I am Bread har funnits på Steam sedan december 2014, nu har vi på Teknikhype testat det och visst är det annorlunda, väldigt annorlunda.

I am Bread är ett spel från Bossa Studios där man styr med hjälp av tangentbord och mus men styrs bäst med en handkontroll och vi kommer till varför. I am Bread är ett äventyr om en brödskiva som ska bli rostad och man kan använda sig av nästan hundra interaktiva saker för att komma fram till brödrosten. Men nu ska man inte tro att denna brödskiva har ben så att den kan hoppa och göra så som man själv vill utan istället är det dom ”fyra hörnen” på skivan som man kan röra på och sen är det bara fantasin som kan begränsa framkomligheten.

Snyggt och enkelt gjort

I am Bread är ett genomtänkt och snyggt spel. Menyn är enkel att förstå och inga tillsatser (hehe). Man har lyckats få till detaljerna som lyfter spelet lite och det blir snyggt. Det märks att man inte lagt överdrivet mycket tid nedlagt på att allt ska vara så snyggt som möjligt i denna miljön som spelet utspelar sig i, dock så kunde Bossa Studios lägga ner lite mer tid på att fixa buggar såsom att hur brödskrivan beter sig kan bugga till och de t.ex viker sig i hälften fastän man hänger på kylskåpet, ett av många exempel.

Det finns inte heller några långa eller jobbiga filmscener vilket är väldigt bra, men det skulle kanske vara roligt att få se en liten filmsnutt om historien bakom brödet.

meny

Spelets gång

Att spela I am Bread är roligt och extremt underhållande, men bara för att man är en brödskiva som ska ta sig igenom ett ex antal hinder så är detta extremt svårt och det gäller att både ha tålamod och lägga upp en plan. Att titta runt när man spelar har aldrig varit svårare, man använder sig utav höger musknapp och jag har aldrig varit med om något svårare, men alltid kul med nya utmaningar, eller?

i-am-bread

Musiken gör faktiskt spelet mycket roligare och intressantare med den roliga och snabba musiken, men man kan också bli riktigt irriterad när musiken är så rolig fast spelet är så svårt men det är nog mer en personlig irritation.

Det är ett sådant roligt och konstigt spel att man vill se vad som kommer hända om man kommer längre in i spelet. Det är inte så troligt att bröd ska börja leva sitt egna liv och hoppa runt i huset, men eftersom brödet gör det så vill man veta var brödet tar vägen senare.

bra

I am Bread är ett svårt spel, man har tid på sig när man klättrar och håller sig i saker. Tar det för lång tid tappar brödet taget och man ramlar ner och man måste börja om från början, vilket är ganska frustrerande, men att ”huvudpersonen” är ett bröd gör spelet så roligt och ett måste-spela med ett betydligt mer annorlunda koncept och här kan nästan bara fantasin sätta begränsningarna.

Att man kan interagera med i princip allt på banan, klättra och hoppa och åka skateboard gör spelet så mycket mer underhållande. Att ett bröd skulle få en skratta så mycket hade jag aldrig tidigare trott, men nu är det bekräftat, även fast man svär ganska ofta också så får man en del skratt.

I am Bread förtjänar en Bra-stämpel eftersom det har sin charm och är roligt även fastän det är väldigt svårt och man tappar bort sig själv när man kollar runt på banan och vill avnjuta den vackra miljön som spelet utspelar sig på.

Tidigare artikelVideo: Apple fortsätter med reklamfilmer till Apple Watch
Nästa artikelNyhet: Android kan ta över bankomater