inFamous är tillbaka och denna gången är det en yngre generation som tar över och får sitt liv förändrat på bara några sekunder, men håller det och är spelet lika öppet som dom tidigare spelen i serien?

Vi har sedan tidigare vetat att inFamous: Second son skulle vara ett spel från Sony som skulle visa vad konsolen egentligen går för och visst gör den det.

Men innan vi går in på allt som har med grafik och ljud att göra så är det dags att slänga ut de gamla och ta in nytt och betydligt yngre. Denna gången är det Delsin Rowe som är i huvudrollen och här snackar vi om en ung kille som är både klädd och beter sig som den betydligt yngre generationen. Delsin är en kille som är emot de som samhället på att göra genom att ta över med hjälp av det militära och en organisation vid namn Department of Protection (D.U.P). Han gör allt för att försöka förhindra deras övertag med t.ex graffiti men inom kort kommer graffiti vara hans minsta bekymmer när det kommer till D.U.P.

inFamousSecondSon-1

Ganska snabbt i spelet är man vittne till en trafikolycka där en transport av fångar kraschar där fångarna kommer från D.U.P som har tillfångatagit men som väldigt snabbt efter olyckan flyr. Eftersom ens egna bror är polis så kan ha inte mer än försöka fånga dessa igen men brodern missar en fånge som Delsin går fram till, ”big mistake”. Fången har en kraft som D.U.P jobbar på att utrota och vid en konflikt mellan Delsin och fången så överförs samma kraft som gör det möjligt att förvandla sig till rök, eld, skjuta rök-projektiler, hoppa högre och längre samt sväva i luften.

Krafter som helt klart ger en enorm fördel ställer även till det en hel del då man nu har militären och många andra efter sig och dom vill inte bara tillfångata en utan även ta ens liv. Efter en konflikt med D.U.P-ledaren Augustine så har Delsin lovat sig själv och sina nära att han ska göra allt i sin makt för att besegra henne och få tillbaka det samhället som han var van vid, till sin hjälp kommer han ha sin bror som följer med honom på detta äventyr och eftersom brodern inte har några övernaturliga kraft gäller det att även vara rädd om honom.

infamous-Second-Son-4

Man går från ett litet samhälle utanför storstaden till att vara mitt i gröten och hamna bland trafik, tunnelbanor och mycket annat som kan vara i vägen bland storstäderna. Då man har dessa superkrafter gäller det att använda dom rätt vid olika situationer. Spelet är minst lika öppet som dom tidigare spelen och det har varit lite det som fått inFamous namn att bli så stort som det är.

Som tur var är det inte bara att gå och få ner sina fiender utan uppdragen kan innehålla mycket mer än så, några bra exempel är t.ex tillfångata någon, förstöra transporter eller bara enkelt ta sig från punkt A till punkt B.

När det kommer till grafiken så märks det helt klart att det är ett ”next-gen” spel och det ser riktigt bra ut för att vara konsol denna gången. Det är väldigt detaljerat med både ljud och grafik när det kommer från omgivningen till alla detaljer man bara behöver från en storstad till exempel. En detalj som jag la märke till var hur miljön ändras när det går från dag till natt och ljuset från solen ändras, en detalj som inte många tänker på men enligt mig gör en hel del.

infamous-Second-Son-3

Ljudet i spelet är i toppklass och röstskådespeleriet till karaktärerna samt manus är utan tvekan bland dom bättre man har varit med om. När det är ett så öppet spel som detta så är det mycket ljud som ska in då man kan röra sig från storstaden till skogen och där kan skillnaden vara enorma, utvecklarna gjorde detta riktigt bra och det känns skönt att ljud är en del av spelen som tar mer och mer plats då många inte alltid tänker på det tills den dagen det är riktigt dåligt.

Kontrollerna kan ibland vara väldigt komplicerade och inte alls göra så som man hade tänkt sig. Många gånger som man var med om att styrningen inte alls gick som man planerat och skapar ibland frustrationer vid strider av D.U.P soldaterna.

Slutligen är det skönt att äntligen få ett till PS4-exklusivt spel som överraskar och fortsätter att hålla samma kvalitet som tidigare inFamous gör fastän man valt att dra in en helt ny story och nya karaktärer. Speltiden om man följer huvudstoryn är mellan 8-10 timmar vilket är relativt kort men det finns en massa sidouppdrag som kan ta en hel del tid samt stor variation.

inFamousSecondSon-2

inFamous: Second Son får nöja sig med en bra-stämpel då visst är det kul att äntligen få lite fler spel till PS4 men det är fortfarande ett spel som lever vidare på sina sidouppdrag. Själv storyn är inte särskilt lång som man hade hoppats på men när det gäller grafik och ljud är det i toppklass. Följer man bara huvudstoryn i spelet är det ett lätt spel som man snabbt kan ta sig igenom med hjälp av sina krafter där några ibland lite OP (overpowered) men som man istället kan ha kul med och göra det svårt för sig själv med egna utmaningar.

Tidigare artikelNyhet: LG visar upp G-watch
Nästa artikelVideo: Namco utannonserar nytt fightning spel