Marvel’s Avengers släpptes tillslut, äntligen får vi leka superhjältar på nytt men blev det spelet som fansen väntat på så länge?

Det var bra många år sedan som vi fick bekräftat att Square Enix tillsammans med Crystal Dynamics jobbar på ett Marvel’s Avengers-spel.

Nu, 2020 så har spelet äntligen släppts och jag ska säga att jag har verkligen varit orolig och samtidigt förväntansfull för detta spel, främst för att jag verkligen vill det ska vara bra, jag vill kunna spela som superhjältarna vi fått följa med i filmer senaste åren.

Det har nog aldrig varit så populärt med superhjältar som det är nu och att spelet släpps just nu är helt perfekt, men frågan är då om det verkligen blev så bra som vi hade hoppats på? Utseendet på hjältarna i Marvel’s Avengers är inte desamma som i filmerna så man får inte jämföra på det sättet, jag tycker att karaktärerna och deras stil är dock fortfarande densamma som i filmerna, Tony Stark (Iron Man) är lite av en Clown, Steve Rogers (Captain America) är ledaren och alla andra har sina roller på ett eller annat sätt.

Marvel's Avengers

När jag väl drar igång kampanjen i spelet så börjar det lugnt, vi börjar som Kamala Khan, mest känd som Ms Marvel som går runt på A-day och är imponerad över Avengers. Hon är verkligen ett mega fan av dom och kan inte sluta rabbla upp allt hon kan om varje individ i Avengers.

Men som vanligt med Avengers så blir det inte ett lyckligt slut utan staden som dom har detta hyllningsevent på blir attackerat och Avengers måste visa vad dom går för, då går vi från att spela Ms Marvel till att ta över Thor och spelet kan börja på riktigt.

Man får inte spela alla karaktärerna från början utan dom olika karaktärerna låses upp under tiden man spelar kampanjen, kort och gott ska man dra ihop Avengers gänget igen då dom splittrats av olika anledningar.

När jag väl började spela Marvel’s Avengers så trodde jag att detta skulle vara ett spel med en story och thats it, men jag hade väldigt fel då det bara är en liten del. Vill man inte göra uppdragen eller följa storyn direkt i spelet så finns det en del annat att göra, till exempel kan man besöka War Zone för att se vad för uppdrag man kan ta sig an. Vi har även möjligheten att träna med dom olika hjältarna i det holografiska rummet, en bra uppvärmning om inte annat. Varje hjälte har även sina egna specifika uppdrag som ska utöka deras story samt bakgrund.

Marvel's Avengers

Det som gör allt detta ännu bättre som jag verkligen inte var beredd på är att man kan välja att spela många av dessa uppdragen om inte alla tillsammans med någon annan, med andra online eller om man vill spela själv så fylls laget upp med tre AI-spelare.

Men jag la all fokus på storyn i spelet först vilket jag tyckte var intressant, välskriven och faktiskt gjorde att jag ville ha mer, mer story och vill se och höra mer om karaktärerna som ska släppas som DLC framöver. Det är ingen tvekan om att Marvel’s Avengers kommer vara ett spel man ska försöka mjölka ut varenda litet öre från fansen.

Som många andra spel så har Marvel’s Avengers ett problem och ett problem som får mig att tröttna tyvärr, vill man fortsätta spela när storyn är klar så finns det flera valmöjligheter som jag nämnde tidigare, men det blir väldigt repetitivt med fiender som har för liten variation och upplägget som inte skiljer sig allt för mycket från varandra. Striderna var fräcka och roliga i början, men efter att suttit i 6-7 timmar och gjort samma sak om och om igen i stort sett blir det tråkigt och jag ger upp. Fördelen är dock att man kan välja mellan olika hjältar där alla har sin typ av spelstil, vilket jag gillar.

Marvel's Avengers

Jag har dock haft lite problem med Marvel’s Avengers och det är att spelet från ingenstans kan krascha, spelet stängs av helt och jag måste starta om allt från början. Detta var tydligen ett känt problem från utvecklarna, men enligt mig är något sådant aldrig OK. Allt sådant ska utvecklarna ha fixat innan lansering av en såpass stor titel, när man gjort ett uppdrag och spelar som jag gör, ska utforska varenda litet hörn och det helt plötsligt bara stängs av, då blir man ganska frustrerad och vill knappt fortsätta. Men storyn, spela som superhjälte, spelet i sig hade verkligen fångat min uppmärksamhet så jag fick jobba på tålamodet när det gäller Marvel’s Avengers.

Grafiskt annars är Marvel’s Avengers ett snyggt spel, på PC i alla fall. Jag spela med 1440p-upplösning och körde med högsta möjliga inställningarna och då fick jag nöja mig med ungefär 90-100 fps vilket enligt mig var helt klart godkänt.

Ljud och speciellt röstskådespelarna gör ett toppenjobb, kanske inte så konstigt då två av spelbranschens mest kända röster Troy Baker och Nolan North är med denna gången, två röster som vi tidigare bland annat hört i Uncharted-spelen. Ljudet är verkligen bra balanserat, ett spel som Marvel’s Avengers så är just ljudet viktigare än man tror och det känns bra att utvecklarna lagt fokus på detta.

Marvel's Avengers

Tycker man om att spendera pengar på spel och det kosmetiska, emotes eller takedowns så är Marvel’s Avengers fullt med mikrotransaktioner, är dock inte förvånad men samtidigt så stör det inte mig då jag bara väljer att titta bort. Tråkigt bara att allt som har med mikrotransaktioner ser ut att bli allt vanligare och av någon anledning ju större spelet är eller ju större namn som finns inblandat ju mer mikrotransaktioner får vi räkna med.

Överlag gillar jag Marvel’s Avengers, det må vara repetitivt men samtidigt så får vi ta oss an en riktigt bra och spännande story. Spelet är lite buggigt men känns som att när det kommer till i denna storlek och oftast med kända namn inblandat får man räkna med det. Nu ska det bli kul och se hur länge utvecklarna och Disney kommer vilja mjölka på Marvel’s Avengers med DLC och expansioner, jag skulle gissa bra många år framöver.

7
8
8
7
Tidigare artikelSå mycket kommer Xbox All Access att kosta
Nästa artikelOnePlus bjuder in till 8T-event i oktober
recension-marvels-avengersMarvel's Avengers överraskade med mycket, men samtidigt fick vi vara med om mycket som vi hade hoppats på inte skulle hända. Nu gäller det bara och se hur länge fansen kommer "stå ut" med Marvel's Avengers innan vi vill ha en tvåa.