Sagan om ringen-andan finns kvar och Mordor ligger i fokus denna gången, men har vi inte redan tröttnat på allt som har med Sagan om Ringen att göra?

Då var det dags igen att komma tillbaka till Midgård. När vi fick höra om spelet första gången förra året blev man ganska snabbt lite skeptisk till det då det känns som vi börjat släppa allt som har med Midgård och Mordor att göra. Visst får vi ta oss an en sista Hobbit-film innan vi kan lägga allt detta bakom oss, men vad hade Shadow of Mordor att erbjuda?

Då det släpptes trailers lite då och då försökte man titta på dessa, men det gjorde det fortfarande svårt att skapa sig en bild av vad och hur detta spelet kommer att vara. Det vi visste var att det blir ett väldigt mörkt spel, orcerna har tagit över i stort sett allt och att man vill hämnas något riktigt tragiskt!

Första intrycket av spelet är att man snabbt får en blandning av Assassin’s Creed och dom senaste Batman spelen, vilket inte är en dum ide utan istället skapar mer nyfikenhet.  Från Assassins Creed har man tagit allt klättrande och lönnmördar-stilen medan Batman har man lånat hur man har dessa fighter med slow-motion effekter och många andra brutala moment.

Handlingen är enkel, tre av Saurons kaptener har skapat krig och gjort människan till slavar, förutom det så slaktades Tailons (huvudkaraktären) familj när en av kaptenernas arme anföll och dom är så många att t.om Talion själv dör. Men det slutar inte där, Talion kommer tillbaka tillsammans med en alv som även han varit med om en hel del hemskheter. Man har nu en hel del krafter som man kommer behöva dra nytta av samt att nu gäller det att jobba upp sig upp och döda befäl samt att man måste ta reda på vart dessa svarta kaptener håller till.

För att kunna leta upp dessa kaptener gäller det att komma åt andra befäl som vet många hemligheter och för att få fram dessa hemligheter tar man hjälp av sin kompanjon Alv som är en vålnad och kan göra en hel del, bland annat läsa av andras tankar och detta är något som används för att läsa av orcerna med högre rank och ta reda på svagheter hos andra befäl samt ett steg närmare dom svarta kaptenerna.

shadow-of-Mordor-game-4

Förutom att man själv har som sagt en hel arme att ta hand om så gör orcerna allt i sin makt för att jobba sig upp och få så hög rank som möjligt. En stor nyhet i spelet som utvecklarna jobbat mycket på är Nemesis-systemet där man kan få mer information om fienderna, vart dom befinner sig, deras svagheter och mycket mycket mer. Varje gång man blir dödad av en boss eller en fiende så kommer dom komma en ihåg en samt vilka svagheter man hade då, det gäller helt enkelt att spela strategiskt.

Gollum gör en ”comeback”

Det finns inte många karaktärer vi känner igen med Gollum som finns med i dom flesta Sagan om ringen-historier är med även här och som vanligt ställer till det. ”My precious” är självklart en replik vi får höra om och om igen även här.

Men lyckas en fiende döda en så kommer denna fiende att gå upp i rankningen och helt enkelt ställa till med ännu mer problem. Ett system som man inte sett tidigare men helt klart uppskattas då spelet inte blir lika enformigt och istället gäller att man är lite mer strategisk om man vill lyckas få ner generalerna. Man kommer även kunna ta del av ett uppgraderings-system som till en början är lite krångligt men blir allt lättare ju längre tiden går. Man tjänar XP samt andra poäng för att kunna bygga sin karaktär efter vilken kapten eller annan boss man satsar på att få ner. Vapnen som man har att använda är svärd, dolk samt en  pilbåge och dessa vapnen är alltid samma, skillnaden är att man kan uppgradera dessa att dom t.ex kan heala varje slag och liknande., där hade jag hoppats på att kunna loota och byta vapen till större, färggladare och ett mer brutalt svärd men inte denna gången.

shadow-of-Mordor-game-2
Uppgraderings systemet

Första intrycket av spelet när man startar är att det känns väldigt enformigt och vi har varit med om denna typ av strider tidigare, men efter ett tag inser man att det är mycket mer än bara detta och att man har en stor yta att röra sig på där det gäller att ta sig fram till den ”svarta” kaptenen strategiskt.

Sidouppdrag kan ta över men behövs

Ett problem som jag själv har med dessa typ av spel är att jag alltid har svårt att hålla mig borta från alla sidouppdrag så även här. Det finns en hel del sidouppdrag att ta sig an och ibland så behövs det för att kunna tjäna ihop sin XP eller bara kunna prova nya taktiker.

Grafikmässigt så håller spelet i sig, jag hade trott att det skulle vara väldigt många buggar då det är mycket fiender på en relativt liten yta fastän att det är mer en öppen värld man rör sig på. Då det är en hel del klättrande inblandat så finns det moment där det kanske är avgörande för just klättringen inte vill så som vi vill. Dom olika baserna runt om på kartan är dom flesta ganska så lika varandra vilket min mening känns som mer lathet och inte vilja skapa en större variation av miljöer i spelet. Precis som vi hade väntat oss är det relativt stor skillnad mellan tidigare konsoler, dagens konsoler samt PC, men att det blir mer detaljerat är inget man är ute efter här utan vill istället ha ett ”flyt” i spelet.

shadow-of-mordor-nemesis-system
Nemesis systemet

När jag tänker på en orc så tänker jag på en mörk, djup och bara elak röst och visst har man fått till rösterna riktigt bra i spelet. Röster i ett spel kan vara en stor del fastän inte många tänker på de, tänk om alla orcer skulle låta som Homer i simpsons? Rolig tanke men vilken känsla skulle det ge i spelet?

Dialogerna samt manus känns välarbetat men snackar då och då det lilla extra som ska göra att spelet lyfts, men inget som ställer till det och man har egentligen bara ett mål, att hämnas dom som dödade ens familj!

Som vi skrev i början på recensionen så är det utan tvekan en blandning mellan Assassin’s Creed och Batman när det gäller spelstil och det bästa från båda delarna. Då man vill ha så mycket speltid som möjligt på ett spel men utan att det ska bli uttjatat och tråkigt så har man lyckats helt ok med Shadow of Mordor, Nemesis-systemet gör att det blir lite annorlunda och man sätter upp sina egna mål om hur man vill nå den svarte kaptenen i slutändan.

shadow-of-Mordor-game-1
Hur ett högre rankat befäl kan se ut

Vill man bara köra igenom storyn så gäller det att ge de tid då efter ungefär halva storyn så blir det en helomvändning som man inte vill missa, det gäller bara att ha tålamod och ta sig igen första halvan som kanske kännas mörk och tråkig.

Middle-Earth-Shadow-Of-Mordor-Hack-Trainer-Unlimited-Health-Stealth-Mode

Middle Earth: Shadow of Mordor får en bra-stämpel, anledningen till att det inte blir högre är att det känns som att man gör i stort sett samma sak om och om igen, det blir egentligen ingen större variation i spelet samt att miljöerna inte varierar allt för mycket. Det positiva är att sagan om ringen-eran lever vidare och att vi tydligen aldrig kan få nog av Midgård, eller?

Ett väl genomarbetat spel som erbjuder många speltimmar framför skärmen uppskattas alltid och att ha en story som man inte varit med om gör det hela ännu bättre.

+ Den ”öppna” världen
+ Extremt brutalt