Utvecklarna bakom Uncharted har gjort det igen och denna gången ännu bättre. En story som man aldrig vill ska sluta och en grafik som man finslipat en hel del på.

Jag kan inte förneka att jag är helt frälst i Uncharted-serien som har allt man är ute efter i ett spel såsom äventyr, action, romantik, humor och mycket mycket mer. Naughty Dogs som är utvecklarna bakom detta är nu tillbaka med The Last of Us som inte har varit det lättaste att undvika då det fått en hel del uppmärksamhet redan från början och det kan man säga är ganska förståeligt.

I Uncharted lyckades Naughty Dogs få till att karaktärerna är mer ”mänskliga” i sina spel och det blir mer som att man ser på en film och lever sig in i karaktären och i detta spelet är det inget undantag och man har lärt sig av dom små misstagen som uppstått tidigare. I The Last of Us så handlar det om huvudpersonen Joel där spelet utspelar sig i ett tidigt skede innan den hemska infektionen på vår planet sprids. Man vaknar upp som Joels dotter och redan där spänner man sig ganska snabbt inför ”jump scares” som man förväntar sig komma.

last-of-us-1

Joel är vår huvudkaraktär men inte helt ensam…

Ganska snabbt får man där även träffa på Joel som är pappan och äventyret börjat snabbt där man ska försöka fly tillsammans med dottern och sin egna bror. Tyvärr slutar inte allting gott och dom infekterade hinner ikapp dom. Dom fastnar i bilköer som leder till att man får fly till fots in i skogen mot en karantän där militären är långt ifrån snälla och släpper in vem som helst. Hur det går där… tro mig ni kommer vilja spela det för att få reda på det själva.

Överraskande så hoppas man hela 20 år framåt i spelet och nu är ingenting sig likt och infektionen har fortfarande hela planeten i ett järngrepp och militären har valt att barrikadera olika delar av städerna som inte alltid håller i sig. Första uppdraget i spelet går självklart ut på att man ska hämta tillbaka ”sina” vapen från den kände plundraren och banditen Robert. Tillsammans med sin flickvän/nära vän Tess som har allt annat än tålamod så börjar äventyret redan där i full action.

last-of-us-2

Efter att försökt ta sig till Robert så får man sig en liten snabb genomgång av vad Joel är kapabel till och man fattar ganska snabbt att det gäller att smyga och gömma sig en hel del för att överleva. Joel är utan tvekan en kopia av Drake från Uncharted fast betydligt mer passande för sin karaktär och kan detta med att klättra,skjuta och överleva, visar egentligen inte hänsyn till särskilt mycket utan här kan det avrättas till höger och vänster. Men det gäller att man ibland har tungan rätt i mun då i vissa tillfällen måste smyga sig på fienderna då både Joel och Ellie är mer mänskliga och ömtåliga än i många andra spel i dag.

När man i The Last of Us trodde man bara hade dom ”infekterade” mot sig visar det sig att man har mycket större problem än så och det finns banditer, militärer och många andra som vill åt allt man har i sin ägo vilket gör att det inte finns många man kan lita på ute i den kort sagt vilda världen.

last-of-us-5

Naughty Dogs gör det om och om igen…

Grafiken i The Last of Us är precis vad man hade förväntat sig av Naughty Dog, snyggt! Det är detaljrikt och karaktärerna ser för en gång skull verkliga ut och inte som hårda plastdockor. Många små detaljer på karaktärerna såsom skägg,hår,sår och mycket annat som gör det till perfekt. En rolig detalj i spelet är att man får spela dom olika årstiderna vår,sommar,höst,vinter vilket passar perfekt till just detta spel då det tar mer än ett par dagar för Joel och Ellie att nå sitt mål.

En viktig detalj som Naughty Dogs inte snålat på och aldrig gjort i sina spel det är musik och röstskådespeleriet i spel. Både Uncharted och The Last of Us har röster av världsklass och perfekt anpassade till sina karaktärer vilket kanske inte alltid är något man tänker på men gör en hel del i ett spel och ännu mer i ett spel som mer är som en film. Ni som spelat Bioshock infinite kommer nog känna igen rösten från Booker och det borde ni göra då det är samma Troy Baker som står för dessa röster. Det märks ganska snabbt av att utvecklarna lärt sig en hel del från Uncharted-serien och man valt att ta brister som uppkommit där och gjort dessa betydligt bättre.

last-of-us-4

The Last of Us är utan tvekan det bästa spelet Naughty Dog skapat hittills och där man lyckats få till så många pusselbitar på rätt plats. Man lever sig in i karaktärerna och den värld dom lever i. Man vill egentligen aldrig sluta spela utan vill att storyn ska hålla på timme efter timme, men spänningen blir ändå så stor att man vill se om man nånsin når sitt mål och vilka fler hinder som uppkommer under vägens gång. En liten detalj som dom däremot skulle tagit med sig från Uncharted är lite mer ”pussel” i spelet, mer än att man bara ska flytta lite lådor för att kunna klättra på dom eller liknande. Uncharted-serien är full av pussel och gör att spelet blir mer av en utmaning och spänningen blir allt större.

The Last of Us är rätt så linjärt där man inte får mycket att välja på när det gäller vilken väg man ska ta men däremot så får man istället hitta alternativ väg istället för trappan kanske man får hitta eller gräva fram en stege m.m. Ibland kan man få ta sig in i ”hemliga” rum där det finns en hel del utrustning som kan vara till god nytta.

Multiplayer utan några gränser…

Multiplayer-delen har inte testats allt för mycket men det fungerar och det finns olika spellägen som survivor och Supply Raid. Man kan välja om man vill samla ihop ett gäng vänner eller om man bara vill spela random på nätet mot andra, helt klart värt att testa men storyn är de som gjort spelet till det de är idag.

The Last of Us är helt klart ett mästerverk som kommer leva länge och detta tror jag bara tack vare sin story. Sony gjorde rätt i att välja Naughty Dog som ”sin” utvecklare och spel då spelet är exklusivt till just PS3. Det kommer nog bli rätt tufft för Nintendo eller Microsoft att slå ett spel inom just denna genren närmaste året. Detta är nog även första gången det snackas mycket om ett spel och det i slutändan visar sig vara ett spel som varit värt all snack. Det blev inte en stor besvikelse i slutändan som det annars har en tendens att bli utan tvärtom ett spel som vi länge kommer hylla.

lastofus-stamp

Omdöme:

The Last of Us är utan tvekan ett av årets hittills bästa spel och precis som tidigare har Naughty Dog lyckats skapa ett spel och kanske en ny spel-serie som vi sent kommer glömma och ett namn som bara kommer växa till sig. Man har verkligen fått många delar på rätt plats såsom grafik, ljud och helt klart handlingen!

Det dröjde inte allt för länge innan vi gav The Last of Us ”bäst”-stämpeln vilket det helt klart är värt då man får ta del av de bästa när det gäller från en PS3-konsol vilket även gör spelet lite mer exklusivt. Förutom att man får en story som helt klart är ett mästerverk får man även ännu fler speltimmar efteråt med multiplayer-delen. Naughty Dog har mer eller mindre gett oss en kombination av de bästa från Uncharted och lagt till lite mer skräck och lite mer mänskliga karaktärer.

Detta blir första gången Teknikhype delar ut bäst-stämpeln och jag är både stolt och säker på att just The Last of Us förtjänar detta från Teknikhype.

Tidigare artikelNyhet: Nu kan man förbeställa ASUS PQ321 4K monitor
Nästa artikelRykte: Motorola X fångad på bild?