsaknaden av två personer var betydligt större.

NFS 3

Onlinedelen nås enklast via easy drive sedan multiplayer. Där kan man välja att hoppa in i en öppen tävling eller skapa en för sina vänner.
Multiplayerläget är ganska bristfälligt och ogenomtänkt då det är väldigt osmidigt att göra val beroende på vad man vill spela. Som standard så kan man välja public game och friend game.
När man väljer public game så kastas man in hos ett gäng där man möts av en rad olika tävlingar i form av race, team race hopptävlingar m.m.
För att välja ordning och följd på dessa själv så får man ta en rejäl omväg. Man får börja med att ha en vän att spela med, därefter får man bygga upp en speedlist (i inställningar) som man väljer att köra. När man gjort detta i en sluten lobby så öppnar man upp den och väntar in andra spelare.

Detta är en av onlinefunktionens sämsta sidor, för det finns en hel del tråkiga tävlingar att välja mellan. Det skulle vara ett stort plus om man kunde välja vad man var intresserad av att spela när man går in i en öppen match.

Speedlisten är som en cup, här har man en rad tävlingar eller uppdrag att slutföra och få så bra poäng som möjligt. När de olika tävlingarna är slut så vinner den med flest poäng.

En bra grej som Criterion lagt in är att poängen man tjänar i onlineläget även är aktuella i singelplayerläget vilket för ihop de två delarna och gör att man inte står och stampar som ensamspelare.
Vi hade gärna sätt lite fler valmöjligheter i onlineläget så man kan köra mer specifika tävlingar. Det känns också till en början väldigt rörigt då förklaringen till de olika deltävlingarna rullar i underkant samtidigt som man ska vara aktiv och prestera i tävlingen.

En bra sak som Criterion har använt sig av är den interna mikrofonen i gamepaden. Det är tyvärr inte alla spel som använder sig utav den existerande mikrofonen utan hänvisar spelaren till ett specifikt headset från Nintendo. Ljudet kan i vissa fall vara lite svajigt, men det beror mer på uppkoppling än på ljudkvalité.

Co-op läge

Det Wii U exklusiva Co-op läget är (enligt TeknikHype) ett skämt! Detta är inget annat än genvägar till ändringar man kan ha i paus-menyn. Det tillför ingenting till spelet förutom att man kan (om man spelar med Gamepaden) ändra från natt till dag enkelt eller byta bil osv. Att säga att man kan spela två spelare tack vare detta är helt fel och kommer garanterat få folk att utgå ifrån att spelet stödjer splitscreen.

Splitscreen är något som däremot skulle uppskattas mycket mer än den nuvarande co-op lösningen. Alternativet skulle vara att en spelare kan spela på Gamepaden och den andra på TV:n med en Pro Controller eller Wiimote.

nfs cover logga

Omdöme

Vi väljer en ”bra” stämpel till Need for speed Most Wanted U. Criterion har gjort ett riktigt snyggt och bra spel som flyter på ruggigt bra på Wii U:et. Men tyvärr har spelet en hel del brister som sträcker sig igenom hela spelet. Kontrollerna, onlineläget och Co-op läget.

Men gillar man snabba bilspel och vill ha ett snabbt och snyggt spel så är absolut NFS Most Wanted ett spel att räkna med! Men hade Criterion satsat mer på Gamepaden och förenklat ovan nämnda punkter så hade NFS absolut höjt sitt betyg.

1 KOMMENTAR

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.