Need for Speed är tillbaka och dom senaste åren har vi varit tveksamma, kritiska och tillslut besvikna. I år är det lite annorlunda, poängtera lite.

Need for Speed har haft det tufft senaste åren där fansen inte riktigt har fått det dom hoppats på eller efterfrågat. Men i år ska det bli annorlunda och detta främst för att utvecklarna lyssnat på fansen och vi kanske äntligen kan få det som vi har väntat på så länge.

Need for Speed har enligt mig alltid handlar om arkadracing och tidigare inte varit mycket till story utan det var helt enkelt bara med race i fokus men i Heat är det lite annorlunda där vi får en kombination av det mesta, från arkadracing till en story som till en viss del kan vara intressant men ganska snabbt utdraget.

Ett problem som inte bara jag har varit väldigt emot i dom senaste Need for Speed-spelen är hur känslan för alla bilarna i spelet är och att det egentligen finns noll känsla när det kommer till körkänslan i bilarna och tyvärr följer detta delvis med även denna gången. Det är inge snack om saken att Ghost games, utvecklarna bakom Need for Speed Heat vill att man ska drifta så mycket som möjligt och detta så enkelt som möjligt, räcker egentligen att bara röra bromspedalen i en kurva för att börja drifta, vare sig man vill eller inte. Understyrning är en favorit hos Need for Speed Heat vilket kan bli riktigt frustrerande och ibland känns det omöjligt att inte understyra vilket blir frustrerande gång på gång.

Need For Speed Heat

Storyn i Need for Speed Heat utspelar sig i fiktiva staden Palm City som ska vara lite av en kopia av Miami som är en trevlig miljö att köra i samt har en god kombination av race på dag som natt. På dagarna kan man välja att köra race på ett lagligt sätt men på nätterna är det streetrace som gäller och är det även poliser inblandat som försöker stoppa en men ibland hellre tar livet av en. Lyckas man dock komma ifrån poliserna så är det XP-poäng som vi samlar på oss, lyckas dom dock ta fast oss förlorar vi en hel del poäng som vi behöver för att komma nånvart. Men polisjakterna på nätterna har brister som NFS haft tidigare när poliser är inblandade, när man väl har lyckats fly från polisen och man hoppats på att man fått alla XP som man kämpat för, kan en helt annan random polisbil dyka upp framför en och polisjakten är ett faktum än en gång. Även fastän jag har en mycket snabbare bil kan dom lite då och då komma ikapp en utan problem för att sen helt plötsligt tappa det helt och man kör ifrån utan problem, konstig balansering och ibland väldigt störande.

Utvecklarna har verkligen lyckats få till stämningen på staden när det gäller dagtid och nattetid, allt i staden förändras på ett sätt och detta till det positiva. Man känner verkligen att det är nattetid och att det är fokus på race i staden medan dagtid är det som vilken annan stad som helst förutom mer fokus på fina bilar och biltävlingar.

Need For Speed Heat

Olika tävlingar i spelet kräver att bilen man kör ska uppnå en viss nivå och för att komma upp i denna nivån så är det just modifiering och uppgraderingar som kommer in i bilden. Äntligen så har all modifiering och uppgradering av bilen en betydelse och är ett måste för att kunna jobba upp sig och köra dom lite tuffare tävlingarna med bättre belöningar.

Grafiskt så är Need for Speed Heat bra när det kommer till prestandan men där det tyvärr skiljer sig och gör en besviken är kontrasten mellan dag och natt. På nätterna är det en snygg stad med mycket neonljus och helt annan känsla men när det blir dag så är det en helt annan känsla, staden känns platt och väldigt tråkig. Det finns olika karaktärer som går runt i staden men det ända dom gör är att skrika åt en och kalla en massa saker för att man kör race eller för fort. Det känns som två helt olika städer och ibland kanske det är så dagtid och nattetid, men Palm City blir till en överdrift och man vill egentligen bara hålla sig till nattetid.

Need For Speed Heat

Men tyvärr är även ljud i spelet lite av en besvikelse, bilarna låter till en viss del bra men musiken är en katastrof, mer ett störande moment samt alla karaktärerna i spelet har egentligen inga vettiga dialoger, manus eller något vettigt att säga, polisradion säger samma saker om och om igen så ännu ett störande moment.

Känns som att det fanns stor potential för Need for Speed Heat men när det ena efter det andra förstör spelet så vill man till slut bara lägga det på hyllan precis som tidigare Need For Speed-spelen vilket gör att jag antingen tycker EA ska lägga ner detta helt och satsa på en helt ny serie när det gäller bilar eller låta en annan utvecklare få ta hand om Need For Speed-serien.

Jag hoppas verkligen att Need For Speed kan bli som det en gång var när det kommer till arkadrace där vi får fina minnen och en rolig upplevelse när det gäller coola och fräcka bilar.

[wp-review id=”39977″]

Tidigare artikelMario Kart Tour stor favorit på iPhone