Det blir bara allt mer brutalare, blodigare och råare, men är det just det vi vill ha med Mortal Kombat eller har vi ”växt” ifrån just denna brutalitet?

Varje gång vi får ta del av ett nytt Mortal Kombat vilket inte alltid är så ofta så kittlas de lite i magen och man vill bara dra igång spelet för att få höra ”Fatality!”, ”Brutality!” osv. Men denna gången började vi spelandet med att dra igång story-läge där vi får se en del nya karaktärer som dom flesta är barn till dom redan kända karaktärerna vilket kanske inte är så dumt och alla har som vanligt sina egenskaper.

Man ska kanske inte helt oväntat förvänta sig allt för detaljerad eller särskilt bra grafik i detta utan här handlar allt om att det ska vara så brutalt som möjligt samt att man ska kunna göra dom ”snygga” avsluten i spelet, Fatality!. Storyn är inte särskilt lång vilket inte påverkar spelet så jätte mycket då multiplayer-delen har en hel del olika spellägen som man kan ta del av. Storyn i sig är nästan kanske inte helt oväntat Netherrealm som försöker erövra Earthrealm och i slutändan påverkas båda sidorna till det negativa med en ”ny” fiende.

mortal-kombat-x-2

Det vi gillade med att börja med just story delen var att man inte behövde kunna dom mest avancerade kombinationerna för att kunna ta sig igenom detta spelläge och ju längre in i storyn man kom ju mer och mer nyfiken blev man på dom olika kombinationerna som erbjöds samt att man per automatik lärde sig olika kombinationer med olika karaktärer. Det fanns en del vändningar i denna berättelse och man fick sig en och annan överraskning under resans gång, som tyvärr inte var allt för lång. Man kom snabbt in i spelet och man lärde sig snabbt knapparnas funktion såsom slag, spark osv. Ett enkelt upplägg som uppskattas av dom flesta även om man kanske är lite ringrostig eller bara nybörjare inom just denna genren.

Vi vill ha mer fighting spel

Det är inte ofta vi får ta del av nya fightning spel och när vi väl får det så är kraven enorma något som Mortal Kombat brukar vara bra på att uppfylla när det kommer till deras spelstil. Mortal Kombat X är inget undantag där utvecklarna har jobbat med att få in nya karaktärer att slåss med men även att skapa en atmosfär som heter duga. Något som vi la märke till snabbt var hur karaktärerna ser ut och att man har gått en hel annan väg i jämförelse med Mortal Kombat (till PS3 och Xbox 360) där t.ex tjejerna har betydligt mer kläder på sig samt att karaktärer såsom Scorpion och Sub Zero ser mer ”normala” ut istället för lysande ögon och masker som är överdrivet stora eller inte passar in alls. Vi ser detta som ett stort lyft för spelet och blir mer till det seriösa istället för att fantasin ska flyta iväg.

mortal-kombat-x-4

Då det inte är allt för ofta man varken spelar eller får chansen att recensera ett fighting spel så blir man lite osäker på vad man ska ta med, vad är dåligt och vad är bra egentligen med Mortal Kombat?

X-ray mätaren är tillbaka och vi får ta till de näst brutalaste slagen efter Fatality som alltid är lika kul (för vissa underhållande) och spelet får redan här en lite annorlunda utgångspunkt med just X-ray. Banorna som man spelar på har en ”levande” bakgrund som man kan dra nytta av genom att använda slägga som ligger i ena hörnet eller ta sats från en bil för att hoppa över fienden när problemen kan uppstå.

Men det vi först reagerade på denna gången gällande Mortal Kombat var faktiskt ljudet, ljudet är utan tvekan de mest detaljerade i serien och om ni har följt utvecklingen av detta spel så vet ni att man använt sig alla möjliga metoder för att ta fram just ljud vid t.ex Fatalitys eller andra brutala avslut. Men varje slag har sitt djup och sitter man med lurar eller ett bra ljudsystem till sin konsol eller PC så kommer man få sig en överraskning och tips är att dra på subwoofers rejält för ljudet vid varje slag får en att bli rejält hypad.

Fokus på DLC -förvånade?

Inte helt oväntat så kommer Mortal Kombat X kommer med ett antal DLC och redan vid lansering fanns det ett DLC att ta del av där man då fick möjligheten att spela som Goro, något som vi tyckte borde ingått i spelet i sig och inte i något extra som man måste betala för. Men vi är inte förvånade att man kör på denna strategin då man nu kommer kunna mjölka ut ännu mer pengar från spelarna med nya karaktärer som man måste betala för och redan nu vet vi att bland annat Predator och Jason Voorhees kommer att finnas tillgängliga som spelbara karaktärer inom kort, men som man självklart måste betala för. Man har tagit detta med betalning såpass långt att man kan köpa ”marks” som gör det möjligt att slutföra en fight med fatality med hjälp av ett enkelt knapptryck, tråkigt men sant tyvärr.

mortal-kombat-x-1

Mortal Kombat X är utan tvekan underhållande och man får ta del av en hel del minnen från dom första spelen, ”Get over here” från Scorpion är något som nog alltid kommer finnas hos oss och är något man kan höra om och om igen tills öronen blöder. Många klassiska drag och lägen som vi känner igen från tidigare Mortal Kombat är något vi hoppas nästan aldrig försvinner utan istället håller i sig även i fortsatta spel i serien. Om vi får se fler Mortal Kombat i framtiden är nästan ganska så säkert då spelet varit underhållande för spelare i olika åldrar och både tjejer och killar, det finns helt enkelt ingen begränsning med Mortal Kombat och det är helt enkelt anpassat för båda könen.

mortal-kombat-x-betyg

Detta är något vi har längtat efter och att få ett så brutalt och underhållande spel som Mortal Kombat kanske inte passar alla, men det passade oss och vi vill gärna se mer med samma genre som Mortal Kombat.

Grafiken är inte mycket att hurra över men känslan och ljudet är helt klart ett positivt lyft och att man fått bort det mer ”sexistiska” i spelet är faktiskt inget vi saknar utan så som dom lyckats få till karaktärerna denna gången är just så vi vill se ett spel som Mortal Kombat. Bättre-stämpel var det inge tvekan om och vi får hoppas bara att spelet inte gräver ner sig själva med en massa DLC vilket kanske inte är så förvånande att det kommer.

Ett nytt Mortal Kombat vill vi alltid ha och vi får hoppas att väntan inte behöver vara lika lång till nästa spel och att vi kanske kan få oss lite fler överraskningar i nästa spel också, exakt vad är inte vårt jobb utan vi vill bara ha.

• Lätt att komma in i
  • Detaljerat ljud
  • Godkänd online-del