Då var det dags, ännu ett Halo att ta det av och med Xbox One kan inte mycket gå fel och vi får oss en hel del överraskningar denna gången, häng med!

Det har gått tre år sedan vi fick ta del av ett nytt Halo och äntligen är Master Chief och andra karaktärer tillbaka. Denna gången är pressen enorm mot Microsoft samt 343 Industries som är gänget bakom Halo 5 där förväntningarna är enorma och vi kan avslöja att man har lyckats.

Men vi börjar om från början…

Master Chief är tillbaka och denna gången är det inte bara han och hans Blue team utan vi får vara med om en och andra kända karaktärer som finns med och man vill få svar på alla frågor som uppstått.

Men vi får även följa med FireTeam med Jameson Locke som inte bara har i uppdrag att få stop på Master Chief utan även försöka stoppa ett krig som aldrig verkar ta slut utan istället bara ställer till det mer och mer för allt och alla. Kriget har bland annat med Sanghelios att göra där vi nu ska försöka få tillbaka deras hemmaplanet men jag själv har svårt att lita på några som en gång i tiden försökte förgöra en själv så man väntar hela tiden på att få kniven i ryggen, om vi får det tillslut får ni själva se.

halo5-3

När man äntligen tror att allting har ett gott slut så får man ibland tänka efter och fördel är det när det kommer till spel som Halo då man inte vill att kampanjen ska ta slut utan bara fortsätta för att få svar på så många frågor som möjligt som kommer upp under äventyrets gång. Hela kampanjen i Halo 5 är väldigt mörk och kommer kanske inte helt oväntat för alla fansen men som vanligt så bjuds vi på en hel del överraskningar och första frågan är om det blir ett Halo 6(?).

Team till höger och vänster

Men under hela kampanjen har man alltid sitt team som hjälper en och denna gången kan man även ge order om vad dom ska attackera eller om dom ska gå till en specifik position. Teamet hjälper även till att få en på benen igen om man skulle råka ta ett snedsteg och fienderna skadar en för mycket, samma sak gäller att man ska hjälpa sina medspelare men skulle dom mot all förmodan dö så kommer dom tillbaka efter ett tag.

Men redan från uppdrag ett så känns Halo 5 som en film med mellansekvenser som är utan tvekan det bästa vi har sett både sett till manus, röster samt grafik. Dialogerna är av väldigt hög kvalitet och många andra utvecklare borde lära sig av detta.

Det finns väldigt mycket gott vi vill skriva om Halo 5 och det med ett gott samvete. Vi har ärligt talat inte varit några större Halo-fans tidigare men Halo 5 har fått oss att tänka om och detta rejält. Problemet som kan uppstå om man inte spelat dom tidigare Halo-spelen är att man inte hänger med i storyn helt och man frågar sig ett och annat som man tyvärr inte får svar på när man spelar Halo 5.

halo5-2

När det kommer till vapnen i Halo 5 så får vi se vapen som vi fick se redan från första Halo-spelet men även en del nyheter som har en design vi aldrig tidigare varit med om och bara att sikta med vapnet skapar en helt annan känsla samt ljudet som vapnet ger ifrån sig. De flesta nya vapnen kommer från Promethean-fienderna som helt klart ska vara framåt i utvecklingen och det ser man tydligt på deras vapen. Vapnen som är en stor del i spelet fortsätter att överraska både när det kommer till kampanjen men även till multiplayer där vi hoppas att utvecklarna balanserar om dom lite.

Vart tog rekylen vägen?

Ett annat problem som vi märkte med vapnen var att dom ”klassiska” vapnen inte gjorde särskilt stor skillnad om man siktade in eller inte utan hade samma verkar samt lika lite rekyl, störst skillnad när det kommer till vapen såg vi hos dom nya vapnen om man siktade eller inte.

Halo 5 grafikmässigt visar verkligen att det är ett spel anpassat för Halo 5 och inte helt oväntat så är det även de snyggaste Halo som nånsin skapats. Det finns många detaljer i spelet som vi äntligen får se i ett spel som Halo samt en enkelt sak som hur karaktärerna rör sig varierar beroende på kön samt storlek på karaktären. Miljöerna som hela spelet utspelar sig på kan variera allt från djungel till rymd där ljus och atmosfären i sig är helt magisk. Spelet som rullar på fint i 60FPS både kampanj och multiplayer gör ett större skillnad än man tror. Att man lyckats få till en stadig 60FPS av spelet beror på att grafiken är dynamisk vilket betyder om det händer mycket på skärmen så skruvar spelet automatiskt ner grafiken lite för att hålla en stadig FPS, inget ni kommer märka och vi hoppas att flera utvecklare gör samma sak.

halo5-1

Har man spelat tidigare Halo-spel så finns det fiender som man känner igen men det kommer även en del nyheter som även dom har en historia bakom sig och gör allt för att kanske inte helt oväntat ställa till det för oss.

