Microsoft Flight Simulator är en klassiker hos mig, men jag trodde simulatorer spel var helt ute men så fel jag hade denna gången.

Jag har alltid haft kul med olika simulatorer-spel men ett av dom första var helt klart Microsoft Flight Simulator som man spelare på 90-talet, då var man nöjd bara man kunde lyfta planet med sin lilla joystick som hade fyra sugproppar på undersidan för att hålla den på plats.

När jag fick höra för något år sedan att Microsoft jobbar på ett nytt Flight Simulator blev jag genast nyfiken, glad, oroligt och var rätt att det skulle bli ett spel som bara ”hamnar i mängden”.

Jag hade fel, hade egentligen fel på allt som hade med Microsoft Flight Simulator att göra där vi denna gången får ta del av ett spel som verkligen är framåt när det kommer till teknik. Varför? Man kan flyga över sin egna stad, man kan flyga över sitt egna hus om man vill de, detta mycket tack vare dagens alla kartor som finns och en AI som renderar detta i realtid vilket helt plötsligt gör att flyga i Microsoft Flight Simulator ger en helt annan innebörd och nu vill man helt plötsligt flyga till Paris, vill besöka pyramiderna i Egypten eller varför inte följa den Kinesiska muren för att se lång den faktiskt är.

Microsoft Flight Simulator

Eftersom detta är ett simulator-spel så finns det en hel del att göra i varje flygplan, en massa knappar, massa inställningar man kan göra och sitter man med sitt tangentbord och ska styra sina flygplan kan det bli tufft, men det finns en riktigt bra tutorial som går igenom det mesta men inte allt. Men Microsoft Flight Simulator ska man helt klart spela med en flygratt och gärna mer än så, det ger garanterat en bättre känsla.

Ett problem som jag hade med Microsoft Flight Simulator var helt klart grafiken, inte att det är fult, långt ifrån. Det kanske inte är ett problem utan mer en utmaning att vi nu har ett spel som faktiskt får våra maskiner att svettas på riktigt, jag trodde jag utan tvekan skulle kunna maxa Microsoft Flight Simulator grafikinställningar med mitt RTX 2080 Ti men jag kan säga att det blev tufft, spelet är kanske inte helt optimerat ännu men jag fick i många fall nöja mig med 30 FPS vilket enligt mig inte är OK, så jag fick vrida ner grafiken en aning för att hålla mig runt minst 60 FPS. Förutom ett kraftfullt grafikkort så rekommenderar Microsoft att man installerar Microsoft Flight Simulator på en SSD och räkna med att spelet tar minst 150 GB så det gäller att göra plats.

Microsoft Flight Simulator

Men även allt ljus i spelet, detaljerna när man flyger över en djungel eller över öknen eller så enkelt som smålandsskogarna är en känsla som ärligt talat är obeskrivlig, det kan låta konstigt att det är det med ett spel, men detta måste verkligen upplevas själv. Ljuset, ljudet från flygplanet, andra flygplan om man kör multiplayer, det kan låta konstigt men jag trodde ärligt talat inte att ett spel skulle ge mig denna känslan som Microsoft Flight Simulator faktiskt gör och detta är nog bara början för spelet.

Microsoft Flight Simulator är verkligen ett mästerverk när det kommer till grafiken, det är så detaljerat på många sätt, det finns inte många fullstora flygplatser men några fåtal runt om i världen och fler lär det garanterat bli med tiden. Flygplanen lika detaljerade dom, allt från exteriör till interiör där man verkligen får känslan av att sitta i ett flygplan bakom ratten/spaken.

Då detta är en simulator så är känslan väldigt viktig och här har Microsoft verkligen gått in i detalj hur det är att flyga, rätt hastighet, rätt vinkel, rätt höjd och verkligen få ordning på att få upp planet i luften. Men återigen är det tutorial som gäller här, jag försökte mig på utan tutorial och det var ärligt talat nästan omöjligt, vilka knappar ska man trycka på, hur gasar man, vad gör jag i luften sen?

Jag hade inga större problem med Microsoft Flight Simulator, när jag väl var inne i spelet så gick det mesta smärtfritt. Dock har jag hört att andra spelare har varit med om att flygplan stänger av sig utan anledning eller att man fastnar i tutorialen då instruktören bara repeterar sig, jag klarade mig dock från detta.

Microsoft Flight Simulator

Det vi har fått se från Microsoft Flight Simulator idag är bara början, utvecklarna själva har sagt att detta mer som en plattform och vi kan nog se ett och annat tillägg i spelet som höjer upplevelsen en aning, men spelet kommer även att förbättras på flera sätt framöver, även VR-stöd är på gång. Just nu finns det endast flygplan och inte särskilt många, men helikoptrar är på gång och kommer att släppas nån gång framöver, potential för Microsoft Flight Simulator är enorm och ska bli intressant om det är samma spel om ett år.

Microsoft Flight Simulator har verkligen visat hur ett simulatorspel ska vara och hoppas att fler följer detta nu där man lägger fokus på detaljer och teknik, inte bara att göra ett nytt spel i samma genre som både ser och känns rent av katastrof. Vill eller kan man inte köpa Microsoft Flight Simulator så finns den grymma möjligheten att prova på spelet via Xbox Game Pass på både PC och Xbox One, första månaden går endast på 9 kronor.

10
9
Känsla
9
9
Tidigare artikelDOOM Eternal: The Ancient Gods kräver ej DOOM
Nästa artikelNvidia presenterar RTX 3000-serien
recension-microsoft-flight-simulatorDet var längesedan ett spel imponerade på mig när det gäller det grafiska som Microsoft Flight Simulator gjorde. Känslan och upplevelsen med spelet är obeskrivlig och något jag tycker alla ska ge en chans. Ska bli intressant och se hur framtiden blir för Microsoft Flight Simulator.