Yakuza fortsätter men denna gången blir det en spinoff vilket passar perfekt just nu och har man följt Yakuza-serien så säger jag redan nu, Judgment är ett måste.

Jag ska ärligt talat säga att jag har bara spelat Yakuza 0 som många tipsat mig om är en perfekt början och vilket överraskning man fick för att spela det första gången, positiv sådan och ibland kändes det som att det aldrig tog slut och även ett spel man inte ville ska ta slut.

Fastän vi har totalt sex stycken Yakuza-spel så är det långt ifrån över och denna gången handlar det inte om Yakuza 7 utan istället får vi ta del av en spinoff vid namn Judgment och till en början var jag ärligt talat väldigt skeptisk, kändes som att det blir lite för mycket men så fel jag hade.

För dom som inte vet så i Yakuza så spelar vi som en gangster medlem men denna gången byter vi sida helt och karaktären som vi jobba med denna gången är Takayuki Yagami som startar sin egna detektivbyrå men som från början är en försvarsadvokat så han har sett och varit med om ett och annat. Men just den delen att Takayukis gamla advokatbyrå vill ha tillbaka honom och detta främst för att bevisa att Yakuzas ledare är oskyldig från mordmisstankar men som visar sig inte alls stämma och allt blir mycket djupare än vi tidigare trott.

Det är nog ingen hemlighet att mycket kommer från Yakuza-spelen men det finns även mycket nytt samt att man ha fått in lite nya mekaniker och nya funktioner som passar in riktigt bra. Men oroa er inte, dom enormt överdrivna slagsmålen finns kvar och är nog brutalare än vad vi tidigare varit med om och jag älskar det, det passar in så bra och fastän att atmosfären och storyn i sig kan till större delar vara väldigt lugnt och dialogerna kan nästan vara lite avslappnande, men det kan lika snabbt gå från 0 till 100 vilket.

Alla dialoger i Judgment är i samma klass, samma nivå om inte bättre som vi annars är vana vid att se hos filmer, det är väldigt välskrivet större delen av spelet och detta är en väldigt bra anledning att man bara vill fortsätta och ärligt talat har man svårt att sluta. Det finns som vanligt en huvudstory men det finns massor med minispel precis som i tidigare spel men det finns även en hel del sidouppdrag om man vill hjälpa och helt enkelt skapa relationer med andra karaktärer, då pratar vi om en vänskaplig relation i dom flesta fallen som kan gynna en längre fram.

Grafiskt när det gäller Judgment känner vi igen oss från tidigare spelen men som har polerats lite, problemet är ju tyvärr att Judgment endast släppts till Playstation 4 vilket begränsar grafiken en hel del, hade vi fått se Judgment på PC kan jag nästan garanterat säga att spelet skulle se betydligt bättre ut, mer detaljer men när det kommer till Judgment så är det inte just grafiken som är i fokus.

Jag skulle säga att här är det röstskådespelarna och story som gör större delen av spelet och precis som tidigare Yakuza-spelen gör ett toppenjobb där vi har en story vi inte kan få nog av och vi vill bara ha mer, mycket mer.

Judgment har gett många timmars nöje och med minispelen kan man bara fortsätta bra många timmar till om man vill det, jag hoppas nu bara att vi nån gång framöver kommer få se Judgment på fler plattformar främst för att fler ska få chansen att prova på spelet för detta är ett spel värt att lägga sin tid på och speciellt om man gillar spel med en bra story.

Kort och gott kan jag säga att om man verkligen tycker om tidigare Yakuza-spelen så kommer man tycka att Judgment är minst lika bra men minst lika bra story, minispel och vackra staden kamorucho som vi inte kan få nog av ibland. Nu håller jag bara tummarna att Judgment 2 kan bli verklighet i framtiden.

[wp-review id=”36638″]

Tidigare artikelTest: Steelseries Arctis 1
Nästa artikelGoogle visar upp Pixel 4 funktioner