Halo 5 när det kommer till kontrollerna så är dessa ”mjuka” men fortfarande lätta att vänja sig vid samt betydligt bättre kontroller än vi varit med om i dom första Halo-spelen. Hur man vill att knapparna ska vara inställda kan man enkelt ändra i spelet inställningar där som vi nämnt ovan så har man inte stort behov av att sikta då de inte gör någon större skillnad konstigt nog.

halo5-4

Den största delen i Halo 5 för dom flesta är inte helt oväntat multiplayer-delen och här har vi många nyheter att ta del av samt äntligen ett multiplayer man kan spela mer än en gång.

Denna gången kan man tjäna olika ”paket” Req, brons, silver samt Guld-paket som kostar olika mycket poäng som man tjänar ihop efter varje match, varje paket innehåller allt från skins till sin Spartan och vapen till olika boosts av vapen samt fordon för Warzone-läget. Om man inte har tid eller ork att jobba ihop dessa poängen kan man alltid köpa dessa olika paket för riktiga pengar, alltså finns mikrotransaktioner i spelet men som inte stör eller är ett krav. Spartan som är ens karaktär kan man ändra utrustning såsom hjälm, visir, body samt färgerna på dessa. Det finns även ett level-system samt vilken nivå man spelar på allt från unranked till Platinum och Diamond.

Det kan vara lite krångligt att lära sig allt detta till en början men efter några matcher kommer man snabbt in i det och man ser vad alla siffror samt bonusar betyder som man tjänat ihop.

halo5-5

Många klagar på att man skulle vilja se flera klassiker när det kommer till kartor men är man inge Halo-spelare sedan tidigare så kommer man ändå inte märka nån skillnad och banorna som finns idag i Multiplayer är väldigt lätta att lära sig och uppbyggda att skapa intensiva matcher som oftast tar under 10min.

Man kan välja att spela mellan Arena eller Warzone, Arena ger möjligheten till att spela spelläge likt deathmatch, capture the flag eller bara hålla olika positioner på kartan. Spelar man Arena är det åtta spelare på kartan men Warzone är det betydligt fler, 18 för att vara exakt och här får man även dra nytta av olika fordon och att ta sig igenom ett Warzone-spel kan ta tid men verkligen underhållande samt krävande av alla i laget.

Breakout är upp till bevis

Det nyaste spelläget i multiplayer är Breakout som är 4v4 på små banor där det gäller att vara på sin vakt och antingen så ska alla fiender på motståndarsidan vara eliminerade eller så ska man ta flaggan från mitten till fiendens sida, ni hörde rätt fiendens sida. Jag personligen tycket inte alls om detta första gångerna men efter man fått till styrningen samt kontroll på vapnen så blev det genast roligare och gäller att vara lite taktisk och inte bara rusha.

Co-op finns även tillgänglig där man upp till fyra spelare kan spela igenom hela kampanjen tillsammans, tyvärr inte lokalt denna gången då vi misstänker det skulle ställa till det med bildskärmsuppdateringen som man är så stolta över. Men sen kommer frågan också om hur många som spelat co-op lokalt på sina konsoler i dagsläget?

halo5-betyg

Nu känns det som att vi bara har hyllat Halo 5 och faktiskt med all rätt denna gången. Som vi nämnde tidigare var vi inga Halo-fans alls om inte tvärtom där vi försökt hålla oss borta från det, men Halo 5 har helt klart gjort att man öppnat ögonen för denna historia och vad 343 Industries åstadkommit med Halo 5 ser ut att bara vara början för studion.

Frågan som snabbt kommer upp är om Halo 5 är en bra anledning att köpa ett Xbox One och enligt vår mening, JA!

Call of Duty, Battlefield, Counter-strike och många andra FPS-spel i sin ära, men Halo 5 har nu gjort att dom andra kan börja svettas lite då man vill satsa allt mer på E-sporten just hos Halo 5 och potentialen finns där, sedan om intresset är lika stort återstår att se.

Kampanjen må vara kort och detta betydligt mycket kortare än Halo 4 men det finns så mycket annat i spelet som överväger detta och ärligt talat, Split-screen varför ha det när nästintill alla har sina konsoler med sina spel samt internet, split-screen känns lite för 90-tal.

Bäst-stämpel blir det och även att vi rekommenderar Halo 5 denna gången, detta är ett spel som vi tycker dom flesta ska ta sig igenom och se hur ett riktigt bra spel med en bra story ska vara samt mellansekvenserna vill ni inte missa, tro mig!

• Grafik
  • Ljud
  • Röstskådespelare